کلوپ ویدیو

اجرای موزیکال هزار خورشید تابان+ ویدیو

عضو شوید
اپرای هزار خورشید تابان که یک اجرای موزیکال است با کارگردانی رویا سادات، کارگردان و فیلم‌ساز شناخته شده‌ی افغانستان در سیاتل امریکا روی صحنه رفت.
به گزارش اسپوتنیک، اپرای هزار خورشید تابان از دومین اثر خالد حسینی با همین نام اقتباس شده و در آن زندگی دو زن به نام‌های مریم و لیلا از چهار دهه تا نیمه دوم دهه نود میلادی روایت می‌شود.
اپرای سیاتل امریکا یک استیژ بین‌المللی است. این مرکز اجرای تیاتر در اواخر سپتامبر ۲۰۲۱ طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پذیرای هزار خورشید تابان در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خواهد بود.
خانم رویا سادات که کارگردانی اپرای هزار خورشید تابان را انجام داده می‌گوید که این نخستین تجربه‌ی او در زمینه کارگردانی اپرا بوده و این اجرا به مدت دو ساعت و چهل دقیقه روی صحنه به نمایش گذاشته خواهد شد.
رویا سادات یکی از کارگردان‌های مطرح افغانستان است. فیلم "نامه‌ای به رییس جمهور" ساخته‌ی خانم رویا سادات به عنوان نماینده سینمای افغانستان در بخش بهترین فیلم خارجی نودمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شده بود.
هزار خورشید تابان نیز یکی موفق‌ترین و دومین اثر خالد حسینی است که شهرت بین‌المللی دارد. آقای حسینی این کتاب را به زنان و دختران افغانستان تقدیم کرده است.
این کتاب در سال ۲۰۰۷ میلادی به زبان انگلیسی نوشته و خیلی زود به بسیاری از زبان‌های دیگر ترجمه شد و موفقیت خیره‌کننده‌ی به همراه داشت.
هزار خورشید تابان دو شخصیت اصلی بنام‌های لیلا و مریم دارد. نویسنده تحولات سیاسی و اجتماعی افغانستان از سال ۱۹۷۴ تا قدرت‌گیری طالبان در نیمه دوم دهه نود میلادی را از زاویه دید لیلا و مریم شرح می‌دهد.
رویا سادات می‌گوید که شروع کار روی کارگردانی اپرای هزار و یک شب مصادف است با وقتی که ولایت هرات (زادگاه رویا سادات) در غرب افغانستان سقوط کرد و بافت نوستالوژیک این اجرا نه تنها یادآور درد و رنجی است که زنان در نیمه دوم دهه نود میلادی تجربه کرده‌اند بلکه واقعیتی است از امروز.
روزی مریم (شخصیت مرکزی کتاب هزار خورشید تابان) از زیر در لیستی را دریافت می‌کند که طالبان در شهر پخش کرده و با دلهره آنرا می‌خواند: "آوازخوانی ممنوع است. رقص ممنوع است. کتاب نوشتن، تماشای فیلم و نقاشی کردن ممنوع است."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала