پارلمان بریتانیا از فعالیت های مقامات در زمینه تخلیه شهروندان افغانستان انتقاد کرد

© AFP 2023 / Fabrice CoffriniБританский флаг на фоне Биг-Бена в Лондоне
Британский флаг на фоне Биг-Бена в Лондоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2023
عضو شوید
وزارت دفاع بریتانیا، حدود 4.6 هزار افغانی که تحت پوشش برنامه تخلیه قرار گرفتند، کمک از مقامات بریتانیایی دریافت نکردند.
به گزارش اسپوتنیک، طبق اعلامیه که روز جمعه در وب‌سایت پارلمان منتشر شد، کمیته دفاع پارلمانی بریتانیا از فعالیت‌های وزارت دفاع این کشور در تخلیه شهروندان افغان که با نیروهای مسلح بریتانیا همکاری می‌کردند، انتقاد کرد. ‎
در این اعلامیه آمده است که "با وجود اینکه تخلیه همه کسانی که ‎معیارهای تخلیه را داشتند هرگز امکان پذیر نبود، اما با وضاحت فقدان هماهنگی مؤثر در دولت وجود داشت که منجر به عواقب واقعی و دردناکی برای کسانی شد که انتظار تخلیه را داشتند، اما نشد."
به گفته وزارت دفاع بریتانیا، حدود 4.6 هزار افغانی که تحت پوشش برنامه تخلیه قرار گرفتند، کمک از مقامات بریتانیایی دریافت نکردند. کمیته خاطرنشان می‌کند که رسیدگی و اولویت‌بندی درخواست‌های افرادی که به طور بالقوه می‌توانستند تحت برنامه جابه‌جایی و کمک افغانستان (ARAP) تخلیه شوند، "می‌توانست و باید تا زمانی که نیاز به تخلیه شدیدتر می‌شد، پیشرفت بیشتری می‌کرد".
از جمله ناکامی‌های دولت، این کمیته به "عدم آمادگی" برای تعداد زیاد متقاضیان برنامه تخلیه اشاره کرد که منجر به کمبود منابع و به تعقیب آن تاخیر و خطا در تصمیم‌ گیری شد.
سفیر پیشن بریتانیا از فاجعه بشری در افغانستان هشدار داد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.01.2023
پرداخت هزینه پرواز بیرون کردن ۵۰۰ نفر از افغانستان از سوی یک عضو مجلس بزرگان بریتانیا
علاوه بر این، این گزارش به "ارتباط ضعیف با متقاضیان" و "معیارهای مبهم و همیشه در حال تغییر" برای صدور تصمیم مثبت اشاره کرده است. همانطور که در این سند توضیح داده شده است، معیارها در ابتدا حدود 35 درصد از مترجمان و اکثر کارگران قراردادی، از جمله کسانی که سال ها برای سفارت بریتانیا کار کرده بودند، حذف کردند. بعداً، این معیارها گسترش یافتند، اما این سند نشان میدهد "احتمالاً برای بسیاری از مردم خیلی دیر آمده است".
گفته میشود از سال 2001 تا 2021، بیش از 150000 سرباز بریتانیایی در افغانستان خدمت کردند و 457 نفر جان باختند. این کمیته گفت که هزینه مالی انجام عملیات در منطقه بشتر از 27.7 میلیارد پوند بوده.
قابل یادآوری است که در اوایل ماه اگست، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند، در 15 اگست وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ پایان یافته است. در دو هفته آخر ماه اگست، از میدان هوایی کابل که تحت حفاظت نظامیان امریکایی بود، اتباع کشورهای غربی و افغان‌هایی که با آنها همکاری می‌کردند، تخلیه شدند. در شب 31 اگست، ارتش ایالات متحده میدان هوایی کابل را ترک کرد و به نزدیک به 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان پایان داد. در اوایل ماه سپتمبر، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره اول حکومت طالبان مسئول سیاست خارجی بود و از سال 2001 تحت تحریم های سازمان ملل بود، اعلام شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала