سرکنسول پیشین ترکیه در امریکا: اکنون زمان بحث درباره عضویت سویدن و فنلند در ناتو نیست

© AP Photo / Johanna GeronФлаги Финляндии, НАТО и Швеции во время церемонии в Брюсселе, Бельгия
Флаги Финляндии, НАТО и Швеции во время церемонии в Брюсселе, Бельгия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.02.2023
عضو شوید
سرکنسول پیشین ترکیه در لس آنجلس تاکید کرد، که فشار ناتو و ایالات متحده بر انقره در چنین برهه سختی برای ترکیه پذیرفتنی نیست.
به گزارش اسپوتنیک، استولتنبرگ دبیرکل ناتو امروز به ترکیه سفر کرد و در جریان سفرش با اردوغان رئیس جمهور و چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرد. هدف از سفر دبیرکل ناتو "نشان دادن همبستگی" با ترکیه بود که 11 روز پیش ویرانگرترین زلزله یک قرن پسین را تجربه کرد.
استولتنبرگ در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک موضوع عضویت سویدن و فنلند در ناتو را مطرح کرد و گفت، که "زمان" برای تایید درخواست های این کشورها فرا رسیده است، زیرا آنها "همه گام های لازم تحریم جنگ افزاری و تشدید قوانین مبارزه با تروریسم را در پیوند با خواسته های ترکیه برای پیوستن به ناتو انجام داده اند".
Флаги Финляндии, НАТО и Швеции во время церемонии в Брюсселе, Бельгия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.02.2023
وزارت خارجه سویدن: دین بخشی از توافق ناتو با ترکیه نیست
چاووش اوغلو نیز به نوبه خود تاکید کرد، که انقره از گام های که دو کشور تاکنون برداشته اند استقبال می کند، اما با توجه به فعالیت های سازمان تروریستی پ.ک.ک و پشتیبانان آن، این غیرواقعی است، که بگوییم سویدن گام های مشخصی در چارچوب یادداشت سه جانبه برداشته است. چون همه چیز همچنان در این کشور ادامه دارد".
این در حالی است، که قرار است انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا در روزهای 19 تا 20 فیبروری به ترکیه سفر کند. همانطور که پیش بینی شده است، وی روز یکشنبه از مناطق زلزله زده بازدید خواهد کرد و روز دوشنبه نیز در انقره گفتگو خواهد کرد.
چاووش اوغلو پیشتر گفته بود، که سفر بلینکن به ترکیه در سفر 18 جنوری وی به واشنگتن برنامه ریزی شده بود. شماری از کارشناسان بر این باورند که استولتنبرگ و بلینکن از مذاکرات ترکیه برای اعمال فشار بیشتر بر انقره درباره ای موضوعاتی مانند موافقت با درخواست سویدن و فنلند برای عضویت در ناتو، موضع ترکیه در قبال بحران اوکراین و تحریم های ضد روسیه استفاده می کنند.
Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган на саммите НАТО в Варшаве, Польша - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.07.2022
هشدار ترکیه به فنلند و سویدن
گلرو گزر، کارشناس سیاست خارجی، سرکنسول پیشین ترکیه در لس آنجلس، در تحلیلی به اسپوتنیک تاکید کرد، که فشار ناتو و ایالات متحده بر انقره در چنین برهه سختی برای ترکیه پذیرفتنی نیست.
او افزود: در این دوره بسیار دشوار برای ترکیه، موضوع عضویت سویدن و فنلند در ناتو روشن است که اولویت این کشور نیست. البته ترکیه از پشتیبانی های ارائه شده از آن میان سویدن و فنلند برای از بین بردن پیامدهای زلزله قدردانی کرد. اما همچنان انتظارات اصلی انقره به تحقق شرایط مندرج در یادداشت سه جانبه مادرید توسط این کشورها مربوط می شود. در شرایطی که ترکیه در تلاش برای غلبه بر پیامدهای یک زلزله ویرانگر است، قرار دادن این موضوعات در دستور کار مذاکرات را نامناسب و نابهنگام می دانم. عملیات جستجو و نجات همچنان در کشور ادامه دارد و در 11 شهر وضعیت فوق العاده اعلام شده است. الان وقتش نیست. ما منتظر تجلی همبستگی و تفاهم نسبت به ترکیه هستیم.
گزر درباره سخنان دبیرکل ناتو مبنی بر اجرای مفاد این تفاهم نامه از سوی سویدن تاکید کرد: "گفته می شود که سویدن به مفاد توافقنامه پایبند بوده است، اما در واقعیت اینطور نیست. ما درباره ای کشوری صحبت می کنیم که به بهانه آزادی بیان اجازه اقدام به سوزاندن قرآن را می دهد. در ترکیه، این اقدامات تحریک آمیز اخیراً نه تنها از سوی حزب حاکم، بلکه از سوی مخالفان نیز محکوم شده است. بنابراین حتی اگر امروز درخواست عضویت سویدن در ناتو در پارلمان ترکیه مطرح شود، فکر نمی‌کنم هیچ حزبی به تایید آن رأی دهد. بنابراین، سویدن، با اقدامات خود، روند پذیرش خود را در اتحاد به طور قابل توجهی پیچیده و کند کرد. من فکر نمی‌کنم در شرایط کنونی ترکیه حتی با وجود فشارهای ناتو و امریکا از این موضوع عقب‌نشینی کند". در مورد تحریم‌های ضد روسیه، ترکیه، مانند ایران، به تحریم‌های کشورهای سومی که بدون قطعنامه مربوطه شورای امنیت سازمان ملل اعمال شده‌اند، نپیوست. ترکیه در اینجا موضعی قاطع و اصولی دارد. شایان ذکر است، که بسیاری از کشورهای اروپایی همچنان در روسیه فعال هستند. ما شاهد نقض تحریم های اتحادیه اروپا توسط اعضای خود هستیم. بنابراین، ما که عضو اتحادیه اروپا نیستیم، بیش از پیش موظف به پیروی از تصمیم های تحریمی اتخاذ شده در بروکسل یا ایالات متحده نیستیم".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала