سیگار: اشتباهات امریکا به فروافتادن دولت پیشین افغانستان در سال 2021 کمک کرد

© Photo / MoDارتش افغانستان
ارتش افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2023
عضو شوید
فساد مقام های حکومت پیشین افغانستان و اشتباهات ایالات متحده ای امریکا به فروافتادن دولت افغانستان و چیرگی گروه طالبان در سال 2021 کمک کرد.
به گزارش اسپوتنیک، جان سوپکو، بازرس کل دولت ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، به این نتیجه رسید، که رویکرد ایالات متحده برای بازسازی نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان (ANDSF) فاقد اراده سیاسی برای اختصاص زمان و منابع مورد نیاز برای بازسازی کل بخش امنیتی کشور جنگ زده و فقیر بود. در نتیجه، ایالات متحده نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان را ایجاد کرد.
دفتر بازرس کل در گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد گفته است، که نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان نمی‌توانست به تنهایی کار کند و معیارهای غیرواقعی را برای توسعه قابلیت‌های نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان تعیین می‌کند. سقوط نهایی نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان قابل پیش‌بینی بود.
اندرابی در واکنش به گزارش گریز غنی: نظام را محب و پاکستان به گروه حقانی تسلیم داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.10.2021
اندرابی در واکنش به گزارش گریز غنی: نظام را محب و پاکستان به گروه حقانی تسلیم داد
به گفته سوپکو، مقصر فروپاشی ارتش افغانستان هم دولت امریکا و هم بر عهده مقام های پیشی افغانستان است.
در این گزارش آمده است: "هیچ یک از حزب ها تعهد سیاسی به انجام هر کاری برای حل مشکلات نشان نداده اند".
به طور خاص، به گفته سوپکو، "ارتش ایالات متحده برای ایجاد ظاهر موفقیت آمیز" در آموزش افغانستانی ها تلاش کرده است".
بازرس کل خاطرنشان می کند، که در همان زمان، "فساد در طرف افغانستان غالب بود". او توضیح داد: "به دلیل عدم پاسخگویی و نظارت از سوی ایالات متحده، ناتو و خود دولت افغانستان، این مقام های [افغانستانی] در فرهنگ معافیت از مجازات فعالیت می کردند".
سوپکو افزوده است: ""تصمیم در فیبروری 2020 برای ادامه بیرون شدن سریع نیروهای ایالات متحده [از افغانستان] سرنوشت نیروهای دفاعی امنیتی دفاع ملی را رقم زد. روحیه ضعیف [نیروهای مسلح افغانستان] یکی از عوامل اصلی در فروپاشی نیروهای دفاعی امنیت ملی بود. با این حال، هیچ چیزی بر روحیه نیروهای افغانستان بیش از تحقق بیرون شدن نیروهای امریکایی در فیبروری 2021 تاثیر نداشت".
امریکا می‌خواست گریز اشرف غنی را مدیریت کند، نشد! - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.10.2021
امریکا می‌خواست گریز اشرف غنی را مدیریت کند، نشد!
در جزئیات این گزارش، چندین مقام امریکایی و مقام های پیشین افغانستان به دفتر بازرس کل گفته اند، که روند بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان "ناهماهنگ و بیدرنگ" بوده است.
سوپکو افزوده: "ماهیت این عقب نشینی باعث شد بسیاری از افغانستانی ها این تصور را ایجاد کنند که ایالات متحده به سادگی افغانستان را به یک دولت منتظر طالبان واگذار می کند".
بر پایه این گزارش، از سال 2002، ایالات متحده نزدیک به 90 میلیارد دالر به عنوان کمک امنیتی به نیروهای دفاعی امنیت ملی افغانستان ارائه کرده است. در عین حال، بر اساس برآورد پنتاگون که در این گزارش ارائه شده است، با بیرون شدن از افغانستان، ایالات متحده جنگ افزارها، تأسیسات و تجهیزاتی به ارزش تقریباً 7.2 میلیارد دالر در این کشور باقی گذاشته است که شامل حداقل 78 واحد از تجهیزات مختلف هواپیماهای مختلف است که پیش از این به نیروهای دفاعی امنیت ملی افغانستان ارائه شده بود.
بیرون شدن امریکا از افغانستان
گروه طالبان پس از اعلام تصمیم ایالات متحده در بهار سال 2021 مبنی بر بیرون شدن نیروهای مسلح اش از افغانستان، عملیات گسترده ای را برای ایجاد کنترل بر افغانستان آغاز کردند. در 15 اگوست، گروه طالبان بدون جنگ وارد کابل شدند و رئیس جمهور اشرف غنی از آنجا گریخت. در شب 31 اگوست، ارتش امریکا فرودگاه کابل را ترک کرد. در 7 سپتامبر، رادیکال ها ترکیب دولت موقت را اعلام کردند که مشروعیت آن هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала