وضعیت نابسامان جهان؛ چین می‌گوید با شش اصل می‌شود امنیت جهانی را تضمین کرد

© Sputnik / Anna Ratkoglo /  مراجعه به بانک تصاویر В Доме народных собраний в Пекине
 В Доме народных собраний в Пекине - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2023
عضو شوید
چین متن ابتکارات امنیت جهانی که قبلاً توسط رئیس جمهور چین، مطرح شده بود، را ارائه کرد.
به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور چین در اواخر سال 2022 یک "ابتکار امنیتی جهانی" را پیشنهاد کرد که اصل "امنیت تفکیک ناپذیر" را حفظ می کند؛ مفهومی که روسیه نیز آن را تصویب کرده است هر چند که وی جزئیات بیشتری درباره نحوه اجرای آن ارائه نکرد. شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین طی یک سخنرانی ویدئویی خطاب به مجمع سالانه اقتصادی آسیا موسوم به مجمع "بوائو آسیا" گفت که جهان باید به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام بگذارد و در عین حال به نگرانی‌های امنیتی "مشروع" همه توجه کند.
در رابطه به این موضوع، چین متن شش اصل مهم تضمین امنیت جهانی را به نشر رسانده است.
1- باید به چشم انداز امنیت مشترک، جامع، مشترک و پایدار پایبند باشیم. از مفهوم امنیت مشترک دفاع کنیم، با احترام و حفاظت از امنیت هر کشور، همکاری را ارتقا دهیم، امنیت را از طریق گفتگو سیاسی و مذاکرات صلح آمیز تضمین کنیم.
2- حاکمیت ارضی کشورها را باید احترام گذاشت، تمام کشورها ضعیف و قوی، اعضای برابر این جهان هستند، خودشان تصمیم میگیرند و عمل میکنند.
3- تعهد به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد باید حفظ شود. این متن می گوید که ذهنیت جنگ سرد، یک جانبه گرایی، درگیری بلوکی و هژمونیسم با روحیه منشور سازمان ملل مخالف است و باید رد شود.
4- منافع قانونی امنیت همه کشورها باید جدی گرفته شود. بشریت یک جامعه امن و جدایی ناپذیر است. امنیت یک کشور نباید به قیمت امنیت دیگران تامین شود، هر کشوری که به دنبال امنیت خود است باید منافع منطقی امنیت کشورهای دیگر را در نظر بگیرد.
5- ضرورت حفظ تعهد به حل صلح آمیز اختلافات و اختلافات بین کشورها از طریق گفت وگو. جنگ و تحریم ها راه حل اساسی اختلافات نیستند، جامعه بین المللی باید از تلاش هایی که به حل صلح آمیز بحران ها کمک می کند حمایت کند و طرف های درگیری را به تقویت اعتماد، حل اختلافات و تقویت امنیت از طریق گفت وگو تشویق کند.
6- امنیت در هر دو حوزه سنتی و غیر سنتی ضروری است. چین از همه کشورها می خواهد برای حل اختلافات منطقه ای و مشکلات جهانی مانند تروریسم، تغیرات اقلیمی، امنیت سایبری و زیست امنیتی با هم همکاری کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала