تاکید بر ایجاد کمربند امنیتی؛ تاجیکستان نگران تهدیدات تروریزم از افغانستان است

© Sputnik / Amir Isaev /  مراجعه به بانک تصاویر Пограничники на Таджикско-афганская границе
Пограничники на Таджикско-афганская границе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.10.2022
عضو شوید
امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در کنفرانس همکاری بین المللی و منطقوی در مبارزه با تروریزم اظهار داشت که انتقال تروریست ها از خاور میانه و دیگر مناطق به افغانستان و تحکیم مواضع آنها در افغانستان تهدید جدی امنیتی برای کشورهای آسیای میانه ایجاد کرده است. وی یکبار دیگر خواستار ایجاد "کمربند امنیتی" در اطراف افغانستان شد.
گیورگی ماچیتیدزه، کارشناس گروه حمایت تحلیلی و نظارت بر تحریم ها مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه داعش، القاعده و طالبان، کارشناس در مسایل تروریزم بین المللی، متخصص امور افغانستان، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه در انستیتوت پژوهش های بین المللی پوهنتون روابط بین المللی MGIMO به اسپوتنیک افغانستان گفت که تاجیکستان باید در این مورد با ترکمنستان و اوزبیکستان که مستقیماً با افغانستان هم مرز هستند صحبت کند. آنچه به خود افغانستان ارتباط میگیرد، این کارشناس معتقد است که نظریه ایجاد "کمربند امنیتی" قبلاً تا حدی عملی شده است:
"این نظریه هم اکنون تا حدی به صورت دوجانبه با تاجیکستان و هم از طریق سازمان توافقنامۀ امنیت جمعی (CSTO) عملی می شود. مرز تاجیکستان با افغانستان طولانی ترین - 1350 کیلومتر و پیچیده ترین است. قبلاً، کمربند تقویت شده است و اقدامات تقویتی بیشتر آن هم از طریق قطعۀ ما - لشکر 201 و هم از طریق سلاح هایی که برای ارتش تاجیکستان، نیروهای مرزی تاجیکستان ارسال می شود، ادامه دارد. من فکر می کنم آنچه به تاجیکستان مربوط است، همه چیز در آنجا انجام می شود".
امام علی رحمان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.10.2022
امامعلی رحمان: برپایی یک کمربند امنیتی در پیرامون افغانستان لازم است
فرهاد ابرار، کارشناس مسایل سیاسی و بین المللی در رابطه به ایجاد کمربند امنیتی در اطراف افغانستان میگوید
پدیده‌ی تروریزم پسأ مسلط شدن گروه طالبان بر افغانستان یک‌بار دیگر در محور توجه منطقه و جهان قرار گرفته‌است.
وی می افزاید: "البته این موضوع بنابر تحرکاتی در جغرافیای افغانستان قابل مکث جدی است. این تحرکات نگرانی‌های امنیتی کشورهای منطقه به‌خصوص اوزبیکستان و تاجیکستان را نسبت به دیگر کشورهای آسیای مرکزی را بیش‌تر کرده‌است".
به باور وی، نگرانی‌های امنیتی تاجیکستان در همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای امنیت و مدیریت مرزها برای مقابله با تروریزم و جلوگیری از تحرک تروریستان نشان می‌دهد اوضاع احتمالن در آینده نگران کننده‌ خواهد بود.
آقای ابرار در ادامه گفت: "گروه طالبان با روش‌های مختلف به ‌دنبال تأثیرگذاری بر کشورهای منطقه است، یکی از این روش‌ها ابزار قرار دادن جنبش‌های همکار مانند جنبش اسلامی تاجیکستان و جنبش اسلامی اوزبیکستان است که با تقویت حضور این گروه در شمال افغانستان بر نگرانی‌های امنیتی کشورهای این حوزه می‌افزایند، این مسأله در شکل مثبت‌اش سبب می‌شود تا زمینه تعامل گروه طالبان و کشورهای آسیای میانه رقم بخورد زیرا گروه طالبان وعده خواهند سپرد در صورت همکاری کشورهای این حوزه با امارت طالبان امارت این گروه‌ها را مدیریت خواهد کرد و اجازه تحرکات مرزی و یا هم درون کشوری به این گروه‌ها نخواهد داد".
وی با اشاره به این که در صورتی‌ که تعاملات مثبت میان گروه طالبان و کشورهای حوزه آسیای میانه شکل نگیرد احتمال اینکه طالبان اجازه به‌ هم زدن اوضاع در مرز‌ها را به گروه‌های مخالف کشورهای آسیایی مرکزی را بدهند خیلی بالاست گفت: "بنابراین در کنفراس همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای امنیت و مدیریت مرزها برای مقابله با تروریزم و جلوگیری از تحرک تروریستان این بعد قضیه فکر می‌کنم بیش‌تر مورد توجه بوده‌است. این‌که پیشتاز ایجاد این کمربند کدام کشورها می‌باشند در آینده نزدیک معلوم خواهد شد اما یک مسأله خیلی مهم این است در صورتی‌که اوضاع در مرزهای کشورهای آسیای میانه به وخامت انجامد بدون شک جمهوری فدراتیف روسیه هم‌چنان متأثر از اوضاع خواهد شد، زیرا تحرک جنبش‌های اسلام‌گر مبحث سربازگیری در جمهوری‌های مسلمان‌نشین فدراتیف روسیه را تقویت و این حوزه دچار شکنندگی‌های امنیتی خواهد شد".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала