وزیر پیشین تحصیلات عالی به نخست وزیر آلمان: جامعه جهانی پشتیبانی از گروه طالبان را پایان دهد

© facebook Ministry of Higher Education Official Pageعباس بصیر رای اعتماد مجلس نمایندگان را به دست آورد
عباس بصیر رای اعتماد مجلس نمایندگان را به دست آورد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.12.2022
عضو شوید
وزیر تحصیلات عالی در حکومت پیشین افغانستان در نامه سرگشاده‌ به نخست وزیر آلمان از جامعه جهانی خواست پشتیبانی مستقیم یا غیرمستقیم از گروه طالبان را متوقف کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، عباس بصیر وزیر پیشین تحصیلات عالی افغانستان در این نامه نوشته است، که گروه طالبان با صدور ۱۶ فرمان سرکوبگرانه در برابر زنان، حقوق انسانی زنان و دختران افغانستان را نقض کرده است.
عباس بصیر در این نامه سرگشاده به اولاف شولز، نخست وزیر آلمان با اشاره به دستاوردهای بیست سال گذشته در عرصه آموزش گفته است، که با چیره شدن دوباره گروه طالبان به عنوان گروه حاکم، همه ای دستاوردها در پیوند به آموزش و تحصیلات عالی در معرض خطر جدی قرار گرفته است.
او در این نامه از آلمان خواسته تا در کنار زنان افغانستان بایستد و از حقوق و آزادی‌های زنان حمایت کند.
بصیر می‌گوید، که رویکرد گروه طالبان در قبال آموزش زنان نه تنها ناقض حقوق اساسی بشر است بلکه آشکارا بر خلاف ارزش‌ها و دستورات اسلامی است.
او با اشاره به محکومیت کشورهای اسلامی به ممنوعیت تحصیلات عالی برای زنان در نامه خود نوشته است، آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد به طور واضح یک آپارتاید جنسیتی است و ممکن است جنایت علیه بشریت نیز باشد.
وزیر پیشین تحصیلات عالی افغانستان، از دولت آلمان خواسته تا حمایت و کمک‌های خود برای دانشجویان دختر و همچنین استادان و پژوهشگران افغانستان را از طریق ارائه و تسهیل بورسیه تحصیلی افزایش دهد.
Флаг у Штаб-квартиры ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.12.2022
نگرانی سازمان ملل درباره پیامدهای ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی در افغانستان
او همچنین در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش آموزش آنلاین در فرصت‌های آموزشی خواستار ادامه و افزایش پشتیبانی از مکتب های خانگی و پلتفرم‌ها یا آکادمی‌های آنلاین برای دختران افغانستان شده است.
آقای بصیر در ادامه نامه خود با اشاره به این که شماری از استادان در اعتراض به ممنوعیت تحصیل زنان استعفا داده‌اند، نوشته است که آنها در صورت عدم بازگشت به دانشگاه ممکن است با مجازات وحشیانه یا بازداشت از سوی طالبان مواجه شوند. او خواستار اقدامات حفاظتی و حمایتی فوری از استادان معترض شده است.
وزیر تحصیلات عالی پیشین از دولت آلمان خواسته تا در هماهنگی و همکاری با سایر اعضای جامعه جهانی تمامی حمایت‌های مستقیم یا غیر مستقیم از طالبان را متوقف کنند.
او در نامه خود افزوده است که طالبان باید در قبال اعمال غیرقانونی خود مسئول شناخته شوند و در چارچوب قوانین بین‌المللی حقوق بشری تحت فشار و تحریم‌های بیشتری قرار بگیرند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала