طالبان: کشورهای همسایه باید جلو قاچاق موادمخدر به افغانستان را بگیرند

© Facebook Ministry of Interior Affairs, Afghanistanکشف یک محموله بزرگ مواد مخدر در بدخشان
کشف یک محموله بزرگ مواد مخدر در بدخشان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.12.2022
عضو شوید
یک مقام امنیتی گروه طالبان مدعی شده است که بعضی از انواع مواد نشه آورT از کشور های همسایه به افغانستان قاچاق می شود و این کشور ها باید جلو چنین فعالیت هارا بگیرند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از باختر، عبدالحق آخندزاده، معین بخش مبارزه با مواد مخدردر وزارت داخله گروه طالبان می‌گوید، که مواد نشه‌آور گاهگاهی از ایران، پاکستان و آسیای میانه به افغانستان قاچاق می‌شود،این مواد بیشتر تابلیت‌های نشه‌آور، مشروبات الکولی، تیزاب و مواد کیمیاوی است که از آن در تولید مواد مخدر استفاده می شود. این مقام امنیتی گروه طالبان از کشورهای همسایه می‌خواهد که جلو قاچاق مواد مخدر به افغانستان را بگیرند.
این در حالی است که نهاد های جهانی، افغانستان را بزرگترین تولید کننده مواد مخدر قلمداد کرده اند ،مگر از پهلوهای پنهان این مسئله که قاچاق مواد مخدر و نشه آور به افغانستان است، همیشه سکوت کرده اند.
آنچه را این مقام وزارت داخله گروه طالبان بیان داشته است، بازگو کردن یک واقعیت است که نهاد جهانی یا از آن اطلاع نداشته اند و یا اینکه از مطرح کردن آن حاشیه رفته اند.
معتاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.10.2022
کلوپ ویدیو
افزایش شمار معتادان مواد مخدر در افغانستان + ویدیو

این گفته، این مسئله را نیز وضاحت می بخشد که معضل مواد مخدر، یک معضل منطقه یی ، فرا منطقه یی و جهانی است که با اتهام بندی های مهار نمیشود بل کشور های جهان محکوم به این اند که باید در برابر این پدیده هماهنگ و منظم شوند.
گفته های معین بخش مبارزه با مواد مخدر در وزارت داخله گروه طالبان می تواند مکث روی همین مسئله باشد او مصرانه از کشور های همسایه می خواهد که جلو قاچاق انواع مواد مخدر و نشه آور منجمله تابلیت کا، مشروبات الکولی و مواد کیمیایی را که ممد تولید هیروئین و انواع دیگر مواد مخدر است، بگیرند؛ یعنی به جای این که افغانستان را عمده ترین کشور تولید کننده معرفی دارند، همکار هم باشند تا به پدیده زشت مواد مخدر در منطقه و فرا تر از آن، نقطه پایان گذاشته شود.
نباید فراموش کرد، که تولید انواع مواد مخدر از هیروئین تا شیشه ومورفین و … نیاز به انواع مواد کیمیایی دارد، موادی که افغانستان قادر به تولید آن نیست وبیشتر از کشور های همسایه و دورتر از آن حتی از امریکا و کانادا به افغانستان قاچاق می شود. اگر جلوی قاچاق این گونه مواد گرفته شود، افغانستان دیگر قادر به تولید مواد مخدر نخواهد بود؛ در حالی که برای جلوگیری از قاچاق اینگونه مواد هیچ کاری نشده است، نهاد های جهانی حتی به این معضل‹ قاچاق مواد کیمیاوی به افغانستان› که گریبانگیر این کشور است توجه نداشته اند
در حالی که در افغانستان تعهد برای جلوگیری از کشت خشخاش وجود دارد و دیپلمات های ملل متحد در کابل هم به آن اعتراف کرده اندو دریافته اند که جلوگیری از کشت خشخاش، بخشی از مبارزه وزارت داخله گروه طالبان افغانستان با مواد مخدر است.
امید کشور های همسایه در گام نخست و بعد هم کشور های و سازمان های معتبر جهانی به جای اتهام بندی و فرضیه سازی ها به آدرس افغانستان، مشارکت جهانی مبارزه با مواد مخدر را ایجاد کنند و آن را هدفمندانه دنبال کنند؛ افغانستان همکار خوب جامعه جهانی در این مبارزه شریفانه است و می توان به چنین همکاری ها روی افغانستان حساب کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала