متقی: مشکل حقآبه ایران با افزایش بارندگی حل می شود

امیر خان متقی و حسن کاظمی قمی
امیر خان متقی و حسن کاظمی قمی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.01.2023
عضو شوید
طالبان: خشکسالی عامل قطع آب به ایران است.
به گزارش اسپوتنیک، به گفته حافظ ضیاء احمد، معاون مطبوعاتی و دستیار روابط عمومی وزارت خارجه طالبان، امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان در دیدار با حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در افغانستان، با بیان اینکه طالبان به حقوق ایران در زمینه آب احترام می گذارند، توضیح داد که کاهش آب در اثر خشکسالی وجود دارد.
متقی گفت: ما به قراردادهای آبی که بین افغانستان و ایران امضا شده است متعهد هستیم اما به دلیل کمبود باران و خشکسالی میزان آب کاهش یافته است، امیدوارم با افزایش بارندگی این مشکل حل شود.
قمی گفت: با توجه به اهمیت توافق بین کشورها، باید تلاش شود تا آب به گونه ای مدیریت شود که هدر نرود و ایران حق خود را دریافت کرده است.
پرچم  افغانستان و ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.01.2023
ایران: اگر طالبان حقابه ایران را به رسمیت نشناسند از راه‌های دیگری وارد می‌شویم
خاطرنشان می شود که طرفین در مورد موضوعات سیاسی و اقتصادی به تفصیل گفتگو کردند و عزم خود را برای توسعه همکاری ها بر اساس حسن همجواری واقعی و در نظر گرفتن منافع متقابل ابراز کردند.
به گفته کارشناسان، مشکلات آبی ایران و افغانستان پیامد تعیین مرزهای دو کشور در مقاطع مختلف تاریخی است. در طول 150 سال گذشته چهار قرارداد بین ایران و افغانستان در مورد استفاده از آب رودخانه‌های مرزی منعقد شده است که به طور کامل اجرایی نشده است. در نتیجه طرفین یکدیگر را به عدم انجام تعهدات خود متهم کردند.
بر اساس داده های کارشناسی، منابع آبی افغانستان بالغ بر 70 میلیارد متر مکعب در سال است. تنها 20 درصد آن برای نیاز کشور استفاده می شود، 80 درصد آن به ایران، پاکستان و آسیای میانه می رسد. افغانستان در دهه‌های اخیر چندین مخزن و سد بزرگ بر روی رودخانه هیرمند ساخته است که باعث اختلافات ایران و افغانستان بر سر موضوع آب شده است.
سفارت ایران در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.01.2023
سرپرست سفارت ایران رسماً کار خود را آغاز کرد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала