کارشناس: ولخرجی امریکا در اوکراین، استعمار پشت پرده در این کشور است

© Photo / Spc. Hubert Delany III/U.S. Armyپنج نشانه فروپاشی امپراتوری امریکا
پنج نشانه فروپاشی امپراتوری امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2023
عضو شوید
تحلیلی بر درونمایۀ سیاست های امریکا در کمک ها به افغانستان و اوکراین.
به گزارش اسپوتنیک، جان ساپکو، سربازرس کمک های امریکا به اوکراین، در مصاحبه با فاکس نیوز گفته است که باید از اشتباهاتی که امریکا در برنامه کمک به دولت افغانستان انجام داده است درس بگیرد و بر کمک ها و نحوه مصرف آنها در اوکراین نظارت جدی داشته باشد.
اهداف این کمک ها به اوکراین شکست روسیه است، در صورتیکه امریکا ادعا دارد در افغانستان برای تقویت نظام دولت و حکومت کمک های نظامی و ملکی را در اختیار دولت وقت قرار داده است.
قبلا آنتونی بلینکن هم در اظهاراتی بیان داشته است که برای کمک به اوکراین امریکا توانایی تداوم حضور در افغانستان را نداشته است و حتی در بعضی گزارشات آمده است که کمک های نظامی که به افغانستان اختصاص داده شده بود با فروپاشی دولت پیشین در افغانستان به اوکراین تعلق گرفت.
A fatally wounded US soldier is carried by comrades during fighting in Afghanistan in August 2011.  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.02.2023
امریکا نگران تکرار تجربه افغانستان در اوکراین است
همانگونه که تسلیحات نظامی بجا مانده از امریکا در افغانستان در آغاز روی کار آمدن طالبان به پاکستان و کشور های دیگر قاچاق شد، گزارش هایی وجود داد که تسلیحات نظامی که به اوکراین برای مقابله با عملیات نظامی ویژه ارسال شده است هم سر از بازار های سیاه در آورده است و در خاور میانه به فروش می رسد.
در هر دوی این موارد اینکه امریکا که خود را به عنوان منجی عالم بشریت میداند، شباهت غیر قابل انکار است. بیایید نگاه کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان و جهان را در این مورد بدانیم.
آقای علی سمیع، کارشناس اقتصاد و سیاست جهانی در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان می گوید که مقایسه کمک های صورت گرفته به افغانستان و اوکراین اندکی ناممکن است. برای افغانستان در ٢٠ سال ٧٧ ملیارد دالر کمک کردند اما جهان غرب به اوکراین نزدیک به ٢۰٠ میلیارد دالر فقط در یک سال داده است.

مقایسه انگیزۀ کمک ها به افغانستان و اوکراین

به عقیده آقای سمیع، جهان غرب هدفی را که در اوکراین دنبال می کند به مراتب بزرگتر از هدفی است که در افغانستان دنبال کرده اند. در افغانستان در سطح منطقه با گروه طالبان می جنگیدند اما در اوکراین با فدراتیف روسیه و به هدف حفظ حاکمیت جهانی خود تنش ایجاد کرده اند.
وی معتقد است که اظهارات آقای ساپکو از دید معیاری درست است اما ایالات متحده در مسئلهٔ اوکراین اگاهانهٔ شیوهٔ غیر شفاف را در کمک ها اختیار نموده است. شاید این شیوه را از برای تشویق رهبران دولتي اوکراین پیش گرفته اند تا آنها با دریافت کمک های وافر و نامحدود بیشتر متعهد به تداوم جنگ با فدراتیف روسیه گردند. اینجا تفاوت دیدگاه وجود دارد. چیزی را که آقای ساپکو تکرار اشتباه می پندارد، از دید رهبری دولت ایالات متحده اشتباه نیست بل نیاز مبرم برای رسیدن به هدف بزرگ و تاریخی پنداشته می شود.
ترامپ وبلاگ شخصی خود در وب سایتش را برای همیشه بست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.01.2023
کلوپ ویدیو
ترامپ: هزارن دوربین شب بین برای طالبان بجای گذاشتیم + ویدیو

تضعیف روسیه

آقای سمیع خاطر نشان کرد که در ماه دسامبر ٢٠٢٢ نمایندگان حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده در مجلس نمایندگان طرح بازرسی از نحوهٔ مصرف کمک های ارسال شده به اوکراین را پیشکش نمودند. آن طرح با رای اکثریت و قاطع نمایندگان حزب دموکرات ایالات متحده رد شد. بحث دموکرات‌ها این بود که اوکراین هم‌پیمان ایالات متحده است و برای هدف بسیار بزرگ می رزمد. ازاینرو بازرسی از نحوهٔ مصرف کمک ها را در شرایط فعلی حرکت درست نپنداشتند.
علی سمیع خاطر نشان کرد که طبق آمار های بدست آمده، ایالات متحده در سال ٢٠٢٢، به هدف تضعیف استراتژیک فدراتیف روسیه به اوکراین حدود ١١٣ ملیارد دالر کمک نموده است. این کمک ها زیر هر عنوانی که صورت گرفته است به هدف تضعیف و ناتوان سازی روسیه بوده است.
اندیشهٔ من این است که هدف و مقصد سیاسي و استراتیژیک رهبری فعلی دولت ایالات متحده به مراتب بزرگتر و ارزشمندتر از میزانی کمک های شان به اوکراین می باشد.
علی سمیع - اسپوتنیک افغانستان
علی سمیع
کارشناس اقتصاد و سیاست جهانی
علی سمیع در ادامه گفت که ایالات متحده و در کُل جهان غرب از پیشرفت اقتصادی، سیاسی، تجارتي، تولیدی و تکنولوژی در اورآسیا برآشفته گردیده اند. پیشرفت های اورآسیایی حس فروپاشی نظم جهانی آمریکا‌محور را در غرب بر دولت ها حاکم نموده است. این موضوع باعث شده که ایالات متحده با دنباله‌روان اروپایی و ناتو اش تمام معیار های دیموکراتیک و فانکشنالیستیک خویش را زیر پا نمایند و بطور پراگماتیک شیوهٔ غیر شفاف و حتی غیر دموکراتیک را در ارتباط به ارسال کمک های همه‌جانبه به اوکراین، پیش گیرند.
Президент Украины Владимир Зеленский выступает во время пресс-конференции с президентом Джо Байденом в Восточном зале Белого дома в Вашингтоне, среда, 21 декабря 2022 года. (AP Photo/Andrew Harnik) - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
مدودچوک: زلنسکی از موضع اوکراین نه، بلکه از ناتو دفاع می کند

فساد در اوکراین و سیاست امریکا

آقای سمیع با اشاره یافته های سازمان شفافیت بین المللی، اوکراین در سال ٢٠٢١ یکی از فاسد‌ترین کشور های جهان بوده است. جایگاه اوکراین در جدول فساد آن سازمان در پلهٔ ١٢٢ بوده است گفت: واقعیت این است که الیگارش ها همواره همه دار و ندار مردم را در اوکراین بلعیده اند. سیاسیون اوکراین یا خود الیگارش اند یا وابسته به آنها اند. واضح است که اوکراین طی یک سال آن هم در شرایط جنگی، در جدول فساد سازمان شفافیت جهانی از پلهٔ ١٢٢ به پلهٔ اول نرسیده است.
وی ادامه داد که برای حفظ حاکمیت جهانی ایالات متحده، بر علیه قدرت های اورآسیایی و برای ناکام سازی نظم نوین جهان، در خط نخست جنگ با ریختن خون سربازان خود می رزمد، باعث شده است تا کمک های غرب بدون هرنوع شرایط و محدودیت به رهبری دولت اوکراین داده شود.
خلاصه مسئلهٔ راه‌اندازی بازرسی از نحوهٔ مصرف کمک ها در اوکراین در سیاست داخلی ایالات متحده، در حاشیه قرار دارد.
علی سمیع - اسپوتنیک افغانستان
علی سمیع
کارشناس اقتصاد وسیاست جهانی
فعلاً ایالات متحده با دنباله‌روان اروپایی و ناتوی خود در جنگ با فدراتیف روسیه قرار دارند. کمک هایی که از سوی ایالات متحده و دنباله‌روان اروپایی و ناتو اش به اوکراین صورت می گیرد در واقع بودجهٔ مصرفی جنگی است. برای بازرسی از نحوهٔ مصرف کمک ها در ارادهٔ سیاسی وجود دارد و نه هم در شرایط فعلی ممکن است. زیرا دولت های غربی در امر پیش‌برد جنگ علیه فدراتیف روسیه در اوکراین شیوهٔ غیر دموکراتیک را پیش گرفته اند. خواست مردم، شفافیت سازمانی و رأی اکثریت برای شان ارزش ندارد.
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.02.2023
پوتین: غرب به دنبال تقسیم روسیه به قطعات کوچک است
آقای احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با اسپوتنیک افغانستان گفت: یکی از اشتباهات امریکا در افغانستان این است که علاوه بر اینکه در دزدی های مبالغ کمکی خودشان نیز شریک بودند، بیشتر به کسانی که از غرب آمده بودند اعتماد کردند و پول های زیادی را به آنها و شرکت های آنها دادند که حیف و میل شد. امریکا به مردم افغانستان بی اعتبار بود و تنها به کسانی که در امریکا تحصیل کرده بودند و یا هم روابط استخباراتی با امریکا داشتند اعتماد کرد. آقای سعیدی گفت که امریکا این اشتباه را در اوکراین نیز تکرار می کند.
پول ها و کمک های ارسالی به اوکراین نیز حیف و میل می شود و در جنگ و مقابله به مصرف نمی رسد و امریکا خود می داند که در حال تکرار اشتباهات خود در افغانستان است.
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسائل سیاسی
با در نظر داشت سخنان کارشناسان زاویۀ دید سیاست امریکا را بهتر میتوان درک کرد و آنچه در جنگ های امریکا و متحدانش در افغانستان و اوکراین گذشت را می توان ارزیابی و بررسی کرد. امریکا برای رسیدن به هدف خود که همان حفظ هژمونی اقتصادی-سیاسی در دنیا است، حاضر است از بودجه خود به مقادیر نا معلوم سرمایه گذاری می کند. در حالیکه نظم جدید جهانی غیر قابل پیشگیری است امریکا درصدد به تاخیر انداختن این روند با هیزم ریختن به آتش جنگی است که رقیبان جهانی امریکا را برای مدت ها مصروف نگه میدارد، چه بسا که در کنار این مزیت از عواید تجارت جنگ و سلاح هم برخوردار می‌شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала