سرور دانش: بکارگیری واژه "افغان" به همه ای مردم افغانستان باید بازنگری شود

© Facebook Media office of The Second Vice President of Islamic Republic of Afghanistanسرور دانش: دانشکده شرعیات درخواست برای ایجاد دیپارتمنت فقه جعفری را سبب تفرقه دانسته بود
سرور دانش: دانشکده شرعیات درخواست برای ایجاد دیپارتمنت فقه جعفری را سبب تفرقه دانسته بود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.11.2022
عضو شوید
معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان گفته است، که روی واژه افغانستان باید بازنگری دوباره صورت بگیرد، چرا که این واژه دربرگیرنده ای همه ای مردم افغانستان نیست.
به گزارش اسپوتنیک، سرور دانش، معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان گفت، که پرسمان "افغان" خوانده شدن مردم افغانستان باید از نو مورد بحث قرار گیرد.
دانش در گفت و گو با بی‌بی‌سی گفت: به دلیل قرار داشتن در "شرایطی استثنایی" نیاز است تاهمه پرسمان ها از نو مورد بازنگری قرار بگیرد.
واژۀ «افغان» مانع توزیع شناسنامۀ برقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.01.2018
واژۀ «افغان» مانع توزیع شناسنامۀ برقی
دانش با اشاره به ماده چهارم قانون اساسی افغانستان گفت: در ماده چهارم قانون اساسی افغانستان که ظاهرا از سوی طالبان لغو شده است، آمده که کلمه "افغان" به همه ای شهروندان افغانستان اطلاق می‌شود، اما تاکید کرده که حتی در زمان تشکیل قانون اساسی، روی این مساله اختلافاتی وجود داشت.
دانش درباره مخالفت با کارگیری از واژه "افغان" برای همه ای مردم افغانستان می‌گوید: "اکنون که ما در یک شرایط استثنایی دیگری قرار داریم، طبیعی است که همه ای مسایل از نو مورد بازنگری قرار بگیرد".
با برگشت طالبان به قدرت، افزون بر فروپاشی نظام، اختلافات زبانی و قومی نیز در افغانستان افزایش پیدا کرده است. این گروه در کنار حذف اقوام غیرپشتون از ساختار سیاسی و به حاشیه راندن آنان، زبان فارسی را نیز از لوحه‌های نهادها و اداره های دولتی افغانستان یا حذف کرده و یا درحال حذف کردن هستند.
یادآوری می کنیم، که واژه‌ ای افغان از مسایل جنجالی افغانستان است، که مورد پذیرش همه مردم افغانستان قرار ندارد و زبان شناسان و تبارشناسان هم می گویند، که واژه افغانستان مساوی به واژه پشتون است و این تنها نمایانگر قوم پشتون است. جنجال بر سر واژه افغان در افغانستان، در زمان توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی، به اوج خود در دو دهه پسین رسیده بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала