تعداد جنگجویان داعش در افغانستان؛ دستکاری سرویس های امنیتی کشورهای منطقه چه عواقب دارد؟

عضو شوید
گروه حزب تحریر، در افغانستان به تازگی شمار جنگجویان داعش در این کشور را نزدیک به 3 هزار نفر اعلام کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، شاخه حزب التحریر افغانستان تخمین های مختلفی از تعداد داعش در افغانستان دارد و گفته است ک تعداد آنها به 3 هزار نفر می رسد درحالیکه غرب تعداد جنگجویان داعش را تا هفت هزار نفر اعلام کردند.
ادعا می شود که داعش توسط سرویس های ویژه کشورهایی که به رهبری جهانی یا منطقه ای از جمله ایالات متحده، روسیه، چین، ایران و پاکستان متهم هستند، دستکاری می شود. به نظر می رسد که همه آنها در تلاشند تا طالبان را تحت کنترل خود قرار دهند و آنها را مجبور به همکاری نظامی و اطلاعاتی کنند.
تا چه حد این روایت درست است و دستکاری سرویس های امنیتی این کشورها چه عواقب دارد؟
اکمل بقا، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی، در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک، یادآورشد که در گذشته بارها از ظهور و فعالیت گروه های "نو اسلام‌گرایان" در بعضی ولایات کشور یاد آوری‌کرده و حالا این پیش‌بینی‌ها، به حقیقت مبدل شده است.
آقای بقا، به این باور است که تروریزم ایجاد، تمویل، تجهیز و بعنوان سربازانی نیابتی برای حفظ منافع قدرت ها فعال و می‌جنگند.
این کارشناس سیاسی، از افزایش جنگجویان داعش در افغانستان سخن گفت:
بعد از سقوط جمهوریت نفوذ داعش در افغانستان در حال افزایش است و در حال حاضر در پیش از ده ولایت کشور حضور چشم‌گیر دارد و تعداد شان در حال افزایش است.
آمارهایکه سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای قدرتمند دست نشر میسپارند، به گفته آقای اکمل بقا، اعمال فشار بر طالبان است:
" اینکه چرا کشور های قدرتمند آمار های گوناگون از حضور داعش در افغانستان گزارش می‌هند، جز اعمال فشار بر طالبان و باز کردن راه برای حضور استخباراتی و نظامی خویش چیزی دیگر نمی‌تواند باشد.
درعین حال او نه تنها داعش را برای کشورهای دیگر خطرناک عنوان میکند، بلکه طالبان را نیز مایه نگرانی جهان میداند:
حضور گروه چون طالب در افغانستان خود مایه نگرانی جهان بوده و در صورت عدم اصلاح این گروه و ادامه وضعیت بشری و امنیتی در افغانستان، این نگرانی ها تشدید یافته و تشدد عمل قدرت ها بر پایان عمر طالب اوج خواهد گرفت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала