باشندگان پکتیا و پکتیکا: یونیسف به جای مکاتب به مدارس دینی کمک می‌کند

© Photo / UNICEFAfgUNICEF provides education for more than 140 children
UNICEF provides education for more than 140 children - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2022
عضو شوید
احمد گل، مسئول دفتر یونیسف در پکتیا به رسانه‌ها گفته است که آنها به همکاری‌شان با مدارس دینی ادامه می‌دهد و این همکاری‌ها افزایش خواهد یافت.
به گزارش اسپوتنیک، باشندگان ولایت‌های پکتیا و پکتیکا در زون جنوب‌شرق کشور می‌گویند که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، به جای مکاتب، به مدارس دینی بیشتر توجه کرده است.
برخی از باشندگان این دو ولایت در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که طالبان بر مؤسسات فشار می‌آورند تا به مدارس دینی کمک کنند.
به‌گفته‌ی آنان، در گذشته یونیسف در کنار حمایت از مکاتب در بخش‌های مختلف، در مناطق دوردست صنف‌های محلی نیز راه‌اندازی می‌کرد، اما در حال حاضر این حمایت‌ها در شماری از ولایات به حالت تعلیق درآمده است.
باشندگان پکتیا و پکتیکا همچنین می‌گویند که هم‌اکنون کمک‌های یونیسف بیشتر به مدارس دینی داده می‌شود و تلاش صورت می‌گیرد تا همکاری یونیسف با مدارس دینی در زمینه‌های مادی و معنوی افزایش یابد.
الف خان‌ یکی از باشندگان مرکز ولایت پکتیکا می‌گوید که مسئولان محلی طالبان در دیدار با مسئولان یونیسف در این ولایت خواستار همکاری بیشتر با مدارس دینی به جای مکاتب می‌شوند و به نحوی فشار می‌آورند.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2022
تاکید حکمتیار بر بازگشایی مکاتب دخترانه
او می‌گوید که طالبان باید سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی را اجازه بدهند تا به مشکلات مکاتب و دانش‌آموزان در مناطق دوردست رسیدگی کنند.
این باشنده‌ی پکتیکا افزود: "در گذشته یونیسف در اینجا در زمینه‌ی آموزش‌های عصری به کودکان دانش‌آموز زیاد کمک می‌کرد. به مکاتب قرطاسیه، کتاب و آب پاک می‌داد. اما اکنون این کمک‌ها به مدارس دینی داده می‌شود. اگر [یونیسف با مکاتب] همکاری کند، مقام‌های محلی طالبان به آنها دستور می‌دهند که این کار را با مدارس انجام دهد."
همزمان با این، یک آموزگار در ولسوالی سمکنی ولایت پکتیا از یونیسف به‌خاطر کمک‌نکردن به مکاتب انتقاد کرده، گفت که در حال حاضر دانش‌آموزان در بسیاری از مکاتب به‌دلیل مشکلات اقتصادی به قلم و کتابچه دسترسی ندارند.
او همچنین گفت: "واضح است که یونیسف زیر فشار قرار دارد و به فرمایش کسانی دیگری به مدارس بیشتر کمک می‌کند. من مخالف کمک به مدارس دینی نیستم، اما یک نهاد مددرسان نباید زیر فشار قرار گیرد."
این همه در حالی است که دو روز پیش یونیسف به تعداد سه‌هزار تخته کمپل و برخی اقلام دیگر را به ۴۳ مدرسه‌ی دینی در ولایت پکتیا توزیع کرد.
احمد گل، مسئول دفتر یونیسف در پکتیا به رسانه‌ها گفته است که آنها به همکاری‌شان با مدارس دینی ادامه می‌دهد و این همکاری‌ها افزایش خواهد یافت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала