شکیروف: هزار دانشجوی تاتار افغانستانی را به چین و هند میفرستیم

© tatar-inform.ruشکیروف: هزار دانشجوی تاتار افغانستان را به چین و هند میفرستیم
شکیروف: هزار دانشجوی تاتار افغانستان را به چین و هند میفرستیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.01.2023
عضو شوید
رئیس کمیته اجرایی این کنگره گفت، که در سال آینده قصد داریم نزدیک به 1000 دانشجوی تاتار افغانستانی را به دانشگاه های چین و هند بفرستیم. دانشگاه های این کشورها برای ادامه تحصیل اعلام آمادگی کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، در نشست کنگره جهانی تاتارها که در شهر کازان روسیه برگزار شد، وضعیت تاتارهای افغانستان مورد بحث قرار گرفت و اعلام شد که در سال آینده نزدیک به هزار دانشجوی تاتار افغانستانی به دانشگاه‌های چین و هند فرستاده خواهند شد. دانیس شکیروف، رئیس کمیته اجرایی این کنگره گفت نزدیک به ۳ میلیون تاتار در افغانستان زندگی می‌کنند.
شکیروف گفت: ما می خواهیم تاتارهای کشورهای آسیایی را در یک انجمن متحد کنیم، اکنون ما در حال تهیه اسناد قانونی برای یک سازمان آینده هستیم. شکیروف افزود: این کار بر روی نمونه اتحاد تاتارها در اروپا کار خواهد کرد.
به گفته وی، سازمان جدید تاتارهای افغانستان، پاکستان و ایران را متحد خواهد کرد. به گفته رئیس کمیته اجرایی تاتارها، 3 میلیون تاتار در افغانستان، یک میلیون در ایران و 2 میلیون تاتار در پاکستان زندگی می کنند. دانیس شکیروف معتقد است، که این انجمن تعدادی از مسائل از جمله ایجاد فرهنگ لغت فارسی تاتاری و وسایل کمک آموزشی برای آموزش زبان تاتاری در مکتب ها را حل خواهد کرد.
آزیلیا ایوپووا، برنده مسابقه بین‌المللی زیبایی «تاتار قیزی» - شهر کازان، روسیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2019
چندرسانه ای
مسابقه زیبایی «تاتار قیزی» در کازان
در این نشست کنگره جهانی تاتارها بر آموزش تاتارهای افغانستان نیز تاکید شده است.
در این گزارش آمده است، که اکنون شورای تاتارهای افغانستان در حال بررسی این موضوع است که آموزش زبان تاتاری را در چه قالبی فراهم کنند.
دانیس شکیروف گفته است، که ایجاد یک سیستم آموزش آنلاین در مکتب های ولایاتی که در آن تاتارها زندگی می‌کنند ضروری است.
او همچنین افزود: "در سال آینده قصد داریم حدود هزار دانشجوی تاتار افغانستانی را به دانشگاه‌های چین و هند میفرستیم. دانشگاه‌های این کشورها برای پذیرش آن‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند".
کنگره جهانی تاتارها می‌گوید یک سال و نیم گذشته دوره بسیار سختی برای تاتارهای افغانستان به عنوان یک ملت بود، اما حالا آن‌ها حامیانی پیدا کرده و هزاران تاتار را در افغانستان از گرسنگی نجات داده است.
او خاطر نشان کرد، که اکنون تحصیل زبان ترکی برای تاتارهای افغانستان سود بیشتری دارد، زیرا آنها برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه تحصیل می کنند. سال گذشته موسسات آموزشی در ترکیه بیش از 630 دانشجو را از افغانستان به صورت رایگان پذیرفته بودند. حدود 260 دانشجو توسط پاکستان و حدود 200 دانشجو دیگر در ایران پذیرفته شدند. و در تاتارستان، همه دانشگاه ها به جز مؤسسه اسلامی روسیه، از پذیرش تاتارهای افغانستان برای آموزش خودداری کردند. و امروز فقط سه دانشجو در آنجا تحصیل می کنند. ما از رئیس رفیق مخامتشین برای کمک او بسیار سپاسگزاریم.
ذبیح‌الله نادری از بنیاد اجتماعی و فرهنگی تاتارهای افغانستان در این نشست گفته است: "ما برای سازماندهی آموزش آنلاین، آموزش استادان در دانشگاه کازان، ارائه وسایل کمک آموزشی، تهیه برنامه‌های آموزشی برای کودکان به کمک نیاز داریم".
او خطاب به رئیس‌جمهور تاتارستان گفته است، که تاتارهای افغانستان فعال هستند و ما منتظر توافق بین تاتارستان و افغانستان هستیم.
یادآوری می کنیم، که پیشتر تاتارهای افغانستان از رستم مینیخانوف، رئیس‌جمهور تاتارستان خواسته بودند تا در توسعه زبان تاتاری در افغانستان کمک کند.
شورای تاتارهای افغانستان خواهان آموزش معلمان تاتار افغانستان در دانشگاه‌ کازان شده بودند و گفته‌ بودند که کودکان تاتار در افغانستان نیاز به وسایل و برنامه‌های آموزشی منسجم دارند.
تاتارستان یکی از جمهوری‌های روسیه است. پایتخت تاتارستان شهر کازان است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала