آسیای مرکزی خواهان ایجاد کمربند امنیتی در مزر با افغانستان است

© Photo / Press service of the Central Military District of Russian Federationایجاد اتحادیه نظامی چین در آسیای مرکزی
ایجاد اتحادیه نظامی چین در آسیای مرکزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.10.2022
عضو شوید
کشور های آسیای مرکزی از افرایش فعالیت گروههای تروریستی در افغانستان نگران هستند و خواهان ایجاد مرزهای امنیتی با این کشور هستند.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز چهارشنبه، ۴ عقرب، در پنجاه‌ویکمین نشست مسوولان ارشد امنیتی و استخباراتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، تهدیدات داعش، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان را بی‌پیشینه خوانده است. به گفته او، این کشورها هیچ‌گاهی با چنین تهدیدهای گسترده‌ای روبه‌رو نبوده‌اند. پوتین در این نشست تأکید کرده است که داعش و سایر سازمان‌های تروریستی تلاش دارند تا از طریق افغانستان وارد کشورهای مستقل مشترک‌المنافع شوند.
همچنان ولگ سیرومولوتوف، معاون وزارت خارجه روسیه، می‌گوید که بیش از ۲۰ گروه تروریستی با ۱۰ هزار جنگ‌جو در افغانستان فعالیت می‌کنند. او می‌افزاید که وضعیت فاجعه‌بار اجتماعی و اقتصادی در افغانستان، باعث جذب تروریستان و تسهیل افراط‌گرایی در این کشور شده است. معاون وزارت خارجه روسیه خاطرنشان می‌سازد که کشورش وضعیت افغانستان را از نزدیک زیر نظر دارد. هرچند او از این گروه‌ها نام نبرده‌، اما بر‌اساس گزارش‌ها شبکه القاعده، داعش، جماعت انصارالله، حرکت اسلامی ترکستان شرقی، حرکت اسلامی اوزبیکستان و امارت اسلامی قفقاز از گروه‌هایی‌اند که در کنار جنگ‌جویان طالبان قرار دارند
این در حالی است که پیش از این امام‌علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، روز سه‌شنبه، ۲۶ میزان، در کنفرانس "همکاری‌ بین‌المللی و منطقه‌ای امنیت و مدیریت مرزها برای مقابله با تروریسم و جلوگیری از تحرک تروریستان" که در پایتخت تاجیکستان برگزار شده بود، خواستار ایجاد "کمربند امنیتی" در مرزهای آسیای میانه با افغانستان شد‌.
نگرانی تاجیکستان در حال افزایش یافته است که طالبان صدها باشنده بومی را از ماورای کوکچه در مرز کشورهای آسیای میانه به‌گونه اجباری کوچ داده‌اند. براساس ادعای منابع محلی، طالبان به ‌جای باشنده‌گان بومی، کوچی‌ها و مهاجران پاکستانی را در شماری از مناطق ولسوالی‌های خواجه‌بهاوالدین و دشت قلعه ولایت تخار، در خانه‌های باشنده‌گان بومی جابه‌جا کرده‌اند. از سوی دیگر، فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان با گذشت هر روز گسترده‌تر می‌شود. این گروه به‌تازه‌گی روز پنج‌شنبه هفته گذشته موتر حامل نیروهای نظامی قول‌اردوی طالبان در هرات را هدف قرار داده است. در نتیجه این حمله، دست‌کم دو عضو گروه طالبان کشته و عده‌ای هم زخمی شده‌اند. از این پیش در هشتم میزان یک حمله انتحاری بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت‌. طالبان این حمله را نیز به گروه داعش منسوب کرده‌اند. همچنان انفجار در نزدیکی سفارت روسیه در کابل، به این گروه نسبت داده شده است.
اوزبیکستان تاکنون سه بار از خاک افغانستان مورد حمله موشکی قرار گرفته است. مسوولیت همه این حمله‌ها را شاخه خراسان داعش بر‌عهده گرفته است. نخستین حمله راکتی از خاک افغانستان بر اوزبیکستان در اواخر حمل صورت گرفت. بر‌اساس گزارش‌ها، در این حمله ۱۰ موشک نوع کاتیوشا که گونه‌ای از راکت‌انداز چندتایی است، از ناحیه سرچاه در شهرک تجارتی بندر حیرتان به سمت خاک اوزبیکستان شلیک شده است. دومین حمله راکتی از افغانستان بر اوزبیکستان در وسط سرطان صورت گرفت‌. رسانه‌ها اعلام کرد‌ند که پنج موشک از خاک افغانستان به منطقه مجنون‌تال ولایت سرخان‌دریای اوزبیکستان پرتاب شده است. سومین حمله راکتی از خاک افغانستان بر اوزبیکستان در اواخر سرطان امسال صورت گرفت‌.
این در حالی است که، طالبان مدعی‌اند که داعش را در افغانستان از بین برده‌اند، اما این گروه در یک سال گذشته مسوولیت حمله‌های مرگ‌بار و خونینی را بر‌عهده گرفته است که در نتیجه آن‌ها صدها تن کشته و زخمی شده‌اند. طالبان همچنان ادعا دار‌ند که روابط‌شان را با شبکه القاعده و سایر گروه‌های تروریستی منطقه‌ای قطع کرده‌اند، اما ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در ۱۰ اسد سال جاری توسط یک حمله‌ هوایی طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی در کابل در حالی کشته شده که به گفته منابع، مهمان طالبان بوده است. طالبان پیوسته حضور داعش و سایر گروه‌های تروریستی را در افغانستان رد کرده‌اند. مسوولان رده‌بالای این گروه می‌گویند که از خاک افغانستان هیچ تهدید امنیتی متوجه کشورهای همسایه و جهان نخواهد شد.
۹ شهید و ۱۰ زخمی در پی حمله تروریستی در حرم شاهچراغ شیراز - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.10.2022
داعش مسئولیت یورش تروریستی به شاهچراغ را به دوش گرفت/ویدیوی ورود مهاجم در حال گلوله باری
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала