تهدید نخست وزیر پاکستان به مرگ از سوی طالبان پاکستانی

© AFP 2023 / Ishara S.Kodikara Флаг Пакистана
Флаг Пакистана - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.01.2023
عضو شوید
تحریک طالبان پاکستانی (TTP) نخست‌وزیر، وزیر خارجه و رهبران حزب های سیاسی پاکستان را تهدید کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا به استناد از الجزیره، در بیانیه‌ طالبان پاکستانی به صراحت شهباز شریف، نخست وزیر و بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه نام برده شده است.
شریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N) است که همراه با حزب مردم پاکستان (PPP) به رهبری بوتو زرداری شرکای اصلی ائتلاف در دولت هستند. محمد خراسانی، سخنگوی طالبان پاکستان در بیانیه‌ای گفت: مدت‌هاست که تحریک طالبان پاکستان هیچ اقدامی علیه احزاب سیاسی انجام نداده است. "[اما] اگر این دو حزب بر موضع خود ثابت قدم باشند... آنگاه در برابر رهبران این احزاب اقدامی صورت خواهد گرفت. مردم باید از نزدیک شدن به آنها خودداری کنند."
در ادامه این بیانیه آمده است: "هدف [ما] نیروهای امنیتی پاکستان هستند که بر خلاف منافع این کشور به خواست غرب عمل می کنند". بیانیه تحریک طالبان پاکستان همچنین شامل یک بند برای احزاب سیاسی مذهبی پاکستان است، که از آنها خواسته شده تا در هیچ اقدامی در برابر این گروه شرکت نکنند.
اسلام آباد سفر نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان را به تعویق انداخت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.12.2022
مسئولیت یورش انتحاری اسلام آباد را تحریک طالبان پاکستانی به دوش گرفت
در این بیانیه آمده است: "سیاست طالبان پاکستان شامل هدف قرار دادن احزاب شما نمی‌شود، اما از شما می‌خواهیم که بخشی از هرگونه فعالیت در برابر ما نباشید".
تهدید تحریک طالبان پاکستان دو روز پس از آن مطرح شد که نهاد عالی امنیتی پاکستان، کمیته امنیت ملی (NSC)، بر عزم خود مبنی بر عدم تحمل تروریسم در این کشور و مقابله با هر نهادی که به خشونت متوسل می شوند، تاکید کرد. شورای امنیت ملی که شامل شریف و جنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش تازه منصوب شده به عنوان اعضای آن است، نشستی دو روزه در ۳۰ دسامبر و ۲ جنوری برای ارزیابی وضعیت امنیتی پاکستان برگزار کرد.
در ماه نوامبر، این گروه مسلح به طور یکجانبه به توافقنامه آتش بس با میانجیگری طالبان افغانستان با دولت پایان داد و به جنگجویان خود دستور داد تا حملات بیشتری را انجام دهند. اسلام آباد بارها طالبان را به پناه دادن به رهبران تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان متهم می کند - اتهامی که کابل آن را رد کرده است.
تحریک طالبان پاکستان در بیانیه روز چهارشنبه خود ائتلاف حاکم پاکستان را متهم کرد که برای ایالات متحده کار می کند. در این بیانیه آمده است، نخست وزیر شریف "سعی کرد با اعلام جنگ" علیه تحریک طالبان پاکستان، آمریکا را خشنود کند.
در این بیانیه آمده است: متاسفانه مشخص نیست که دولت کنونی چگونه تحت طلسم ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.
روز سه شنبه، ایالات متحده حمایت خود را از اعلامیه شورای امنیت پاکستان ابراز کرد و گفت که این کشور "حق دفاع از خود در برابر تروریسم" را دارد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که طالبان افغانستان باید به تعهد خود مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان به عنوان سکوی پرتاب برای حملات بین المللی پایبند باشند. او گفت: "اینها از جمله تعهداتی است که طالبان تا به امروز نتوانسته یا تمایلی به انجام آن نداشته است".
با این حال، گروه طالبان افغانستان همواره این اتهامات را رد کرده است. سخنگوی این سازمان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: "خاک افغانستان علیه پاکستان یا هیچ کشور دیگری استفاده نمی‌شود" و این اتهامات را "بی اساس و تحریک‌آمیز" خواند.
در بیانیه تحریک طالبان پاکستان آمده است، که بوتو زرداری، وزیر امور خارجه، "در تلاش است تا جای خالی مادرش را با اعلام امریکا به عنوان مادر خود پر کند." مادر بوتو زرداری، نخست وزیر سابق بی نظیر بوتو، در سال ۲۰۰۷، در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر راولپندی توسط مردان تحریک طالبان پاکستان ترور شد.
پنج مرد که گفته می شود به بیت الله محسود رهبر سابق تحریک طالبان پاکستان وابسته بودند، به دلیل این قتل دستگیر شدند. در سال ۲۰۱۷، این افراد به دلیل کمبود شواهد تبرئه شدند، اما به اتهامات دیگر همچنان در بازداشت هستند. سال بعد، مفتی نور ولی محسود، رهبر فعلی تحریک طالبان پاکستان، در کتاب خود اذعان کرد که این گروه حمله به بوتو را انجام داده است، زیرا وعده داده بود در صورت انتخاب شدن، این گروه را هدف قرار دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала