اسپوتنیک توضیح می دهد

ویکتور بوت کیست؟

© AP Photo / Apichart WeerawongVictor Bout bị bắt giữ
Victor Bout bị bắt giữ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.12.2022
عضو شوید
ویکتور بوت تاجر روسی که در سال 2012 به 25 سال زندان در ایالات متحده محکوم شده بود، با بریتنی گرینر بسکتبالیست آمریکایی که برای قاچاق مواد مخدر در فدراسیون روسیه محکوم شده بود مبادله شد.
به گزارش اسپوتنیک، روز پنجشنبه 8 دسامبر سال 2022 ویکتور بوت بعد از مذاکرات طولانی با یک آمریکایی که در محکوم به قاچاق مواد مخدر بود در میدان هوایی ریاض تبادله شد. در این مقاله درباره پرونده ویکتور بوت بیشتر بدانید!
Viktor Bout  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.12.2022
ویکتور بوت روس با گرینر بسکتبالیست آمریکایی تبادله شد

ویکتور بوت

ویکتور اما (متولد 1967) فارغ التحصیل انستیتوی نظامی زبان های خارجی در مسکو است، در سال های 1989-1991 به عنوان مترجم در هوانوردی حمل و نقل نظامی مشغول به کار شد. در سال 1992 او به آفریقای جنوبی رفت، جایی که حمل و نقل هوایی را سازماندهی کرد، در سال 1995 به بلژیک، در سال 1998 - به امارات متحده عربی نقل مکان کرد. مالک چندین شرکت هواپیمایی بود.
در اواسط دهه 1990، اطلاعاتی در رسانه ها ظاهر شد مبنی بر اینکه تجارت او شامل تجارت غیرقانونی اسلحه در کشورهایی است که تحت تحریم بین المللی قرار دارند. در سال 2000، در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، بوت در ارتباط با تامین سلاح و مهمات به افغانستان، کشورهای یوگسلاوی سابق و چندین کشور آفریقایی در دور زدن تحریم ها ذکر شد. در سال 2002، او در فهرست تحریم‌هایی قرار گرفت که با اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه لیبریا و ممنوعیت جابه‌جایی و مسدود کردن حساب‌ها، تنظیم شده بود. از سال 2002 در روسیه زندگی می کرد.

دستگیری در تایلند و استرداد به آمریکا

در 6 مارس 2008، ویکتور بوت در بانکوک (تایلند) بر اساس حکمی که به درخواست ایالات متحده توسط دادگاه تایلند صادر شد، دستگیر شد. در ایالات متحده، او به قصد فروش موشک‌های زمین به هوا به گروه شورشی رادیکال چپ کلمبیایی FARC(نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا؛ شناخته شده در ایالات متحده به عنوان تروریست در سال‌های 1997-2021) متهم شد. دو بار در سال 2009 و 2010 دادگاه تایلند درخواست ایالات متحده برای استرداد بوت را به دلیل ناکافی بودن مدارک مجرم بودن وی توسط طرف آمریکایی ارائه کرد و ماهیت درخواست استرداد آمریکا را به عنوان آزار و اذیت سیاسی تعریف کرد. در جولای 2010، 35 عضو کنگره آمریکا از نخست وزیر تایلند خواستند تا بوت را استرداد کند. در 20 آگوست همان سال، دادگاه استیناف تایلند رای به استرداد وی داد؛ در 16 نوامبر، بوت به ایالات متحده منتقل شد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که "این نمونه ای از بی عدالتی آشکار قضایی است" و این قانون استرداد در مسکو به عنوان نتیجه "فشار سیاسی بی سابقه بر قوه قضاییه و دولت تایلند" تلقی می شود.

دادگاه و حکم

پرونده US v. Booth در 11 اکتبر 2011 در دادگاه ناحیه جنوبی ایالت نیویورک (در شهر نیویورک) آغاز شد. این دادگاه به ریاست قاضی شیرا شندلین برگزار شد. در طول جلسه استماع، نمایندگان سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده اعتراف کردند که دستگیری بوت نتیجه یک "عملیات کلاهبرداری" بود که در آن اطلاعاتی که 850000 دلار درآمد داشتند، شرکت کردند.
در 2 نوامبر 2011، هیئت منصفه ویکتور بوت را در چهار مورد مجرم تشخیص داد: "توطئه جنایتکارانه برای کشتن شهروندان آمریکایی، توطئه جنایتکارانه برای کشتن افراد در خدمات دولتی ایالات متحده، توطئه جنایتکارانه برای خرید و فروش موشک های ضد هوایی، توطئه جنایتکارانه برای هدفمند". تامین سلاح برای گروه های تروریستی بوث نسبت به هیچ یک از اتهامات بی گناه اعتراف کرد. به گفته وی، در سال های 1371 تا 1380 صاحب یک تجارت قانونی در زمینه حمل و نقل هوایی بین المللی بوده و در سال 2001 بازنشسته شده است. او معتقد است که او قربانی "آزار و شکنجه سیاسی طولانی‌مدت" در ایالات متحده بوده است که "در پاسخ به امتناع از همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و به دلیل رقابت ناعادلانه شرکت‌های غربی به وجود آمده است".
در 8 فبروری 2012، درخواست دفاعیات بوت برای لغو حکم مجرمیت و بررسی مجدد پرونده رد شد. در 5 آوریل 2012، او به 25 سال زندان و جریمه 15 میلیون دلاری محکوم شد (معامله تسلیحاتی برنامه ریزی شده ای که او به آن متهم شده بود به این میزان ارزش گذاری شده بود). در آگوست 2012، وزارت دادگستری روسیه درخواستی را برای انتقال بوت برای گذراندن دوران محکومیت خود در کشورش به ایالات متحده ارسال کرد، اما با آن مخالفت شد.

تجدید نظر

در سپتامبر 2013، دادگاه استیناف در نیویورک حکم را تایید کرد و درخواست تجدیدنظر محکوم را که ادعا می کرد قربانی آزار و اذیتی است که هیچ مبنای قانونی برای آن وجود ندارد، رد کرد. در ماه میزان ۱۳۹۴، دادگاه بدوی به دلیل شرایط جدید کشف شده، درخواست تجدیدنظر در پرونده را رد کرد. دفاع از این تصمیم اعتراض کرد، اما دادگاه تجدیدنظر در نوامبر 2016 از بررسی پرونده خودداری کرد.
در 21 فبروری 2017، دفاعیات ویکتور بوت دادخواستی را برای بررسی پرونده وی به دادگاه عالی ایالات متحده (SC) ارائه کرد. در این دادخواست آمده است که دادسرا از دفاعیات برخی از مدارک که می تواند به تبرئه متهم کمک کند، خودداری کرده است. در مارس 2017، روسیه استدلال های خود را در این مورد به نیروهای مسلح ایالات متحده ارائه کرد. در 3 آپریل 2017، دیوان عالی از پذیرش پرونده برای رسیدگی خودداری کرد.

بازداشت در زندان

در طول 14 ماه که محاکمه ادامه داشت، بوت در زندانی در نیویورک نگهداری می‌شد، جایی که در سلول انفرادی در یک بلوک ویژه برای متهمان جنایات با انگیزه تروریسم و ​​خشونت وحشیانه نگهداری می‌شد. در فبروری 2012 به رژیم عمومی منتقل شد. در تابستان 2012، او به یک زندان ماریون با امنیت متوسط ​​در ایلینوی منتقل شد، جایی که بیش از چهار سال را در یک بلوک با نظارت تصویری مداوم گذراند. در اکتوبر 2016، درخواست انتقال وی به رژیم عمومی بازداشت پذیرفته شد. در ژانویه 2020، بدون هیچ توضیحی، او به یک واحد رژیم سختگیر ویژه منتقل شد.
Президент Джо Байден выступает на Арлингтонском национальном кладбище в Национальный день памяти США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.12.2022
پيام اضطراري بايدن
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала