پمپئو در کتابش: غنی یک "فریبکار تمام‌عیار" بود/ بایدن، با شیوه ای ناگواری از افغانستان بیرون شد

© Photo / Twitter/ARG_AFGاشرف غنی با مقامات امریکایی در آلمان دیدار کرد
اشرف غنی با مقامات امریکایی در آلمان دیدار کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.01.2023
عضو شوید
وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده امریکا در کتابش نوشته است، که او با رهبران زیادی دیدار کرده و رئیس جمهور گریزی افغانستان بدترین‌شان بوده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده امریکا در کتابش نوشت: "غنی فریبکار تمام‌عیار بود که برای رسیدن به قدرت جان سربازان امریکا را هدر داد؛ هرگز آماده نبود برای کشورش ازخودگذری کند و خطر را بپذیرد. حالم را به‌هم می‌زد".
کتاب هرگز کوتاه نیا، نوشته مایک پمپئو، وزیر خارجه حکومت دونالد ترامپ به تازگی منتشر شده است.
او که در زمان ماموریتش به عنوان وزیر خارجه امریکا، پیمان صلح میان ایالات متحده و گروه طالبان امضا شد، بخش‌هایی از این کتاب را به افغانستان اختصاص داده است.
Госсекретарь США Майк Помпео - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.01.2023
کلوپ ویدیو
مایک پمپئو: غنی انتخابات افغانستان را دزدید + ویدیو
پمپئو نوشته است، وقتی گفت و گوهای صلح با گروه طالبان شدت گرفت، اشرف غنی همیشه یک مشکل بر سر راه گفت و گوها بود.
غنی "بدتر" از پوتین و کیم جونگ اون از نگاه پمپئو
مایک پمپئو در این کتاب می‌نویسد: "من با رهبران زیادی دیدار کردم، اما اشرف غنی بدترین‌شان بود. این را که می‌گویم، به خوبی منظور را توضیح می‌دهد وقتی ولادیمیر پوتین، شی جینگ پینگ و کیم جونگ اون (رهبران روسیه، چین و کوریای شمالی) در فهرست باشند".
او در کتابش نوشته است: اشرف غنی و عبدالله عبدالله به باندهای فساد اجازه دادند که میلیون‌ها دالر از کمک‌های امریکا را دزدی کنند.
اشرف غنی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در نیمه ماه اگوست ۲۰۲۱ از کابل گریخت و با گریختن او افغانستان به دست طالبان فروافتاد. عبدالله عبدالله، شریک او در حکومت وحدت ملی بود و در دور دوم ریاست‌جمهوری آقای غنی، رئيس شورای عالی مصالحه افغانستان شد.
مایک پپمپئو درباره اشرف غنی می‌نویسد: "اشرف غنی، در میان رهبران افغانستان فاقد اعتبار بود و هرگز یک رهبر مناسب برای آن کشور جنگ‌زده و چند پارچه نبود".
غنی حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2023
حکمتیار در پاسخ به سخنان پمپئو: شما غنی را آوردید، انتخاب کردید و به ارگ رساندید
اشتباه امریکا درباره ارتش افغانستان
وزیر خارجه پیشین امریکا در فصل مربوط به افغانستان نوشته است، که یکی از اشتباه‌های امریکا در افغانستان این بود که کوشید ارتشی به سبک ارتش امریکا در آن کشور بسازد. این راهبرد به باور آقای پمپئو درست نبود و کارایی نداشت.
به گفته مایک پمپئو، امریکا نیروهای امنیتی افغانستان را با بکارگیری از تجهیزات پیشرفته، از آن میان بکارگیری از یورش های هوایی، آموزش داد در حالی که آن‌ها باید برای جنگ‌های چریکی و نبرد در در کوه‌ها آموزش می‌دیدند.
پمپئو تصریح کرده است، که نیروهای امنیتی افغانستان خوب می‌جنگیدند، اما از پشتیبانی ساختاری ملکی حکومت افغانستان برخوردار نبودند، زیرا به گفته او، همه ساختارهای دولت را فساد احاطه کرده بود و اشرف غنی و عبدالله عبدالله اجازه دادند باندهای فساد میلیون‌ها دالر پول کمکی امریکا را دزدی کنند.
امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.01.2023
صالح در واکنش به سخنان پمپئو: من به این شیاد روشنگری کردم که کشور ما را به پاکستانی‌ها می‌دهید
"غنی در امریکا دوستان بیشتری داشت تا افغانستان"

به باور وزیر امور خارجه پیشین امریکا، آقای غنی "در امریکا، بیشتر از افغانستان دوستانی داشت". او می‌گوید: من بارها برایش یادآوری کردم و سعی کردم او تغییر کند اما فایده نداشت.
مایک پمپئو در بخشی از این کتاب درباره رئیس‌جمهور پیشین افغانستان نوشته است، که اشرف غنی در میان مردم افغانستان و رهبران سیاسی این کشور، اصلا محبوبیت نداشت و فاقد اعتبار بود.
او می‌گوید: "هربار که با رهبران سیاسی و حتی نمایندگان طالبان دیدار می‌کردم، از غنی شکایت داشتند. غنی بیشتر عمر خود را در امریکا، سازمان‌های لابیگری واشنگتن، و حلقات سیاسی و اکادمیک امریکا گذرانده بود و رهبر مناسب برای افغانستان نبود".
وزیر خارجه پیشین امریکا در پسین ها نیز در مصاحبه‌ای گفته بود، که اشرف غنی با روند صلح مخالف بود و در انتخابات بیشتر از رقیب خود تقلب کرد.
بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان
مایک پمپئو در کتابش نوشته است، که امریکا در سال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که افغانستان دیگر تامین‌کننده منافع کاخ سفید نیست. به گفته او "امریکا به اهدافی که می‌خواست رسیده بود. از جمله کشتن رهبران القاعده. تا آن زمان حدود ۲۰۰ عضو القاعده در افغانستان حضور داشتند اما رهبران شان به ایران گریخته بودند".
وزیر خارجه پیشین امریکا نوشته است، که این کشور رهبران القاعده و شبکه‌های تروریستی را در مرزهای ایران و چین از بین می‌برد و این بیشتر به نفع آن کشورها بوده است. او نوشته است که برخی از نزدیکان دونالد ترامپ پیشنهاد کردند که حضور امریکا در افغانستان بیشتر در محور فعالیت نهادهای فعال مربوط به سازمان استخبارت امریکا، سیا، باشد؛ نه حضور پرهزینه نظامی.
مایک پمپئو تاکید کرده است، که ترامپ می‌خواست از افغانستان بیرون شود و در تلاش بود که در صورت نیاز یک واحد کوچک نظامی امریکا در افغانستان بماند و سازمان استخبارات مرکزی امریکا (CIA) کارهای تروریستان را زیر نظر داشته باشد تا خطری برای امریکا نباشند. با این حال، آقای پمپئو می‌گوید: جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی امریکا با شیوه فاجعه‌باری از افغانستان بیرون شد.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان در یک معامله پنهانی و پیچیده با امریکا در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 پس از گریز اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان، وارد کابل و 33 ولایت افغانستان به جز پنجشیر را زیر کنترل خود در آوردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала