طالبان نمی خواهند دختران افغان باسواد باشند

عضو شوید
ممکن با توجه به تهدیدات ایالات متحده و سایر کشورها به عواقب محدود کردن حقوق زنان، بحران انسانی در افغانستان وخیم تر گردد.
به گزارش اسپوتنیک، مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر گفت که پیشرفت کافی در از سرگیری طرح های انکشافی صورت نگرفته، ممکن وضعیت بشردوستانه بیشتر وخیم تر گردد و شاید هم افراد بیشتری به کمک های اضطراری محتاج گردند".
قابل ذکر است که برخی از کشورهای حوزه خلیج و سازمان همکاری اسلامی از تصمیم اخیر طالبان در باره منع تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه های افغانستان ابراز نگرانی کردند.
اوضاع دانشگاه در افغانستان و آمد آمد طالبان؛ دانشگاه تعلیم و تربیه استاد ربانی در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.12.2022
گروه طالبان دروازه های دانشگاه ها را به روی دختران بست
کشورهای مانند عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و سازمان همکاری اسلامی طی بیانیه‌های جداگانه از تصمیم اخیر طالبان در باره منع تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌های افغانستان ابراز نگرانی کردند.
سر منشی سازمان همکاری اسلامی نیز تصمیم اخیر طالبان در باره منع تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌های افغانستان را نگران‌کننده توصیف کرد.
در این مورد چاووش یحیی تحلیلگر سیاسی ابراز نظر نموده گفت: " در افغانستان فعالیت های استخباراتی جریان دارد. میتوان از استخبارات امریکا، پاکستان، بریتانیا و اسرائیل و بعضی از کشور های همسایه و ابرقدرت نام برد.
بسته کردن مکاتب دختران، در حقیقت ظلم به حق دختران است که می خواهند تحصیل کنند و مصدر خدمت به مردم خود شوند. بستن مکاتب هیچ ربط با اسلام ندارد، بلکه آموختن دانش فرض است. این اقدام طلبان، در حقیقت ظلم در مقابل دختران و زنان کشور ما می باشد. این روند می تواند باعث فرار دختر خانمها از کشور گردند. مردم این را نمی پذیرد و نارضایتی خود را حتماً ابراز خواهند کرد.
وی افزود که بسته شدن دانشگاه ها به روی دختران عواقب ناگوار را با خود خواهد داشت. حتی امکان دارد که اکثریت دانشجویان وطن خود را ترک کنند. چاووش تاکید کرد که این همه باعث تنفر مردم نسبت به طالبان می گردد و جلوگیری از تحصیل دختران در افغانستان کار داعش است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала