20 سال حضور امریکا و ناتو در افغانستان؛ مروری بر جنایات جنگی در افغانستان

© AP Photo / Massoud HossainiМорские пехотинцы США в военном лагере Шораб в провинции Гильменд, Афганистан
Морские пехотинцы США в военном лагере Шораб в провинции Гильменд, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.11.2022
عضو شوید
دیدبان حقوق بشر از دادگاه کیفری بین المللی لاهه خواسته که جنایات نیروهای امریکایی و دیگر کشورهای عضو ناتو را در جنگ 20 سال گذشته افغانستان بررسی کند.
واقعیت رفتار سیاسی و امنیتی امریکا در افغانستان نشان می دهد که واشنگتن نه تنها هیچ ارزشی برای جان و مال مردم این کشور قایل نبوده است بلکه حاکمیت ملی افغانستان را نیز نقض کرده و به این کشور به عنوان مستعمره نگاه می کرد.
بسیاری از این جنایات همچنان مخفی باقی مانده است و تحقیقات صورت گرفته به تدریج آنها را افشا می‌کنند؛ همانگونه که تحقیقات اخیر نشان داد نیروهای ویژه انگلیسی در یک ماموریت شش ماهه در افغانستان ۵۴ نفر را به قتل رسانده‌ اند.
دیدبان حقوق بشر در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، در ۲۰ سال حضور نیروهای خارجی در افغانستان، این نهاد به اسنادی دست یافته که ثابت می کند نیروهای امریکایی بر اساس اطلاعات نادرست یا پیش‌فرض‌های غلط، دهها غیرنظامی افغان را به قتل رسانده اند.
Похороны погибших в результате террористической атаки в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.12.2021
رسانه: پنتاگون شمار تلفات غیر نظامیان کشته شده در افغانستان را کمتر اعلام کرد

دیدبان حقوق بشر در این گزارش می‌نویسد، در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ که حملات تهاجمی‌ نیروهای امریکایی در افغانستان افزایش یافت، غیرنظامیان بسیاری کشته شدند.
در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است، باید مدارک مربوط به تمام حملات شبانه در افغانستان ارائه شود؛ به‌ویژه در حملاتی که سازمان سیا در آن دخالت مستقیم داشته است.
بی بی سی خبر داده است که از سال 2006 تا 2014 بیش از 60 کودک در جریان عملیات نظامی بریتانیا در افغانستان کشته شده اند که در به هر خانواده آنها غرامت پرداخت شده است (متوسط ​​مبلغ فقط 1656 پوند است). سن 27 قربانیان مشخص است که مسن ترین آنها 15 ساله و کوچکترین آنها یک ساله بود.
به گفته مؤسسه خیریه Action on Armed Violence (AOAV)، دولت بریتانیا به خانواده های که در اثر اقدامات قوای نظامی بریتانیا در افغانستان فرزندان خود را از دست داده اند غرامت پرداخت کرده است.
پیش از این مقامات بریتانیا رسما اعتراف کردند که تنها 16 کودک افغان در نتیجه اقدامات پادشاهی نظامی جان خود را از دست داده اند.
A British soldier from the 2nd Battalion, The Royal Anglian Regiment, talks to people prior to their parade through the town of Watford, England, Wednesday March 11, 2009. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.07.2017
سربازان بریتانیا سالها افراد ملکی در افغانستان را تیرباران می کردند

گزارشات حاکی از آن است که در جریان 8 سال، نیروهای بریتانیا در افغانستان حداقل 64 کودک را کشته اند. در همان زمان، وزارت دفاع بریتانیا عمداً این آمار را دست کم گرفت و ادعا کرد که تنها 16 مورد وجود دارد. با این حال، قبلاً اعلام گردیده بود که این احصائیه با 64 مورد محدود نمی گردد - اینها فقط با غرامت به رسمیت شناخته می شوند، اما در واقع تعداد موارد مشابه است. کودکان افغان که توسط اردوی بریتانیا کشته شده اند به 135 نفر می رسد.
وزارت دفاع بریتانیا تاکنون 688000 پوند (حدود 777000 دالر) برای شهدای 289 غیرنظامی افغان (2380 پوند به ازای هر نفر) پرداخت کرده است.
از سویی هم رسانه های استرالیایی در سالیان پسین گزارش‌های پژوهشی منتشر کرده‌اند، که ثابت می کند نیروهای استرالیایی در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده‌اند و در 39 قتل هولناک غیرنظامیان دست داشته‌اند و اسنادی در مورد شکنجه غیرنظامیان منتشر شده بود.
مقامات استرالیا اعلام کرده بودند، که در حال تحقیق از 50 مورد مظنون به جنایات جنگی توسط نیروهای ویژه این کشور در افغانستان است، بازرسی کل نیروهای دفاعی این کشور گفته است که این موارد مظنون شامل قتل نظامیان و زندانیان می‌شوند.
در گزارش سالانه بازرس کل نیروهای دفاعی استرالیا آمده است که به عنوان بخشی از تحقیق چندین ساله در مورد اتهاماتی که بر سربازان این کشور در جریان خدمت در افغانستان وارد شده است، 55 مورد تحقیق جریان دارد.
چندی پیش، دادگاهی در هالند گفته است که حمله سال 2007 نیروهای هالندی در ارزگان غیرقانونی بود.
این رویداد در ولسوالی چوره ولایت ارزگان در سال 2007 صورت گرفته، که در نتیجه حمله نیروهای هالندی، چندین غیرنظامی کشته شدند.
این بررسی از سوی هالند پس از آن صورت گرفت که یک کهنه سرباز هالندی شهادت داد که در ماه جون سال 2007 به سوی چندین خانه در "دره چورا" شلیک کرده چرا که فرماندهانش بر این باور بوده اند که این خانه‌ها کانون گردهمایی اعضای طالبان در ولایت ارزگان است.
در آخرین مورد جنایت امریکا در افغانستان؛ در اواخر ماه اگست، ارتش امریکا یک حمله پهپادی بر یک منزل مسکونی در کابل را انجام داد که در آن ده غیرنظامی کشته شدند. براساس نتایج تحقیقات، پنتاگون حمله پهپادی به کابل را اشتباه تشخیص داده و لوید آستین وزیر دفاع امریکا بابت این حمله عذرخواهی کرد.
شکنجه زندانیان در زندان های مخفی و شناسنامه دار افغانستان از جمله زندان بگرام نیز از دیگر اقدامات جنایتکارانه نظامیان امریکایی است که همواره مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری در افغانستان و در سطح نظام بین الملل بوده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала