مروری به جنایات جنگی بریتانیا در افغانستان؛ سربازان پس از شلیک، به دست مرده تفنگچه می‌گذاشتند!

CC BY 2.0 / The U.S. Army / Американские военнослужащие в Афганистане
Американские военнослужащие в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.12.2022
عضو شوید
هفته‌های گذشته رسانه انگلیسی از افشای اسنادی خبر داد که از ارتکاب جنایات جنگی و ضربشری از سوی نیروهای نظامی ویژه ارتش انگلیس در زمان حضور اشغالگرانه در افغانستان و کشتار غیرنظامیان و گروهی از افراد در حال بازداشت و غیر مسلح حکایت دارد.
در روزهای اخیر ارتش بریتانیا به قتل 64 کودک در عملیات نظامی در افغانستان اعتراف کرد.
سازمان اقدام علیه خشونت مسلحانه، این آمار را از طریق بررسی دادهای حاوی اطلاعات پرداخت غرامت، دریافته است. در گزارش ادعا شده که تجزیه و تحلیل این پرداخت‌های غرامت نشان می‌دهد که بین آوریل 2007 و دسامبر 2012، تنها 38 حادثه شامل 64 مورد مرگ کودک رخ داده است که در آن به بستگان کودکان غرامت پرداخت شده است. "اگر توصیف‌های که از مردگان به عنوان پسر فلانی یا دختر فلانی در فهرست قربانیان وجود دارد را در نظر بگیریم، میزان حوادث به 47 مورد و 135 کشته می رسد."
گزارشاتی در سال 2010 نیز نشر شده بود که نیروهای نظامی کشورهای ناتو در نادعلی هلمند، عملیات نظامی علیه طالبان به را انداختند که در نتیجه 40 طالب به شمول یک فرمانده مهم طالبان به نام ملا صالح هم در میان کشته شدگان بود.
اما شماری از ساکنان ولسوالیهای نادعلی می گویند در پی عملیات نیروهای بین المللی ۲۷ غیرنظامی کشته شده اند. آنان همچنین مدعی اند که در این عملیات روستاهای آنان هدف بمباران قرار گرفته است و برخی از خانواده ها مجبور به ترک خانه های خود شده اند.
مدارکی که رسانه های انگلیسی مربوط به ده‌ها عملیات "دستگیر کن یا بکش" یکی از واحدهای نیروهای ویژه انگلیس معروف به اس‌ای‌اس که بر شش ماه در ولایت هلمند در سال‌های 2010 تا 2011 بوده است.
قندهار/هلمند
در 29 نوامبر 2010، یک مرد که قبلاً بازداشت شده بود، توسط سربازان این واحد به ضرب گلوله کشته شد و به داخل ساختمان انداخته شد.
به تاریخ ۱۵ جنوری2011، نیروهای ویژه بریتانیا یک مرد غیرنظامی را که قبلاً بازداشت شده بود، کشتند و به داخل ساختمان بردند، جایی که میخواست به این نیروها یک بمب نارنجک را پرتاب کند.
تاریخ 7 فبروری 2011، نیروهای ویژه بریتانیا، یک غیرنظامی را به اتهام تلاش به تیراندازی به موتر حامل آنها، به گونه بی رحمانه کشتند.
در ساعت‌های اولیه روز7فبروری 2011، پسران حبیب‌الله، سمیع‌الله و نثار احمد، در مهمان‌خانه یک‌اتاقه در محوطه خانه‌شان در خواب بودند. کنار آنها هفت نفر سوگواری بودند که برای یک مراسم خاک‌سپاری به روستا آمده بودند. به گفته پدر این افراد کشته شده چهار هلی‌کوپتری که حامل پرسنل نیروهای ویژه بودند در زمین‌های نزدیک آنجا فرود آمدند و اندکی بعد، تمام نه نفری که در مهمان‌خانه بودند جان‌شان را از دست دادند.
در 16 فبروری، نیروهای ویژه انگلیس دو نفر را به اتهام اینکه یکی از آنها نارنجک را "از پشت پرده" و دیگری "یک تفنگچه AK-47" را از زیر میز بیرون کشید، به ضرب گلوله ازبین بردند.
اول اپریل، این نیروها در ولسوالی نادعلی دو غیرنظامی دیگر را در نیز به اتهام انداختن نارنجک و کشیدن تفنگچه، به قتل رساندند.
مجموع جان باختگان این واحد در این سفر شش ماهه سه تن اعلام شده، درحالیکه گزارشیکه بی بی سی به نشر رسانده، طی این شش ماه هیچ جنگنده این واحد در افغانستان کشته نشده است.
درمورد دیگری، عملیات در ولسوالی "سنگین" در 12 مارچ ، منجر به مرگ 8 نفر از اعضای یک خانواده شده بود. گزارش سرویس هوایی ویژه می‌گفت که سربازان‌اشن با سلاح‌های گرم سبک و نارنجک هدف حمله قرار گرفته بودند. درحالیکه این خانواده منکر وجود هر نوع سلاحی در خانه‌شان شدند. آنها گفتند که به هر کدام از مردان کشته شده، پنج تا شش بار شلیک شده بود، "به پیشانی، دهان و روی صورت‌شان".
بی بی سی خبر داده است که از سال 2006 تا 2014 بیش از 60 کودک در جریان عملیات نظامی بریتانیا در افغانستان کشته شده اند که در به هر خانواده آنها غرامت پرداخت شده است (متوسط ​​مبلغ فقط 1656 پوند است). سن 27 قربانیان مشخص است که مسن ترین آنها 15 ساله و کوچکترین آنها یک ساله بود.
به گفته مؤسسه خیریه Action on Armed Violence (AOAV)، دولت بریتانیا به خانواده های که در اثر اقدامات قوای نظامی بریتانیا در افغانستان فرزندان خود را از دست داده اند غرامت پرداخت کرده است.
پیش از این مقامات بریتانیا رسما اعتراف کردند که تنها 16 کودک افغان در نتیجه اقدامات پادشاهی نظامی جان خود را از دست داده اند.
Солдат Сил специального назначения Армии США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.07.2022
پرونده 16ساله جنایات جنگی در افغانستان؛ که هنوز باز نشده
گزارشات حاکی از آن است که در جریان 8 سال، نیروهای بریتانیا در افغانستان حداقل 64 کودک را کشته اند. در همان زمان، وزارت دفاع بریتانیا عمداً این آمار را دست کم گرفت و ادعا کرد که تنها 16 مورد وجود دارد. با این حال، قبلاً اعلام گردیده بود که این احصائیه با 64 مورد محدود نمی گردد - اینها فقط با غرامت به رسمیت شناخته می شوند، اما در واقع تعداد موارد مشابه است. کودکان افغان که توسط اردوی بریتانیا کشته شده اند به 135 نفر می رسد.
وزارت دفاع بریتانیا تاکنون 688000 پوند (حدود 777000 دالر) برای شهدای 289 غیرنظامی افغان (2380 پوند به ازای هر نفر) پرداخت کرده است.
روز گذشته وزارت دفاع بریتانیا در خبرنامه‌یی گفته است که یک پژوهش مستقل قانونی را برای بررسی و گزارش‌دهی درباره عملکردهای اشتباه نیروهای این کشور به شمول بازداشت‌های قصدی در افغانستان، آغاز کرده است. این بررسی فعالیت‌های نیروهای بریتانیا را از سال ۲۰۱۰تا ۲۰۱۳در بر می‌گیرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала