اهداف طالبان از برقراری رابطه با اعراب خلیج فارس چیست؟

عضو شوید
ملا محمد یعقوب سرپرست وزیر دفاع ملی طالبان در سفر به امارات متحده عربی دنبال چه می گردد؟
به گزارش اسپوتنیک، سرپرست وزارت دفاع طالبان در شامگاه روز 12 قوس افغانستان را به مقصد امارات متحده عربی ترک کرد. طالبان در اعلامیه ای هدف این سفر را دیدار با رهبران امارات متحده عربی و افغان های مقیم این کشور و تحکیم روابط "امارات اسلامی" و با کشور های خلیج است.
روز یکشنبه 13 قوس ملا یعقوب با شهروندان افغانستان مقیم امارات دیدار کرد. او در جمع مردم گفته است که برای برطرف شدن چالش های مهاجران درباره مشکلات ویزا، افزایش پرواز ها، مشکلات زندانی ها و مشکلات داخلی آنها را هر کاری در توان داشته باشد انجام خواهد داد. او در دومین روز سفر خود در دوشنبه 14 قوس با شیخ محمد بن زاید آل نهیان نیز دیدار داشته است.
ملا محمد یعقوب و شیخ محمد بین زیاد آل نهیان دیدار کردند
این در حالی است که همزمان با سفر ملا محمد یعقوب به امارات متحده عربی، رئیس جمهور پیشین حامد کرزی بعد از بارها منع خروج از کشور بلأخره بعد از یک نیم سال توانست تا افغانستان را به مقصد آلمان ترک کند اما گویا او هم در امارات هست.
این دو سفر همزمان و حضور رئیس جمهور فراری سابق افغانستان اشرف غنی احمد زی در امارات متحده عربی و آوازه هایی که درباره دیدار احمد مسعود و کرزی هست سوالاتی را در ذهن ها خلق می کند که طالبان به چه منظور به این سفر رفته اند، آیا حامد کرزی در این سفر نقش خاصی را بازی خواهد کرد؟ و دستاورد آنها از این دیدار ها چه خواهد بود؟
کرزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.12.2022
سفر کرزی پس از یک نیم سال دربند
در این باره خبرگزاری اسپوتنیک در مصاحبه با آقای چاووش رئیس حزب حرکت بزرگ خط میانه، مصاحبه ای داشته است. به دیدگاه این کارشناس امارات متحده عربی همیشه با طالبان رابطه داشته است و حالا هم حاضر است تا روابطشان تحکیم کنند.

چندی قبل هم ملا یعقوب به امارات متحده عربی سفری داشته است که در آن سفر امارات متحده عربی وعده کمک به پرداخت معاشات اردوی ملی افغانستان را را در راستای کمک و تقویت اردوی ملی افغانستان داده است. در این سفر در این مورد گفتگو و تصمیم گیری خواهد شد.

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
رئیس حزب حرکت بزرگ خط میانه
اینگونه اقدامات از طرف طالبان باعث نارضایتی پاکستان، آی اس آی و قوت های نظامی پاکستان شده است و تمام حملات هفته گذشته زیر نام های حمله به قنسولگری و سفارت پاکستان، تحریکات در آنسوی خط دیورند و حمله به قرارگاه گلبدین حکمتیارهمه با سازماندهی آی اس آی پاکستان به واسطه عواملی که در افغانستان دارند انجام شده است.
سفیر جدید پاکستان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.12.2022
حمله مسلحانه بر سفیر پاکستان در کابل
از این رو طالبان بخصوص وزارت دفاع می خواهد تا روابط خود را با امارات متحده عربی در بخش دفاعی گسترش بدهد و امارات متحده عربی هم به امور اقتصادی و نظامی در داخل افغانستان علاقه مند است.
آقای چاووش درباره همزمان بودن سفر آقای کرزی و ملا یعقوب گفت که نه تنها کرزی بلکه توماس وست هم در جریان این سفر ها قرار دارد و درباره مسائل بیشتری از جمله تغییرات در سیاست های داخلی و خارجی گفتگو و تصمیم گیری هایی به عمل خواهد آمد.
آقای برنا صالحی، کارشناس روابط بین الملل نیز در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که دستور کار سفر هیات امارت اسلامی به ریاست ملا محمد یعقوب مجاهد احتمالا در برگیرندهٔ نگرانی های "حکومت سر پرست" از ناحیهٔ عدم شناسایی از جانب جامعهٔ بین المللی، احتمال گفتگو با نمایندهٔ امریکا و مخالفین سیاسی امارت اسلامی در پیوند به تشکیل یک ادارهٔ فراگیر به شمول سایر گروها و شخصیت های سیاسی افغانستان در بیرون از کشور وغیره مسایل مورد نیاز در زمینه های سیاسی ، امنیتی و اقتصادی بوده باشد .
به نظر بنده با توجه به رابطهٔ خوب طالبان و کشور امارات متحدهٔ عربی از یک طرف و رابطهٔ خوب امارات متحده و ایالات متحده از جانب دیگر احتمال دارد که آقای مجاهد درین سفر تلاش نماید تا در پیوند به رفع تحریم های بانکی و اقتصادی ، تحریم به رسمیت شناسی از جانب کشورهای منطقه و قدرت های بزرگ و همین طور تشویق سرمایه گذاران افغانی و خارجی مقیم امارات برای ورود به افغانستان از نقش و تاثیر کشور امارات استفادهٔ اعظمی نماید .
برنا صالحی
کارشناس روابط بین الملل
البته سفر هم زمان آقای کرزی این گمانه زنی را نیز تقویت می نماید که طالبان با استفاده از نقش و تاثیر آقای کرزی روی شخصیت های سیاسی افغانستان و جریان های مخالف طالبان در بیرون از کشور احتمالا در پی تشکیل یک ادارهٔ نسبتاً قابل قبول ملی و بین المللی به اشتراک تعدادی از چهره ها و جریان ها با محوریت خود در کابل باشند.
آقای شبیر بشیری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: سفر آقای کرزی و ملا محمد یعقوب برای بدست آوردن مشروعیت از طریق بیعت سیاسیون سابق است که احتمالا برگرفته از فشار های بین المللی بر این گروه است. در این سفر آقای کرزی به عنوان یک پیک انتخاب شده است تا پیام انعطاف پذیری طالبان را به دیگر رهبران سیاسی و قومی برساند.
در پایان لازم به ذکر است که تمام تحلیل ها نشان دهنده وابستگی سیاسی و اقتصادی طالبان است. طالبان از تمام فرصت ها و روابط و مهره های دست داشته خود استفاده اعظمی را می کنند که اولا بتوانند رسمیت حداقل از جانب یک کشور را بدست بیاورند و بعد در قسمت تامین مالی مصارف و تجهیزات دولتی از دیگر کشورها یاری بجویند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала