سازمان ملل: افغانستان در بحران آموزشی به سر می برد

© AFP 2023 / Aamir QureshiСтуденты во время урока в университете в Кабуле
Студенты во время урока в университете в Кабуле  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.02.2023
عضو شوید
افغانستان وارد فهرست کشورهای دچار بحران آموزش شد.
به گزارش اسپوتنیک، سازمان ملل متحد می‌گوید که افغانستان در میان ده کشوری قرار گرفته است که از لحاظ آموزش دچار بحران شده‌اند.
دبیرکل سازمان ملل می‌گوید در حال حاضر ۲۲۲میلیون دختر در نتیجه جنگ‌ها در جهان آواره شده‌اند که از این میان بیش از ۷۸ میلیون تن شان، کودکان‌اند.
آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل در توییتی می‌گوید که دو سوم کسانی که در اوضاع بحرانی و طولانی آموزش به سر می‌برند در کشورهای دموکراتیک کانگو، اتیوپیا مالی، نایجریا، پاکستان، سودان، سومالیا، سودان جنوبی، یمن و افغانستان هستند.
استیفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: "امروز ۲۲۲ میلیون دختر و پسر تحت تاثیر وحشت فاجعه جنگ و آوارگی قرار دارند. بیش از ۷۸ میلیون کودک اصلا به مکتب نمی‌روند. این کنفرانس به دنبال بسیج منابع مورد نیاز برای ارایه برنامه راهبردی چهار ساله آموزش و پرورش است که ۱.۵میلیارد دالر را گردآوری می‌کند تا به ۲۰ میلیون کودک و نوجوان نیازمند کمک کند."
از سویی هم، در کنفرانسی دو روزه زیرنام "آموزش و پرورش نمی‌تواند معلق بماند" که از سوی سازمان ملل متحد برگزار شده بود، سمیه فاورقی که به نمایندگی از دختران افغان در این کنفرانس، از تمام رهبران جهان و همه مردم می‌خواهد که از افغانستان پشتیبانی کنند و دختران افغان را فراموش نکنند.
در این میان، طالبان می‌گوید که "امارت اسلامی" مخالف آموزش نیست بل می‌خواهد که تمامی مسایل در چارچوب قوانین اسلامی انجام شود.
سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در این باره گفت: "واضح است که طالبان افغانستان خلاف تعلیم و تحصیل نیست اما می‌خواهد که همه مسایل در روشنی ارزش‌های اسلامی و ملی حل شود باید گفت که بعضی از ادعای‌های رسانه‌ها عاری از حقیقت می‌باشد."
این در حالی‌ست که بیش از پنجصد روز می‌شود که دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به دانشگاه‌ها منع شده اند و وزارت تحصیلات عالی در ماه قوس ادامه آموزش دختران را تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق در آورده است، اما مقام‌های طالبان گفته‌اند که به تعلیق درآمدن آموزش و کار بانوان در نهادهای غیرحکومتی موقتی است.
طالبان از جاپان تقاضای بورس تحصیلی کردند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала