چین: امریکا با تاراج نفت سوریه جنایت می‌کند

© AP Photo / Andy Wongمعامله روسیه با «هوواوی» رویارویی نو با امریکا است
معامله روسیه با «هوواوی» رویارویی نو با امریکا است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.01.2023
عضو شوید
سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به ادامه تاراج نفت سوریه به دست ارتش امریکا، آن را "جنایتی گستاخانه" توصیف کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اعلام خبر قاچاق ۵۳ تانکر حامل نفت سوریه به دست امریکا و انتقال آن به عراق، آن را جنایتی علنی و گستاخانه دانست.
به نوشته وبگاه موازین نیوز، او تأکید کرد، که "اقدامات غارتگرانه" امریکا موجب وخامت بیشتر بحران سوخت و فاجعه انسانی در سوریه می‌شود و امریکا حق زندگی مردم سوریه را به مخاطره انداخته است، در حالی که سوری‌ها با همین میزان کم نفت و مواد غذایی برای عبور از زمستان سخت مبارزه می‌کنند.
وانگ ونبین افزود: "شدت طمع امریکا در سرقت منابع سوریه و همچنین "سخاوت" آن در ارائه کمک‌های نظامی به هم‌پیمانانش که اغلب میلیاردها یا حتی ده‌ها میلیارد دلار می‌شود، خیره کننده است".
معامله روسیه با «هوواوی» رویارویی نو با امریکا است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.01.2023
چین: امریکا از ساختن دشمنان پنداری دست بردارد
سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه امریکا باید به دلیل سرقت نفت سوریه مجازات شود، گفت، که مردم سوریه و جامعه جهانی خواستار پاسخگویی واشنگتن هستند و می‌خواهند که این کشور به قوانین و عرف بین‌الملل پایبند باشد.
به گفته وانگ ونبین امریکا در هر شرایطی کشورها را با فاجعه و هرج و مرج مواجه می‌سازد و تنها منافع و سلطه‌گری‌اش برای او اهمیت دارد و این چیزی است که ریشه در نظام حکومتی امریکا دارد.
یادآوری می کنیم، که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز شنبه گزارش داد، که نیروهای امریکایی با همراهی شبه‌نظامیان کرد سوریه، تعداد ۵۳ تانکر حامل نفت را از حومه الحسکه برداشت کرده و از طریق گذرگاه غیر رسمی "المحمودیه" به شمال عراق منتقل کرده‌اند.
به گفته دولت سوریه، نیروهای امریکایی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۰ درصد تولید نفت سوریه را به خارج از این کشور قاچاق کرده‌اند. چندی پیش نیز امریکایی‌ها ۶۰ تانکر و کامیون حامل نفت و گندم سوریه را به عراق قاچاق کردند.
دزدی نفت سوریه در حالی صورت می‌گیرد که وزارت نفت این کشور نیز پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نیروهای آمریکا و مزدوران آن‌ها حدود ۶۶ هزار بشکه در روز از مناطق اشغالی در شرق سوریه سرقت می‌کنند.
تا پیش از سال ۲۰۱۱، سوریه روزانه ۳۸۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد اما این رقم حالا به ۸۰ هزار بشکه در روز رسیده که ۶۶ هزار بشکه آن از سوی امریکایی‌ها دزدیده می‌شود.
نظامیان امریکایی پس از قاچاق سوخت از سوریه به عراق، نفت این کشور را در بازار سیاه منطقه کردستان عراق به‌ فروش می‌رسانند و بخشی از آن را برای مصارف خود به پایگاه‌هایشان منتقل می‌کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала