نگرانی های نظامیان سابق افغانستان بعد از سپردن سفارتخانه ها به طالبان

© Photo / MoDسمیع سادات به حیث قوماندان مرکز مشترک هماهنگی عملیات ها تعیین شد
سمیع سادات به حیث قوماندان مرکز مشترک هماهنگی عملیات ها تعیین شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2023
عضو شوید
سپردن سفارتخانه های افغانستان در ایران و ترکیه به گروه طالبان، درد سر جدید برای نظامیان سابق افغانستان که از ترس قتل و کشتار آنها ناگزیر به ایران و ترکیه پناهنده شدند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه‌ طالبان اعلان کرد که دیپلومات های اعزامی این وزارت در قونسلگری های افغانستان در ترکیه و ایران آغاز به‌کار کرده است.
این وزارت درباره‌ هویت و پوست که دیپلومات طالبان در انقره اشغال کرده، چیزی نگفته است، اما شب گذشته یک مقام وزارت خارجه‌ این گروه مدعی شده بود که قونسلگری افغانستان در استانبول به گل‌مت‌خان، دیپلومات طالبان سپرده شده است. و همچنان فضل‌ محمد حقانی را به‌عنوان سرپرست سفارت خود در تهران گماشته‌اند. این گروه می‌گوید که هفت دیپلومات جدید را نیز به تهران اعزام کرده است.
خبرنامه‌ وزارت خارجه‌ طالبان که (سه‌شنبه، 28 فبروری) منتشر شد، از آغاز کار رسمی دیپلومات این وزارت که روز گذشته در قونسلگری استانبول آغاز به کار کرده بود خبر داد.
این خبرنامه وزارت خارجه‌ طالبان افزوده است که در کنار این‌ که روابط دیپلوماتیک با جمهوری ترکیه و جمهوری ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، حضور هزاران شهروند افغانستان در استانبول و ایران بر اهمیت این موضوع می‌ افزاید.
طاهر زهیر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2023
دستگیری پنج تن از نزدیکان طاهر زهیر از سوی استخبارات گروه طالبان
سفارت افغانستان در انقره و دولت ترکیه درباره‌ چگونگی فعالیت دیپلومات طالبان در استانبول چیزی نگفته‌اند اما واگذاری سفارت های افغانستان در تهران و استانبول به طالبان، اعتراض‌ هایی شدیدی را نیز در پی داشت و برخی سیاسیون از حکومت ایران و ترکیه خواسته اند که در تصامیم شان تجدید نظر کند.
قابل ذکر است که پیش از این نیز چند کشور منطقه دیپلومات‌ های طالبان را پذیرفته بودند.
اکثریت‌ سفارت‌خانه‌ های افغانستان در خارج در اختیار دپیلومات‌ های حکومت پیشین است. که از ان جمله سفارت افغانستان در انقره که در اختیار امیرمحمد رامین، دیپلومات حکومت پیشین است، اما گفته می‌شود که این دیپلومات از طالبان دستور می‌گیرد. رامین از امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در انقره نیز میزبانی کرده بود. باری متقی نیز تایید کرده بود که سفارت افغانستان در ترکیه از کابل هدایت می‌گیرد.
این در حالی است که تا اکنون هیچ کشوری طالبان را به‌ عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نشناخته است.
قابل یادآوری است که پس از سقوط نظام جمهوریت، نظامیان سابق این کشور مانند دیگر افغان‌ها با سرنوشت نامعلومی روبرو شدند. اگرچه طالبان پس از تصرف کابل عفو عمومی اعلام کردند اما سربازان سابق از تعقیب، بازداشت، شکنجه و حتی قتل سخن می‌گویند. و همین دلیل برای ترک کشور برای اکثریت نظامیان سابق افغانستان گردید که اکثریت انها در کشور ایران، پاکستان و ترکیه به حیث مهاجر به سر میبرند.
Турецкий флаг на консульстве Нидерландов в Стамбуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2023
آغاز کار دیپلومات طالبان در قونسلگری افغانستان در استانبول
قابل ذکر است که اکنون جنرال سمیع سادات، فرمانده سابق نیروهای عملیات ویژه، گفت که اقدامات تهران و انقره برای انتقال سفارتخانه های افغانستان به طالبان، تهدیدی برای نظامیان سابق افغانستان ایجاد کرده است. به گفته وی، اکنون طالبان می توانند اخراج کم از کم 10000 نظامی سابق افغان را که در ایران و ترکیه پناهندگی دریافت کرده اند برگشت انها را به افغانستان سازماندهی کنند و در آنجا با اقدامات تلافی جویانه مواجه خواهند شد.
سوال اصلی اینجا است که، پس از انتقال سفارت ها در ایران و ترکیه به گروه طالبان چه تهدیداتی در انتظار نظامیان سابق افغانستان خواهد بود؟ احتمال برگرداندن آنها به افغانستان چقدر است؟
در این مورد آقا رحمت الله روند، کارشناس مسائل سیاسی و عضو اتحادیه نویسنده گان روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: بدون شک تعامل کشور های همسایه افغانستان به ویژه دولت اسلامی ایران با گروه متحجر طالبان، که اکثریت اعضای رهبری ان در لیست سیاه تروریستی جامعه بین المللی قرار دارند و حکومت سرپرست آن تاکنون از جانب هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.
وی افزود: "برای مردم افغانستان بصورت عموم و برای شهروندان افغانستان مقیم ایران ،که سابق در صفوف نیروهای مسلح افغانستان شامل خدمت بودند، سخت قابل نگرانی و تامل است."
در ادامه آقا روند اظهار داشت، "پس از تحویل گیری قدرت توسط طالبان در یک چرخش پیچیده سیاسی و نظامی اکثریت مطلق منسوبین نیروهای مسلح افغانستان، که سالهای متمادی در برابر طالبان می جنگیدند، از ترس قتل و کشتار ناگزیر به ایران پناهنده شدند."

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است "در صورتی که همه صلاحیت ها در سفارت افغانستان در تهران به این گروه متحجر، مزور، دروغگو و غیرمتعهد سپرده شود، ممکن با ترفند های گوناگون این شهروندان افغانستان مورد پیگرد، اخراج و رد مرز قرار گرفته، بالاخره به نابودی سوق شوند."

وی یادآور شد "قرار معلوم طی یکسال و هشت ماه بیشتر از دو هزار منسوبین نیروهای مسلح افغانستان در داخل کشور، با وجود اعلان عفو عمومی، توسط طالبان دستگیر، شکنجه و به قتل رسانده شده اند."
در اخیر آقای روند تاکید کرد، "این اقدام جمهوری اسلامی ایران ناشی از منافع مقطعی ان کشور و عدم درک حسن همجواری، اشتراک فرهنگی و زبانی با مردم رنجدیده و چنگ زده افغانستان است و قابل تاسف."
از سوی دیگر دراین باره یکی از نظامیان سابق که فعلا در ترکیه به سر میبرد و نخواست نام اش ذکر شود در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: "بعد از سقوط نظام جمهوریت و تسلیم شدن کابل به طالبان که باعث ایجاد مشکلات بسیار زیاد به نظامیان سابق شد، اکثریت نظامیان که در پوست های خوبی ایفای وظیفه و خدمت میکردند مسلکی بودن مجبور به فرار از کشور شدند، معاش و امتیاز که نظامیان سابق داشت به اندازه نبود که از ان پس انداز شود بنآ اکثریت از راه هرات و نیمروز قانونی یا غیر قانونی وارد خاک ایران شدند که بعدآ همانند خودم از راه قاچاق به ترکیه آمدند."
وی افزود: "همه مهاجرین بلخصوص نظامیان سابق که مهاجر هستند مشکلات بسیار زیادی دارند، تا امروز حد اقل به سفارت افغانستان بخاطر حل مشکل خود مراجعه میتوانستند ولی بعد از این شاید این کار را هم انجام داده نتوانند، چون عفو عمومی و این همه فقط یک دروغ است."
وی با تاسف فراوان گفت: "ما شاهد بودیم که همکاران مان در کابل و ولایات دستگیر کردند، شکنجه کردند و حتی شهید ساختند. این حتی دلیل خواهد شد که نظامیان سابق هویت خود را در این کشور بیگانه پنهان نمایند و سفارت های افغانستان که در دست طالبان است از هویت آنها خبر نشود."
وی همچنان اضافه کرد که "اکثریت هم مسلکان مان بعد از شنیدن این خبر که سفارت افغانستان در ترکیه و سفارت افغانستان در ایران به گروه طالبان تسلیم می شود دست و پاچه شدند، و حراس دارند که بعد از اینقدر زحمت کشیدن دوباره بدون کدام دلیل به دست طالبان نیفتند."

او در اخر گفتگو خود با اسپوتنیک بیان کرد: "آرزو و امید ما این است که کشور ما اباد باشد خطر به زندگی مردم نباشد و یک لقمه نان سر دسترخوان مردم باشد."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала