کارزار جهانی محو خشنونت علیه زنان

محو خشونت علیه زنان
محو خشونت علیه زنان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.11.2022
عضو شوید
سازمان عفو بین الملل در تازه‌ترین گزارش خود به مناسبت ۲۵ نوامبر (روز جهانی رفع خشونت علیه زنان) گفته است که نقض حقوق زنان در افغانستان باعث ایجاد فرهنگ وحشت در کشور شده است.
به گزارش اسپوتنیک، سازمان عقو بین الملل در یادداشت بلندی تحت عنوان "عقبگرد حقوق بشر در افغانستان را متوقف کنید" به ارزیابی وضعیت حقوق زنان در افغانستان پرداخته و گفته که پس از "15 اوت 2021 در افغانستان، دوره جدیدی از نقض و نقض حقوق بشر را آغاز کرده است. امروز پس از گذشت یک سال، کشور در آستانه ویرانی غیرقابل بازگشت قرار دارد."
به باور این نهاد "نه تنها مقامات عملی طالبان وعده خود را مبنی بر حمایت از حقوق مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان زیر پا گذاشته اند، بلکه چرخه خشونت را از سر گرفته اند و با مصونیت کامل دست به نقض و نقض حقوق بشر زده اند."
این در حالی است که سازمان ملل متحد همزمان با ۲۵ نوامبر از یک ابتکار سالانه خبر داده و گفته است که کارزار "16 روز فعالیت علیه خشونت مبتنی بر جنسیت" تا سال ۲۰۳۰ ادامه پیدا خواهد کرد.
همچنان، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغانستانی ممکن است جنایت علیه بشریت تلقی شود.
بنت و شماری از کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند طالبان با هدف قرار دادن زنان و دختران باعث گسترش دامنه نقض حقوق و آزادی‌های انسانی آنها شده‌است.
بازداشت زنان در افغانستان ادامه دارد
بنت افزود که محدودیت بر زنان و دختران افغانستانی در حال حاضر شدیدترین مورد در سطح جهان است و "ممکن است به عنوان آزار جنسی جنایت علیه بشریت تلقی شود."
این کارشناسان سازمان ملل با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که "در ماه‌های اخیر، نقض حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان، که در حال حاضر غیرقابل قبول‌ترین حالت در جهان است، افزایش یافته است."
بر بنیاد اعلامیه، "حبس کردن زنان در خانه‌هایشان معادل زندانی ساختن است و احتمالاً منجر به افزایش سطح خشونت خانگی و چالش‌های بهداشت روانی آنها می‌شود."
کارشناسان افزوده‌اند که "مردان همراه زنانی که لباس‌های رنگی ‌پوشیده یا صورتشان را کاملا نمی‌پوشاندند، توسط مأموران طالبان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند."
اعلامیه افزوده که طالبان مردان و پسران را تشویق کرده است که رفتار و پوشش زنان و دختران خانواده را کنترل کنند.
به گفته اعلامیه، اقدامات تبعیض آمیز "باید به عنوان آزار و اذیت جنسیتی با هدف پیگرد قانونی در چارچوب قوانین بین المللی مورد بررسی قرار بگیرد."
زنان افغان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.11.2022
منع ورزش برای زنان در افغانستان+ویدیو
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала