بلینکن: روسیه به ایران جنگنده ای پیشرفته می دهد

© Photo / Ministry of Defence of the Russian FederationУчебно-тренировочные полеты истребителей Су-30СМ и Су-35С в Карелии
Учебно-тренировочные полеты истребителей Су-30СМ и Су-35С в Карелии - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.02.2023
عضو شوید
وزیر امور خارجه امریکا گمان می کند، که روسیه در ازای پهپاد به ایران جت جنگنده می دهد.
به گزارش اسپوتنیک، انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در مصاحبه با تلویزیون سی‌بی‌اس، بدون اینکه استدلال‌های خود را ثابت کند، گفت: ایالات متحده گمان می کند، که روسیه در ازای پهپادهای تهاجمی که از آنجا دریافت می‌کند، جت‌های جنگنده پیشرفته را به ایران منتقل کند.
روسیه و ایران چنین همکاری هایی را که به گفته امریکایی ها با آغاز عملیات در اوکراین تشدید شد، رد می کنند.
بلینکن گفت: "این یک خیابان دو طرفه است. روسیه همچنین تجهیزات نظامی به ایران می‌دهد، از جمله هواپیماهای جنگنده پیشرفته. به نظر می‌رسد این اتفاق می‌تواند رخ دهد و ایران را به تهدیدی بزرگ‌تر تبدیل کند" و ایالات متحده درباره این موضوع با متحدان در سراسر جهان مشورت می کند.
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.02.2023
زلنسکی: روسیه می‌تواند سوخت هسته‌ای ایران را تامین کند
بلینکن در این خصوص گفت: "این یک خیابان دو طرفه است و پیوند به شدت مهلکی بین روسیه و ایران وجود دارد. روسیه همچنین تجهیزات نظامی از آن میان هواپیماهای جنگنده پیشرفته را در اختیار ایران قرار می دهد.این چیزی است که به نظر می رسد ممکن است درحال اتفاق افتادن باشد که اگر ایران به آن‌ فناوری دست پیدا کند، این کشور را به یک تهدید بزرگتر تبدیل می‌کند".
این مقام امریکایی سپس از تلاش‌های خود به همراه متحدان امریکا برای مقابله با گسترش پیوندهای ایران و روسیه سخن به میان آورد و گفت: "بنابراین این چیزی است که ما با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان درباره آن حرف می‌زنیم. این پیوندها یک نگرانی فزاینده است".
وی بار دیگر تاکید کرد، که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد چین در حال بررسی کمک نظامی "کشنده" به روسیه است و توضیح داد که این کمک می تواند هم سلاح و هم مهمات باشد. به گفته وی، تا کنون، شرکت های خصوصی چینی حداکثر حمایت "غیر کشنده" را به روسیه ارائه کرده اند.
پیش از این، در ماه دسامبر، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، در یک نشست خبری درباره موضع امریکا گفت، که همکاری دفاعی مسکو و تهران بدون ارائه هیچ مدرکی برای ادعاهای خود به "مشارکت کامل" رسیده است. سپس وی همچنین مدعی شد، که طبق گفته امریکا از سال 2023 ایران می تواند جنگنده های روسی را دریافت کند و خلبانان ایرانی در حال آموزش روی جنگنده ها در روسیه هستند.
کشورهای غربی اخیرا ادعا کرده اند، که ایران در حال حاضر هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می دهد. مسکو و تهران بارها چنین اتهاماتی را رد کرده اند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت، که تهران هواپیماهای بدون سرنشین روسیه پیش از آغاز عملیات ویژه ای در اوکراین تامین کرده است. ایران نیز در واکنش به این اقدام تحریم های خود را در برابر اتحادیه اروپا گسترش داد.
یادآوری می کنیم، که کشورهای غربی در حالی نگران افزایش همکاری ایران و روسیه هستند، که خودشان از طریق عرضه انواع جنگ افزار به کی‌یف، نه تنها کمکی به آرام شدن درگیری‌ها در اوکراین نکرده‌اند بلکه بر آتش جنگ اوکراین دامن زده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала