ایجاد شورای اسلامی انسجام مقاومت در برابر طالبان به ریاست اسماعیل خان

© Photo / Facebook account of Amir Mohammad Ismaeil Khanاسماعیل خان
اسماعیل خان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.12.2022
عضو شوید
وزیر پیشین انرژی و آب حکومت پیشین افغانستان، شورای اسلامی انسجام مقاومت در برابر گروه طالبان را از میان فرماندهان حوزه غرب در ایران ایجاد کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، اسماعیل خان وزیر پیشین انرژی و آب و یکی از رهبران حزب جمعیت اسلامی افغانستان، شورای اسلامی انسجام مقاومت در برابر گروه طالبان را از میان فرماندهان حوزه غرب در ایران ایجاد کرده است.
منابعی می گویند، که شورای انسجام مقاومت در برابر طالبان روز پنج شنبه ۱ جدی در نشستی در خانه محمد اسماعیل خان در مشهد به گونه رسمی به کار آغاز به کار کرد.
یکی از شرکت کنندگان این نشست می‌گوید، که ریاست این شورا را محمد اسماعیل خان به دوش دارد و چگونگی مدیریت آن را محمد طاحا صادق نماینده پیشین پارلمان و فرزند این فرمانده جهادی به عهده خواهد داشت.
در این نشست شماری از فرماندهان نظامی زون غرب، شماری از فرماندهان ولایت‌های کندهار، بغلان، کاپیسا، نورستان و برخی ولایت‌های دیگر و شماری از مقام‌های حکومت پیشین حضور داشتند.
اسماعیل خان والی اسبق هرات - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.10.2022
تصاحب خانه و دارایی های اسماعیل خان در هرات از سوی گروه طالبان
در این نشست، اسماعیل خان در مورد اوضاع جاری کشور، ادامه محدودیت‌ها بر زنان و سلب سیستماتیک حقوق آنها از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده و مخالفت خود را با دستورهای طالبان درباره زنان ابراز کرده است.
اسماعیل خان در این نشست بر مبارزه مسلحانه با طالبان تاکید کرده و گفته است:‌ "صفوف مبارزه مسلحانه را باید انسجام دهیم".
این فرمانده پیشین جهادی، کریم خلیلی و محمد محقق از رهبران هزاره های افغانستان را به "عملکرد ضعیف" متهم ساخت و گفت: این دو شخصیت در میان مردم هزاره در ایران نیستند.
او از همه رهبران و شخصیت ها خواست تا زیر یک چتر گرد آیند و از یک آدرس با داعیه "آزادی زون غرب از اشغال" به مبارزه به پا خیزند.
محمد اسماعیل خان در پیوند به بسته شدن دانشگاه ها به روی زنان در افغانستان گفته است: "از افزایش محدودیت‌های ظالمانه آموزشی برای خواهران در دانشگاه.ها توسط طالبان که خلاف تمام موازین اسلامی و حقوق بشری می‌باشد، شدیدا متاثر و متاسف شده‌ام".
او با محکوم کردن این تصمیم بیان کرده است، که این تصمیم طالبان نه تنها ضایع ساختن حق مسلم زنان در افغانستان است بلکه ضربه‌ای هولناک برای توسعه‌ی کشور و نا اُمید ساختن مردم از آینده استند.
منابع می‌گویند، که جریان سیاسی نظامی دیگری که با حضور شماری از فرماندهان جهادی، نظامیان پیشن و برخی از کادرهای نظامی و غیرنظامی پیشین زیر نام " شورای امیر حمزه " در شهر مشهد ایران فعالیت می‌کنند نیز با شورای اسلامی انسجام مقاومت همکاری نزدیک دارند.
در همین حال محمد نعیم غیور از کارشناس نظامی می‌گوید:" با آنکه در وضعیت کنونی در افغانستان جنگ گزینه مطلوب نیست، اما با اوضاع نامناسب پیش آمده کنونی و سخت‌گیری‌ها و افراط‌گرایی‌های گروه حاکم بر مردم افغانستان گروه بیشتر و جبهه‌های بیشتر از این تشکیل خواهد شد".
غیور هشدار می‌دهد، که ادامه وضعیت کنونی اوضاع افغانستان متشنج‌تر خواهد شد و با تشکیل جبهه‌ها و شوراهای بیشتر اوضاع بیشتر از این روبه وخامت خواهد گرایید.
وی می‌افزاید: "طالبان باید به سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های وضع شده‌شان پایان دهند و روی به مذاکره بیاورند".
قابل ذکر است، که پیش از این نیز چندین شورا و جبهه در خارج از کشور ضد طالبان ایجاد شده است اما تا هنوز فعالیت عملی در افغانستان نداشته‌اند.
خوشبینی مردم از ایجاد این شورا
اما شماری از باشندگان ولایت هرات از ایجاد این شورا خوشبین استند.
غیاث‌الدین، باشنده شهر هرات در این باره می‌گوید: "واقعا کار از همه چیز گذشته کارد به استخوان رسیده و ضروری است که چنین شورایی تشکیل شود. آنها به عوض اعلان و شعار بایدکار عملی انجام دهند. چون با این محدودیت‌هایی که طالبان وضع کرده‌اند دیگر چاره‌ای جز جنگ علیه‌شان نیست و باید در مقابل این گروه از هر طریق ممکن مبارزه کرد".
مودود باشنده دیگر شهر هرات از ‌کسانی که چنین شوراهایی را تشکیل می‌دهند خواست تا برای نجات مردم کار عملی انجام دهند.
او گفت که نباید این حرکت‌ها تنها به شعار ها و پخش خبرنامه ها بسنده کنند. " مردم دیگر توان زنده گی زیر حاکمیت طالبان را ندارند."
پس از تسلط طالبان بر افغانستان شماری از سیاست گران در بیرون از افغانستان زیر نام های گونه گونی گرد آمده اند و از مقاومت در برابر طالبان سخن زده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала