وزیر داخله پاکستان: طالبان وعده دادند که خاک افغانستان علیه ما استفاده نخواهد شد

© Flickr / Shahzeb Younasپرچم پاکستان
پرچم پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.01.2023
عضو شوید
رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که وزیر داخله این کشور گفته است که مقام‌های طالبان به آنها وعده سپرده‌اند که خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده نخواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از جیونیوز، ثنا‌ءالله وزیر داخله پاکستان روز سه‌شنبه، سیزدهم جدی در مصاحبه‌اش به رسانه‌ها گفته است که پاکستان که دیگر با گروه طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) مذاکره نکند.
وزیر داخله پاکستان همچنین گفته است که حکومت کنونی افغانستان به آنها وعده داده‌اند که خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری استفاده نخواهد شد.
او گفت: "پاکستان تصمیم گرفته تا شواهد را با طالبان در میان بگذارد که تروریست‌های مستقر در افغانستان در فعالیت‌های تروریستی در این‌جا (پاکستان) دست دارند."
ثناءالله در این نشست خبری تصریح کرده است که در انتظار عملی شدن وعده امارت اسلامی مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استند.
تحریک طالبان پاکستان در نومبر ۲۰۲۲ آتش‌بس نامحدود را که به میانجی‌گری اما طالبان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرده و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌شان راه اندازی کنند. افزایش خشونت‌های تندروان، روابط میان مقامات پاکستان و مقام‌های طالبان را متشنج کرده است.
رانا ثناالله، وزیر داخلهٔ پاکستان، به تاریخ ۲۹دسمبر ۲۰۲۲ در مصاحبه‌ای با اکسپرس نیوز گفت که اگر کشورش از سوی گروه‌های مانند تحریک طالبان پاکستان تهدید شود، اسلام آباد صلاحیت قانونی دارد تا در مقابل مخفیگاه‌های شورشیان در داخل خاک افغانستان اقدام کند.
در واکنش به این اظهارات وزیر داخلهٔ‌ پاکستان، وزارت دفاع طالبان به تاریخ اول جنوری (۱۱ جدی) با نشر اعلامیه‌ای هشدار داده گفت که افغانستان "بی‌صاحب نیست" و آماده است از تمامیت ارضی خود دفاع کند.
ذبیح الله مجاهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.01.2023
واکنش ذبیح الله مجاهد به ادعاهای مقامات پاکستانی مبنی بر تهدید امنیتی از خاک افغانستان
وزارت دفاع طالبان با وجود آنکه خواستار حل مشکلات از طریق تفاهم شد اما گفت: "ما مثل همیشه برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور آماده دفاع هستیم و در دفاع از کشور عزیز خود از هر کس خوب‌تر تجربه داریم."
این بار نخست نیست که مقامات پاکستانی از راه اندازی حملات در داخل خاک افغانستان صحبت می‌کنند. در گذشته اردوی پاکستان چندین بار حملاتی را در داخل افغانستان انجام داده است.
نیروهای پاکستانی پیش از سقوط جمهوریت نیز بر ولایت‌های مرزی افغانستان حملات توپخانه‌ای انجام می‌دادند که بارها سبب درگیری میان نیروهای دو کشور شده است.
در اوایل سال روان خورشیدی، اسلام‌ آباد حملات هوایی و راکتی را بر بخش‌های ولایت خوست و کنر انجام داد که در آن ده‌ها غیر نظامی افغان جان باختند.
یک هفته پس از آن حملات، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع،‌ گفت که به خاطر "مصالح ملی" این حملات را تحمل کرده است. مجاهد هشدار داد که پس از این در برابر چنین حملات خاموش نخواهد نشست.
ملا محمد یعقوب - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.01.2023
جواب وزرات دفاع طالبان به اظهارات وزیر داخله پاکستان مبنی بر حق حمله بر خاک افغانستان
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала