سیاست خارجی امریکا؛ پول مصرف کن، ارتش بساز و استفاده ببر!

© Photo / FB/وزارت دفاع ملیاردوی افغانستان در نزدیکی خط دیورند رزمایش نظامی اجرا کرد
اردوی افغانستان در نزدیکی خط دیورند رزمایش نظامی اجرا کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.12.2022
عضو شوید
غرب از ابتدا سناریویی کشانیدن روسیه به جنگ با اوکراین را ماهرانه به‌پیش می‌برد تا این‌که مؤفق شد روسیه را وارد جنگ با اوکراین کرد.
رسانه پولیتیکو گزارش داده است که ناتو در نظر دارد پول باقی‌مانده صندوق حمایتی این سازمان از نیروهای امنیتی پیشین افغانستان را به نیروهای اوکراین اختصاص دهد.
طبق این گزارش که روز چهارشنبه، ۱۶ قوس، نشر شد، تخصیص بخشی از ۳.۴ میلیارد دالر این صندوق برای جلوگیری از پیش‌روی روسیه در اوکراین، تحت بررسی اعضای ناتو قرار دارد.
دو مقام غربی به پولیتیکو گفته‌اند که انتقال پول حمایتی ناتو از نیروهای پیشین امنیتی افغانستان به نیروهای اوکراینی، براساس درخواست کی‌یف صورت می‌گیرد.
دراین باره فرهاد ابرار، کارشناس سیاسی و بین‌المللی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک، گفت یکی از سناریوی‌ غربی‌ها به‌خصوص‌ امریکایی هم طولانی شدن این جنگ بود/ است.
به فرموده آقای ابرار،غربی‌ها- اروپایی‌ها به‌ خوبی می‌دانستند که سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌ی ناتو به شرق و هم‌چنان روی‌کار بودن یک نظام هم‌سو با غرب در اوکراین بالآخره واکُنش جدی روس‌ها به‌خصوص ولادیمیر پوتین را به همراه‌ خواهد داشت.
این کارشناس افغانستانی افزود:
"حالا جنگ با حمایت خیلی روشن امریکایی و اروپایی‌ها طولانی شده‌ و کشورهای حمایت کننده‌ی اوکراین به‌نبال زمین‌گیر کردن روسیه و شکست این کشور استند. از آغاز جنگ تا کنون امریکایی‌ها و اروپایی‌ها بیش‌ از ده‌ها میلیارد دالر در حمایت از اوکراین در برابر روسیه مصرف نموده‌اند، امریکا با ۱۹.۷ میلیارد دالر پیش‌تاز این فرایند است، البته این کمک‌ها نقدینه نبوده بلکه بیش‌تر در قالب تسلیحات و تجهیزات نظامی- دفاعی و همین‌طور آموزش نیروهای مختلف اوکراین قرار می‌گیرد و حالا اختصاص پول‌های حمایوی اتحادیه اروپا از حکومت قبلی افغانستان به اوکراین هم در قالب حمایت از اوکراین و طولانی سازی نبردها است، اما باید صریحاً اشاره کنم که پول یاد شده به‌پیمانه‌ی گزاف نیست و نمی‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد."
از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین تاهنوز حدود 9 ماه می‌گذرد، طی این مدت غرب از اوکراین حمایت کرده و بارها به کی‌یف پول نقد و تجهیزات نظامی از قبیل تانک و سامانه‌های هایمارس فرستاده است.
درعین حال آقای ابرار می‌گوید که طولانی سازی نبردها از یک‌طرف اوکراین را جغرافیای آزمایش انواع تسلیحات غربی می‌سازد و از طرف دیگر اروپا را به دامان امریکا انداخته و سبب نزدیکی بیش‌تر اروپا و امریکا خواهد شد، زیرا در سال‌های پسین اروپا به‌دنبال استقلالیت بیش‌تر در سپهر سیاست خارجی بود اما جنگ اوکراین معادلات را تغییر داد.
به باور او جنگ اوکراین واگرایی‌های جدی در روابط روسیه با امریکایی‌ها و اروپایی ایجاد کرده و اقتصاد روسیه را هم تحت فشار جدی قرار خواهد داد.
درهمین حال، اکمل بقا، تحلیل گر سیاسی افغانستان، نیز درباره کمک‌های نظامی امریکا به ارتش پیشین افغانستان اظهار داشت که سیاست‌ها و تصامیم غلط ناتو و امریکا باعث این شد که فعلاً افغانستان و نظام افغانستان سقوط بکند و اکنون به لانه بزرگ تروریست‌ها تبدیل شده است.
آقای بقا میگوید که امریکا بعد از سال 2014 پلان‌های بزرگی را در خاورمیانه و فراتر از او اتخاذ کردند، تا اکنون جنگ اوکراین به پیش آمد.
این کارشناس سیاسی، پلان گرفته شده (گفتگو با طالبان در دوحه) از سوی ترامپ را ناکام خواند گفت که تصمیم اینکه بودجه نیروهای امنیتی افغانستان کاهش بیابد و از آن استفاده دیگری شود.
او می‌گوید:
پلان گرفته شده به این بود که نظام افغانستان از هم بپاشد و بودجه نظامی آن به نیروهای نظامی اوکراین اختصاص داده شود، تا آنها در مقابل روسیه و متحدین روسیه بجنگند.
آقای بقا همچنان افزود که سیاست به پیش گرفته شده امریکا، جنگ را در اوکراین و روسیه بیشتر میکند.
به گمان این کارشناس سیاسی:
به هر اندازه که جنگ میان روسیه و اوکراین دوامدار شود، به همان اندازه مشکلات اروپا بیشتر و بیشتر ایجاد خواهد کرد و اروپا به مشکلات انرژی مواجه خواهد شد و از این امریکا ضرر نخواهد دید.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала