گرایش امریکا به واگذاری هواپیماهای ارتش پیشین افغانستان به ازبیکستان و تاجیکستان

© Fawad Aman امریکا ۷ فروند هلیکوپتر جنگی جدید به افغانستان کمک کرد
امریکا ۷ فروند هلیکوپتر جنگی جدید به افغانستان کمک کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.09.2022
عضو شوید
یک نشریه امریکایی نوشته است، که ایالات متحده امریکا هواپیماهای ارتش پیشین افغانستان را به ازبیکستان و تاجیکستان می خواهد واگذار کند.
به گزارش اسپوتنیک، نشریه آنلاین پولیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داد، که امریکا قصد دارد ۴۶ فروند هواپیمای نظامی ارتش پیشین افغانستان را که پس از فروافتادن دولت از سوی پیلوتان افغانستانی به ازبیکستان و تاجیکستان برده شده بودند، به این دو کشور بدهد.
نیروهای هوایی افغان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.11.2021
خلبانان ارتش افغانستان در تاجیکستان در بازداشت به سر می‌برند
واشنگتن در بدل آن خواهان همکاری ضدتروریستی این کشورها است.
به نقل از پولیتیکو، مقامات امریکایی در حال مذاکره با مقامات ازبیک و تاجیک اند تا در صورت توافق، این دو کشور آسیای میانه، امریکا را در قسمت به دام انداختن و کشتن تروریست‌ها در افغانستان کمک کنند.
این مذاکرات به دلیل حساسیت روسیه در مورد نفوذ امریکا در کشورهای آسیای میانه علنی نشده است.
طالبان که پس از سقوط دولت پیشین، میلیون‌ها دالر تجهیزات و تسلیحات امریکایی را به چنگ آورده است، از حکومت امریکا خواست که هواپیماهای های مذکور را به این گروه تحویل دهد؛ درخواستی که از سوی واشنگتن رد شده است.
این هواگردهای نظامی شامل هواپیماهای سبک جنگی و چرخبال‌ها است که پس از سقوط حکومت افغانستان به ازبیکستان و تاجیکستان از سوی پیلوتان افغانستانی برده شدند.
توافق احتمالی امریکا با این دو کشور از افزایش تبادل اطلاعات تا به دست آوردن پایگاه نظامی یا هوایی برای زیر نظر گرفتن گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌شود. مقامات امریکایی در مرحله فعلی گزینه تبادل اطلاعات را بیشتر محتمل می دانند.
با این که تا هنوز روشن نیست تاشکند و دوشنبه تا چه حدی به این توافق علاقه دارند، اما یک نکته واضح است که روسیه و کشورهای آسیای میانه نگران تهدید و نفوذ گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان در کشورهای مسلمان نشین آسیای میانه اند.
یادآوری می کنیم، که پس از فروافتادن حکومت پیشین افغانستان این کشور دوباره به دست گروه طالبان در یک معامله پنهانی افتاد و هم اکنون بسیار از گروه های تروریستی در این کشور کارهایش را آغاز کرده است و گروه طالبان به برخی از آنان مانند طالبان پاکستانی، اجازه فعالیت نظامی را می‌دهند، اما پهپادهای امریکایی چندین عملیات مهم را برای کشتن اعضای مهم القاعده در داخل افغانستان انجام داده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала