کلوپ ویدیو

حمدالله محب: آمریکا ما را رها کرد + ویدیو

© NSC Afghanistanحمدالله محب: پاکستان دوباره در تلاش ناتوان کردن افغانستان است
حمدالله محب: پاکستان دوباره در تلاش ناتوان کردن افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.12.2022
عضو شوید
حمدالله محب، مشاور پیشین امنیت ملی: "حکومت ‌غنی برای مبارزه در برابر طالبان تا آخرین روزها از آمریکا درخواست سلاح‌ کرد، اما امریکا افغانستان را رها کرد."
به گزارش اسپوتنیک، حمدالله محب، مشاور پیشین امنیت ملی در واکنش به سخنان اخیر هیلاری کلینتون، وزیر پیشین خارجه‌ی امریکا گفته است که حکومت ‌غنی برای مبارزه تا آخرین روزها در برابر طالبان درخواست سلاح‌ کرد، اما به‌گفته‌ی او، امریکا افغانستان را رها کرد.
کلینتون به‌تازگی در نشستی در اسلو، اشرف‌غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان را با ولودیمیر زلنسکی مقایسه کرده و گفته است که غنی با پول از افغانستان فرار کرد، اما زلنسکی برای ایستادگی در برابر تهاجم روسیه درخواست سلاح‌ نمود.
محب در واکنش به این اظهارات در رشته‌توییتی نوشته است که مقایسه‌ی "رییس‌‌جمهور غنی و رییس‌جمهور زلنسکی درست نیست. مقایسه‌ای ناعادلانه است".
او نوشته است که کلینتون می‌داند که رهبر حزبش (دموکرات‌ها) افغانستان را رها کرد و از تعهدات آن‌ها دور شد.
محب نوشته است: "کلینتون با این روایت غلط بازی می‌کند که افغان‌ها کاملا مقصر هستند؛ این‌که آنان ایستادگی نکردند و مبارزه نکردند. این روایتی است که برای تبرئه اداره‌ی رییس‌جمهور امریکا از هرگونه سرزنش طراحی شده است."
او افزوده حقیقت این است که افغان‌ها به مدت ۲۰ سال در کنار شرکای امریکایی خود برای یک هدف جنگیدند و فداکاری کردند. حتا زمانی که امریکا خارج شد و توانایی نظامی و روحیه حکومت افغانستان به‌شدت کاهش یافت، به این هدف باور داشتند.
محب در ادامه افزوده است که حکومت پیشین هم بارها و بارها درخواست سلاح‌ و قابلیت‌های نظامی برای ادامه‌ی مبارزه تا آخرین روزها کرده بود.
او با اشاره به ادعای فرار غنی با پول گفته است که این شایعه‌ی روس‌ها بود و استناد به این شایعه، گزارش سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان سیگار را باطل می‌کند.
ادعا شده بود که اشرف‌ غنی، رییس‌جمهور پیشین و نزدیکانش با ۱۶۹ میلیون دالر پول از افغانستان فرار کرده‌اند. سیگار اما در گزارشی گفته بود که بعید به نظر می‌رسد که این ادعا صحت داشته باشد.
محب همچنین گفته است: "اظهارات کلینتون نه تنها حمایتی و ناآگاهانه است، بلکه ظالمانه و توهین‌آمیز برای زنان و مردان افغان است که به هدفی که شرکای ما آن را دور انداخته بودند ایمان داشتند و برای آن جنگیدند."
احمد مسعود در مراسم تجلیل از هشتم ثور در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.10.2022
گفت‌و‌گوی احمد مسعود با حمدالله محب
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала