کلوپ ویدیو

مشکلات باشندگان ننگرهار پس از پرتاب مادر بمب توسط امریکایی ها + ویدیو

© Sputnikمشکلات باشندگان ننگرهار پس از پرتاب مادر بمب توسط امریکایی ها
مشکلات باشندگان ننگرهار پس از پرتاب مادر بمب توسط امریکایی ها - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.09.2022
عضو شوید
به تاریخ ۱۳ اپریل سال ۲۰۱۷، نیروهای امریکایی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار که حالا به نام ولسوالی سپین غر تغییر نام کرده، مادر بمب ها، یکی از قدرت مند ترین بمب های غیرهسته ای را پرتاب کردند که هدف از پرتاب این بمب نابودسازی جنگجویان داعش عنوان شده بود.
به گزارش اسپوتنیک، چندین سال پس از این رویداد، باشندگان این منطقه از پیدا شدن بیماری های جلدی و همچنان مشکلات عصبی شکایت دارند. این باشندگان میگویند که علاوه بر اینکه خانه های زیادی در نتیجه انفجار این بمب ویران شد، حالا حاصلات زراعتی هم نسبت به گذشته در این منطقه بدتر شده است.
هرچند داکتران محلی با استناد بر گزارش های ماهانه شان، پیدا شدن و افزایش بیماری های جلدی را پس از پرتاب مادر بمب ها نمی پذیرند، اما تاکید دارند که استفاده از چنین بمب ها میتواند علاوه بر بیماری های جلدی، برای مردم محل مشکلات روانی و عصبی، نیز ایجاد کند.
مراد خان، باشنده محل
“وقتی که مادر بمب ها پرتاب شد، بعد از آن این تکلیف ها پیدا شد، پس از آن تکلیف اعصاب هم پیدا شد، همه آن به دلیل پرتاب مادر بمب ها. امریکایی ها بر ما این ظلم را کردند، کس دیگری این کار را نکرده، امریکایی ها بمب را آوردند و بر خانه های ما پرتاب کردند، از آنها تاوان میخواهیم، از چه کسی بخواهیم؟”
سید نظر، باشنده محل
“بعد از پرتاب مادر بمب ها، مردم تاوان های زیاد را متحمل شدند، زیان مالی هم رسیده، حالا نه میوه و نه سبزیجات به آن شکلی که قبلا بود، حاصل نمیدهند. بیماری و مرض های زیاد پیدا شده، خانه های ما ویران شده، هیچ کسی با ما کمک نکرده، نه داکتر داریم و نه کلینیک، سرک هم نداریم و روزگار بدی داریم”
سردار ولی، داکتر مرکز صحی شدل
“براساس گزارش ماهوار ما، مریضی های جلدی زیاد نشده است، مرض کولرا که فصلی است، اما کدام اثر خاص نداشته است. بیماری کولرا به دلیل سیلاب ها افزایش یافته است، ما براساس گزارش های ماهوار که شش ماه قبل و یک سال قبل و حالا را که مقایسه کنیم، تفاوت خاص ندارند. هنگامی که مادر بمب ها استفاده شد، پیش از آن که بیماری های جلدی بود و حالا که است، وقتی مقایسه کنیم، کدام تغییر خاص نیامده است. البته که ضرر دارد چون مواد کیمیاوی است، اما تا هنوز برای ما کسی مراجعه نکرده که پس از پرتاب این بمب نابینا شده باشد، معیوب شده باشد یا اینکه در محلی که بمب پرتاب شده باشد، سبزیجات از بین رفته باشند، ما کدام تغییر خاصی ندیده ایم. البته که اثرات روانی دارد، چون مواد کیمیاوی است و مشکلات روانی پیدا شده است.”
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала