آشفتگی اعتماد میان ترکیه و امریکا/ بدون نتیجه پایان یافتن دیدار چاووش اوغلو و بلینکن

© AFP 2023 / Cyril NdegeyaМинистр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу
Министр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.01.2023
عضو شوید
دیدار وزیر امور خارجه ترکیه و همتای امریکایی اش در میان آشفتگی اعتماد عمیقی میان دو کشور بدون نتیجه پایان پیدا کرد.
به گزارش اسپوتنیک، در 18 جنوری، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به عنوان بخشی از دومین نشست سازوکار راهبرد ترکیه-امریکایی در واشنگتن دیدار کردند.
جامعه کارشناسی از این نشست به ویژه درباره موضوع تحویل جنگنده های F-16 انتظار نتایج ملموسی داشت، اما متن بیانیه مشترک پس از گفت و گوها این انتظارات را برآورده نکرد.
در این مدرک آمده است: "طرف ها راه‌ها و گام‌هایی را برای تقویت همکاری‌های خود در زمینه دفاع، مبارزه با تروریسم، انرژی و امنیت غذایی، مبارزه با تغییرات اقلیمی مورد بحث و بررسی قرار دادند و همچنین بر تشدید رایزنی‌ها در مورد تعدادی از مسائل منطقه‌ای توافق کردند".
Американский флаг на здании посольства США в Анкаре - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.01.2023
ترکیه انتظار مشارکت امریکا در مبارزه با تروریزم سوریه را دارد
پس از پایان گفت و گوها، چاووش اوغلو در پاسخ به پرسش های خبرنگاران ترکیه تاکید کرد، که درخواست ترکیه برای خرید هواپیمای اف- 16 پیوندی با بررسی درخواست سویدن و فنلند برای عضویت در ناتو ندارد.
وزیر ترکیه گفت: ما اصرار داریم که کنگره امریکا نباید این دو موضوع را هم پیوند با یکدیگر معرفی کند. وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص موضوع سوریه تاکید کرد، که ترکیه آماده همکاری با امریکا است، اما واشنگتن "به شماری از وعده‌های پیشین خود به انقره عمل نکرد".
یک خبرنگار پرسید، در هر نشست و در هر بیانیه ای، آنها (یعنی امریکایی ها - تقریباً) در مورد اهمیت ترکیه به عنوان متحد ناتو صحبت می کنند. اما آیا این رویکرد در واقعیت منعکس شده است؟ چاووش اوغلو گفت، نخیرف به خصوص وقتی درباره پشتیبانی آنها از PKK/YPG در سوریه صحبت می کنیم.
گلرو گزر، کارشناس سیاست خارجی، سرکنسول پیشین ترکیه در لس آنجلس، درباره نتایج نشست وزیران در واشنگتن به اسپوتنیک گفت: آشفتگی اعتماد طولانی مدت بین دو کشور وجود دارد.
وی افزود: سال‌ها است که بین دو کشور یک آشفتگی عمیق اعتماد وجود دارد. موضوع های بیشماری وجود دارد که به طور مداوم زمینه ساز تنش بین انقره و واشنگتن می شود، به ویژه موضوع سوریه، مبارزه ترکیه با تروریسم، حمایت آشکار امریکایی ها از یونان و .... سفر چاووش اوغلو اولین سفر یک مقام ارشد ترکیه به واشنگتن از زمان به قدرت رسیدن بایدن بود. این به تنهایی چیزهای زیادی را درباره وضعیت روابط دوجانبه به ما می گوید. می بینیم که هیچ پیشرفت مشخصی وجود ندارد. طرفین نمی توانند در مورد تعدادی از مسائل به توافق برسند. این مشکل اصلی است.
گزر در خصوص چشم انداز تحویل جنگنده های اف 16 به ترکیه تاکید کرد: در واقع در حال حاضر هیچ مانعی برای فروش هواپیما به ترکیه وجود ندارد. همه چیز به تصمیم دولت امریکا بستگی دارد. اما، تا آنجا که من متوجه شدم، با قضاوت بر اساس نتایج مذاکرات، مقامات ایالات متحده روحیه ای برای تصمیم گیری مثبت در مورد این موضوع ندارند. این درخواست در حال حاضر در کنگره است. احتمالاً ترکیه ممکن است ناامید شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала