سایه ای مثلث بی ثباتی سیاسی، آشفتگی اقتصادی و بازگشت تروریسم بر پاکستان

© AFP 2023 / Ishara S.Kodikara Флаг Пакистана
Флаг Пакистана - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.12.2022
عضو شوید
پاکستان با چالش های داخلی و خارجی هراس انگیزی روبه روست، به طوری که سال گذشته، سالی پر از آشفتگی سیاسی، وخامت آشفتگی های اقتصادی و بازگشت تروریسم به این کشور بوده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا به استناد از داون، به نظر می رسد ائتلاف سرکش پاکستان توان بیرون آوردن کشور از این مشکلات را ندارد.
ناکامی این ائتلاف در اتخاذ تصمیمات منطقی، بحران اقتصادی کشور را عمیق تر کرده است. اختلافات داخلی نیز توان این ائتلاف برای بهبود اوضاع و اصلاح امور را تضعیف کرده است.
ولی محسود رهبر طالبان پاکستانی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2022
طالبان پاکستانی: با روحیه و جنگ افزاری که در پاکستان داریم می‌توانیم چندین دهه بجنگیم
پاکستان در حال حاضر با طیفی از مشکلات اقتصادی دست به گریبان است. گفت و گوهای پاکستان با صندوق بین المللی پول درباره بسته کمک های مالی به حال تعلیق درآمده است. ذخایر ارزی خارجی این کشور نیز کاهش یافته و پرسشی را درمورد توان اسلام آباد برای انجام تعهدات خارجی اش در زمینه بدهی ها به وجود آورده است.
در حال حاضر اوضاع بسیاری نگران کننده ای در پاکستان حاکم است و هیچ نشانه ای از تغییرات اساسی در چشم اندازی اقتصادی این کشور مشاهده نمی شود. فقط مساله بدهی های خارجی مطرح نیست، بلکه بحث بدهی داخلی وجود دارد که کشور را به ورشکستگی نزدیک کرده است.
پاکستان اکنون در میان آسیب پذیرترین کشورها قرار دارد. تورم در این کشور به اوج خود رسیده و توان کشور برای گشایش اعتبارات اسنادی، تولید صنایع را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده اند یا به صورت جزئی مشغول به کارند.
برخی عوامل خارجی همچون افزایش قیمت نفت و کالاها نیز در وخامت مشکلات پاکستان تاثیر مستقیمی داشته، اما در اصل این نقص سیاست است که به کشور بازگشته است.
امید اندکی به خروج پاکستان از بحران اقتصادی موجود در برهه جاری و تحت تیم مالی فعلی وجود دارد.
آنچه در معرض خطر است، ثبات داخلی و امنیت ملی این کشور هسته ای است. ثبات اقتصاد، بزرگترین چالش برای کشور در سال پیشرو محسوب می شود.
در حالی که احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در پاکستان اندک است، اما دوره مجمع ملی فعلی در ماه اوت به پایان می رسد. هنوز تا انتخابات هشت ماه زمان باقی است، اما رویارویی مستمر میان جناح های سیاسی، برگزاری انتاباتی آزاد و عادلانه را دشوار می کند.
با وجود تعهد فرماندهان نظامی به دور ماندن از امور غیرنظامی، سایه تشکیلات امنیتی همچنان بر صحنه سیاسی حاکم است.
نخست وزیر پیشین پاکستان با جلب پشتیبانی نهادهای امنیتی، بازی خطرناکی را انجام می دهد.
خودداری او و حزبش از مذاکرات به دولت یا حضور در مجلس ملی، فرآیند سیاسی دموکراتیک را تضعیف کرده است.
همواره این خطر وجود دارد که ارتش با عمیق تر شدن بحران، وارد منازعه سیاسی شود. این آزمونی برای عزم ارتش در بی طرف ماندن در بازی قدرت است.
در میانه افزایش بی ثبات سیاسی و بحران اقتصادی، بازگشت تروریسم به پاکستان، چالش های امنیتی این کشور را تشدید کرده است. تازه ترین موج تروریسم اکنون پایتخت را فرا گرفته و نشان دهنده ظهور مجدد شبکه شبه نظامی غیرقانونی فعال از آن سوی مرزهاست.
افزایش قابل توجهی در حملات تروریستی در ماه های گذشته به چشم می خورد، به طوری که کشتارهای هدفمند، بمب گذاری های انتحاری و حملات به تاسیسات امنیتی به امری روزانه تبدیل شده است.
آنچه بیش از همه نگران کننده است، ائتلاف آشکار بین سازمان تحریک طالبان پاکستان و برخی گروه های جدایی طلبی بلوچ است.
نیروهای امنیتی پاکستان تا حدودی شورش را مهار کرده اند، اما افزایش اخیر حملات نشان می دهد که گروه های تجزیه طلب بار دیگر در حال تقویت شدن هستند.
ظهور مجدد ستیزه جویی خشونت آمیز همچنین پرسش هایی درمورد راهبرد ضد تروریسم پاکستان مطرح کرده است. پاکستان شاهد فروپاشی مجازی نهادهای امنیتی در برابر حملات تروریستی است. بازگشت طالبان در افغانستان، به گروه غیرقانونی فعال در خارج از آن کشور انگیزه داده است.
افزایش اخیر حملات تروریستی در پاکستان ریشه در حمایت طالبان افغانستان از شبکه های تروریستی جهانی دارد.
در این میان، کشور با چالش های بیشماری در جبهه خارجی روبه رو است. ژئوپولیتیک منطقه ای که به سرعت در حال تغییر است، تاثیری مستقیم در امنیت داخلی پاکستان دارد. همچنین تشدید تنش در مرزهای غربی، نگرانی های امنیتی پاکستان را افزایش داده است. بدتر شدن روابط بین اسلام آباد و کابل نیز بدیمن و شوم است.
نحوه رویارویی پاکستان با چالش های بیشمار در عرصه داخلی و خارجی، برای آینده کشور بسیار حیاتی است. پاکستان در آستانه سال نو، در مرحله حساس و سر دو راهی قرار دارد و به نظر نمی رسد چشم اندازها چندان امیدوارکننده باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала