سازمان عفو بین‌الملل: نیروهای مرزی ایران و ترکیه بر پناه‌جویان افغانستانی تیراندازی می‌کنند

© AFP 2023 / Guillemtte VilleminДемонстранты с флагом Amnesty International в Париже
Демонстранты с флагом Amnesty International в Париже - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2022
عضو شوید
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که نیروهای مرزی ایران و ترکیه برای عقب‌راندن پناه‌جویان افغانستانی به‌طور غیرقانونی از سلاح گرم استفاده می‌کنند که گاهی منجر به کشته و یا زخمی‌شدن پناه‌جویان می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک، سازمان عفو بین‌الملل امروز (چهارشنبه، ۹ سنبله) با نشر گزارشی گفته است که قتل غیرقانونی ۱۱ پناه‌جوی افغانستانی توسط نیروهای ایران و سه نفر دیگر توسط نیروهای ترکیه را مستند کرده است.
عفو بین‌الملل گفته است که نیروهای امنیتی ترکیه و ایران با تیراندازی به‌سوی افرادی که قصد عبور از مرز برای یافتن پناهگاه را دارند، تعهدات خود براساس قوانین بین‌المللی از جمله حق زندگی و حق پناهندگی را نقض کرده‌اند.
طبق گزارش، در مواردی که عفو بین‌الملل بررسی کرده، به نظر نمی‌رسد که هیچ یک از افراد کشته‌شده یا زخمی نشان‌دهنده‌ی تهدید قریب‌الوقوع مرگ یا جراحت جدی برای نیروهای امنیتی یا کسانی دیگر باشند که در این شرایط طبق قوانین استفاده از سلاح گرم مجاز شود.
عفو بین‌الملل گفته است که برخی از این قتل‌های غیرقانونی که از سوی نظامیان ایران و ترکیه انجام شده، باید به‌عنوان اعدام‌های غیرقانونی بالقوه مورد بررسی قرار گیرند.
این سازمان افزوده است که ایران و ترکیه به‌طور معمول پناه‌جویان افغانستانی را که از مرزها عبور کرده‌اند باز می‌گردانند.
عفو بین‌الملل گفته است که انتقال افراد به مکانی که در معرض خطر آزار و اذیت یا سایر نقض‌های جدی حقوق بشر قرار دارند، تعهد دولت‌ها را نقض می‌کند.
عفو بین‌الملل از همه کشورها خواسته است که پناه‌جویان افغانستانی را نه تنها به افغانستان، بلکه به ترکیه یا ایران که در خطر اخراج قرار دارند، به زور باز نگردانند.
عفو بین‌الملل همچنین از کشورهای میزبان شهروندان افغانستان خواسته که برای همه کسانی که در معرض خطر انتقام‌جویی از سوی طالبان قرار دارند، عبور و مرور امن و تخلیه را انجام دهند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала