ملاله یوسف‌زی: "زن‌ستیزی و ضد دانش" ویژگی گروه طالبان است نه از پشتون‌ها

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.02.2023
عضو شوید
برنده جایزه‌ نوبل و فعال آموزش و پرورش پاکستان در واکنش به سخنان نماینده‌ی پاکستان در سازمان ملل گفته است، که "زن‌ستیزی و ضد دانش" ویژگی گروه طالبان است نه از پشتون‌ها.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، ملاله یوسف‌زی امروز (یک‌شنبه، ۵فبروری) در مطلبی در روزنامه‌ی دان پاکستان نوشته است: "اگر سفیر اکرم و رهبران در سرتاسر جهان واقعاً به حقوق بشر برای مردم افغانستان اهمیت می‌دهند، باید با یک صدا صحبت کنند. آن‌ها نباید هیچ سازشی برای طالبان در مورد حمایت از حقوق زنان ارائه دهند".
او از رهبران جهان خواست تا از طالبان بخواهند که محدودیت‌های تحصیل، کار و سایر محدودیت‌ها بر دختران و زنان افغانستان را لغو کنند.
اوضاع دانشگاه در افغانستان و آمد آمد طالبان؛ دانشگاه تعلیم و تربیه استاد ربانی در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.11.2022
انگیزه ای گروه طالبان برای بستن دروازه های دانشگاه ها به روی دختران
ملاله یوسف‌زی افزوده است، که آقای اکرم تلاش کرد تا تقصیر "زن ستیزی غیرانسانی" طالبان را که زنان افغانستان با آن روبه‌رو هستند به ویژگی پشتون منتقل کند؛ اما به گفته‌ی او طالبان به تنهایی مسئولیت "نقض فاجعه‌بار" حقوق زنان در افغانستان را بر عهده دارند.
ملاله در این مطلب اضافه کرده است: "من ادعا نمی‌کنم که جوامع پشتون به گونه‌ی کامل عادلانه است؛ اما نباید فراموش کرد که ما در مسیر رو به جلو هستیم، حتا زمانی‌که طالبان و سایر گروه‌های افراطی سعی در عقب‌نشینی داشته باشند".
خانم یوسف‌زی با اشاره به مبارزات چندین ساله خود در راستای آموزش دختران در پاکستان می‌گوید‌: "پدرم یک مرد مغرور پشتون بود. او من را هم‌واره تشویق کرد که تا جایی‌که می‌توانم یاد بگیرم، آینده‌ام را خودم انتخاب کنم و این جامعه من نبود که مرا از رفتن به مکتب باز داشت؛ این طالبان پاکستانی بودند که تحصیل دختران را ممنوع کرده بودند".
برنده جایزه صلح نوبل در حمایت از زنان معترض افغانستان گفت، که مردم افغانستان نسلی از دختران را پرورش داده‌اند، تا زمانی‌که حقوق سلب‌شده‌ی شان را به‌دست نیاورند سکوت نخواهند کرد.
پیش از این، منیر اکرم، نماینده‌ی پاکستان در سازمان ملل گفت، که ممانعت زنان و دختران از کار و آموزش برخاسته از ویژگی "پشتون‌ها" است. او اما پس از واکنش‌های گسترده‌ای منفی بابت اظهاراتش عذرخواهی کرد.
یادآوری می کنیم، که واژه فرهنگ از دو بخش تشکیل یافته: فر : یعنی شکوه، وقار، دانایی، جلال و زیرکی. هنگ : هنجیدن، تراوش، تراویدن، ساز است. به عبارتی انسان با فرهنگ، شخصی است که در اثر پرورش روانش همراه با رشد فکری و ذهنی، از وی شکوه و بزرگی، وقار و دانایی و زیرکی به برون می تراود و بازتاب این نوع تربیت در رفتار و گفتار ش به عینه مشهود است. بنا به مثل مشهور : ( از کوزه همان تراود که در اوست! ).
فرهنگ به معنی رفتار و کردار اگر معنی شود، دربرگیرنده رفتار و کردار خوب است نه بد، از این رو خشونت در برابر بانوان و بستن دانشگاه ها جز فرهنگ نیست، بلکه ویژگی یا ایده ای یک شخص یا گروه است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала