هدف از سفرهای خارجی کرزی پس از به قدرت رسیدن طالبان چیست؟

عضو شوید
دیدارها‎ی سیاسی حامد کرزی با سیاسیون و وزیر امور خارجۀ ترکیه مولود چاووش اوغلو در انقره.
به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان پس دریافت اجازه خروج از افغانستان از سوی طالبان بعد از یک و نیم سال دربند، در سفرهایی به امارات متحده عربی، آلمان و ترکیه با شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان دیدار کرده.
کرزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.12.2022
سفر کرزی پس از یک نیم سال دربند
گفته میشود که آقای کرزی روز دوشنبه در انقره با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ملاقات کرد.

در این مورد چاووش اغلو با نشریه در صفحه توییترش نوشت که او میزبان حامد کرزی بوده و همبستگی ترکیه با مردم افغانستان و حمایت از ثبات در این کشور ادامه دارد.
قابل یادآوری است که حامد کرزی در ترکیه با برخی از چهره‌های سیاسی از جمله محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز دیدار کرده است.
حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.12.2022
حامد کرزی از آلمان رهسپار ترکیه می شود
او در آلمان نیز باشماری از سیاسیون از جمله فضل احمد معنوی دیدار و گفتگو کرده بود. آقای معنوی ابراز امیدواری کرده بود که تلاش‌های آقای کرزی برای حل مسایل افغانستان نتیجه بخش باشد.
اما در مورد اهداف دیدارهای خود تاکنون معلومات ارایه نکرده است.
سوال اینجاست که هدف از سفرهای خارجی کرزی پس از به قدرت رسیدن طالبان چیست؟ و چرا ترکیه را برای گفتگو با سیاسیون برگزیده اند؟
دراین باره آقای رحمت الله روند، کارشناس مسائل سیاسی و عضو اتحادیه نویسنده گان روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

در دوره نخست زعامت طالبان کرزی، خلیلزاد، اشرف غنی و دگر تمامیت خواهان قومی در مجموع در غرب به ویژه در ایالات متحده برای شناخت بین المللی طالبان لابی گری میکردند و حتا سفارت افغانستان را در واشنگتن که از حکومت ربانی نماینده گی میکرد، برای یکی دو روز به نفع طالبان تسخیر کردند. اما دران هنگام حکومت طالبان را صرف سه کشور پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به رسمیت شناختند. باالاخره با دخالت امریکا و متحدان حکومت نخست طالبان برانداخته شد.

وی اضافه نمود "کرزی ، خلیلزاد و اشرف غنی به کمک امریکا به قدرت در افغانستان تکیه زدند. چون پایگاه قومی به ویژه نیروی مسلح نداشتند. در عین حال از میان پشتون ها نتوانستند ملیشه های قومی ایجاد کنند. ملیشه های قومی پشتون همه تحت پرچم طالبان قرار داشتند. بنابران کرزی ، خلیلزاد و اشرف غنی در صدد ان شدند که ، گروه طالبان را دوباره احیا کرده وبه آن زنده گی دوباره بخشند."
در ادامه آقای روند اضافه کرد که در میان سالهای ۲۰۰۴ تا نیمه سال ۲۰۲۱ برنامه خود را تکمیل و حاکمیت را به گروه طالبان تسلیم کردند. طالبان قدرت را در افغانستان از امریکا و این "سه لابی گر" طالبان تسلیم گرفتند، چنین پنداشته می شد که طالبان از جانب جامعه جهانی برسمیت شناخته می شود، اما در مدت بیشتر از یک ونیم سال هیچ کشوری حکومت متجر و قومی طالبان را به رسمیت نشناخت.

اکنون کرزی داخل اقدامات شده، تلاش دارد که با شامل ساختن چند تن از نماینده گان اقوام غیر پشتون به حکومت طالبان مشروعیت بخشد و زمینه شناخت حکومت طالبان را از جانب جامعه جهانی، کشور های اسلامی و کشور های همسایه افغانستان مهیا سازد.هدف کرزی و شرکا تکرار معایده بن است ، اما این بار تحت زعامت گروه طالبان به اشتراک چند تن مهره های سوخته و عاطل از تبار های غیر پشتون.

از سوی دیگر آقای حسین شیرزاد، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک، در ارتباط به سفر های خارجی رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت که کرزی و حلقۀ دورو پیش شان نسبت به اکثريت رهبران و کرسی نشينان دولت دیروزی درسطح سیاسيون، طالبان، کشورهای همسایه و کشورهای بزرگ ذيدخل درقضايای افغانستان مورد باور و اعتماد نسبتآ بالاتر بشمار ميرود. سیاسيون و دولت مردان حکومت دوران خودش واشرف غنی که بر مسند قدرت تکيه زده بودند، سخن کرزی برايشان قابل شنود و اثرگذار است.

کرزی از جانب طالبان برای شناخت شان درسطح بين المللی، زورمندان دیروزی مزاحم برای طالبان یکبار ديگر به خواب قدرت و کسب سرمايه های باقی مانده شان درافغانستان، و در اصل بالوسیلۀ حکومت و يا دولت فراگير که بهانۀ عدم به رسمیت شناختن طالبان شده، به همين مقاصد کرزی از جانب طالبان، کشورهای همسايه، امريکا، چين، روسيه و ديگران به اين مامورت مؤظف گرديده است.

اينکه به چی اندازه خواهد توانست وظایف را انجام بدهد درطی پروسۀ چند ماهه گفت و شنود و مذاکرات ديده خواهد شد.
گفته میشود که نظر به روابط سیاسی خوب که آقای کرزی در زمان ریاست خود با کشور های خارجی داشت این سفر ها جنبه های سیاسی در پی دارد و بالای آینده افغانستان تاثیر گذار خواهد بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала