دو کشور اسلامی تصمیم طالبان برای ممنوعیت ورود زنان به دانشگاه های افغانستان را به شدت محکوم کردند

© AP Photo / Amr NabilРамадан в Саудовской Аравии
Рамадан в Саудовской Аравии  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.12.2022
عضو شوید
عربستان و ترکیه سعودی تصمیم طالبان برای ممنوعیت ورود زنان به دانشگاه های افغانستان را محکوم کردند.
به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه خبر داد که مقامات ترکیه و عربستان سعودی تصمیم طالبان (یک سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) را که افغانستان را کنترل می کند، برای ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه های این کشور محکوم کردند.
وزارت خارجه عربستان سعودی که تا سال 2019 محدودیت هایی را برای زنان در زمینه های خاصی از زندگی، به ویژه سفر و اشتغال اعمال می کرد، گفت که "تعجب و تأسف" است که زنان افغان از تحصیل در دانشگاه محروم می شوند. این وزارتخانه خاطرنشان کرد که این تصمیم باعث "تعجب در همه کشورهای اسلامی" شد.
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه گفت که این ممنوعیت ربطی به اسلام و انسانیت ندارد. وی از طالبان خواست تا در این تصمیم تجدید نظر کنند.
" چاووش اوغلو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: تعلیم زنان چه ضرری دارد؟ در افغانستان چه ضرری دارد؟" وی گفت: آیا در اسلام برای این موضوع توضیحی وجود دارد، برعکس، دین ما اسلام مخالف آموزش نیست، برای روشنگری و علم است.
پیش از این، قطر که با رهبری طالبان در تماس است نیز این تصمیم را محکوم کرده بود.
علاوه بر این، روز پنجشنبه یک تظاهرات اعتراضی علیه تصمیم طالبان در کابل برگزار شد.
خبرنگاران بازداشت شده در تظاهرات امروز کابل رها شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.12.2022
کلوپ ویدیو
تظاهرات سرتاسری در افغانستان + ویدیو
در ابتدا، طالبان وعده ایجاد یک حکومت معتدل تر و همچنین تضمین حقوق زنان و اقلیت ها را دادند. با این حال، آنها متعاقباً دختران را از رفتن به مدارس راهنمایی و دبیرستان منع کردند، دسترسی زنان را به بیشتر مشاغل محدود کردند و دستور دادند که در مکان‌های عمومی لباس‌هایی بپوشند که سر تا پا آنها را بپوشاند. علاوه بر این، زنان از رفتن به پارک ها و سالون های ورزشی منع می شوند.
طالبان در ماه اوت سال گذشته بر افغانستان مسلط شدند و دولت خود را به نام امارت اسلامی افغانستان تشکیل دادند.
پس از روی کار آمدن طالبان، این کشور وزارت امور زنان را حذف کرد و در عوض وزارت ترویج امر به معروف و نهی از منکر را تأسیس کرد.
طالبان نمی خواهند دختران افغان باسواد باشند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала