سازمان ملل: فقر در افغانستان عمیق‌تر می‌شود؛ طالبان بودجه‌ی برای آینده ندارند

© AP Photo / Ronald ZakШтаб-квартирой ООН в Вене
Штаб-квартирой ООН в Вене - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2022
عضو شوید
معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفته که فقر در افغانستان درحال عمیق‌تر شدن است و جهان باید برخی کمک‌های انکشافی را در این کشور از سر بگیرند.
به گزارش اسپوتنیک، مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور هماهنگی کمک های بشری که روز گذشته(7 سنبله) از طریق ویدیو کنفرانس خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد بحران بشری و اقتصادی افغانستان صحبت می‌کرد گفت:‌" فقر در این کشور عمیق‌تر می شود، جمعیت درحالی افزایش است، طالبان بودجه برای آینده خود ندارند برای ما واضح شده است تا بخشی از نیاز‌های انکشافی از سرگرفته شود."

او گفته‌ افغانستان نه تنها با بحران بشری مواجه است بلکه با بحران‌های متعدد از جمله بحران اقتصادی، اقلیمی، گرسنگی و بحرانی مالی مواجه است و وظیفه ما این است تا به آنان کمک کنیم تا به رفاه و شکوفایی برسند و در امان باشند.

به گفته گریفیتس در حال حاضر،‌ پلان پاسخ بشری برای افغانستان با کسر بودجه 3.14 میلیارد دالری مواجه است که از آن جمله، نیاز عاجل به 600 میلیون دالر است تا برای اولویت‌های زمستان پیشرو آمادگی گرفته شود و این کمک‌ها باید ظرف سه ماه آینده فراهم شود.

گریفیتس هشدار داده که با فرا رسیدن زمستان، وضعیت در افغانستان وخیم‌تر خواهد شد، زیرا قیمت مواد خوراکی و سوخت از قبل در این کشور افزایش یافته است و با سرد شدن هوا، قیمت‌ها به آسمان خواهد رسید.

گریفیتس با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان گفته این کشور از دیر مدت زمان به این به شدت وابسته به کمک‌های انکشافی جامعه بین المللی بوده است،‌کمک‌های که پس از مسلط شدن طالبان در اگست 2021 قطع شد.

گریفیتس بار دیگر تاکید کرد که بیش از 50 در صد جمعیت افغانستان بیش از 24 میلیون نفر به کمک‌های بشری نیازمند هستند تخمینآ سه میلیون کودک از سو تغذیه حاد رنج می برند که از آن جمله بر اساس تخمین، بیش یک میلیون کودک با سو تغذیه شدید دست و پنجه نرم می کنند و اگر به خدمات صحی مناسب دسترسی پیدا نکنند، آنان ممکن با تهدید مرگ مواجه شوند.

گریفیتس افزوده که شش میلیون جمعیت افغانستان با خطر قحطی مواجه اند.

این مقام ملل متحد گفت که 25 میلیون جمعیت افغانستان در فقر زندگی می کنند؛ مردم 75 در صد در آمد‌شان را صرف مواد خوراکی می کنند؛ خانواده‌های که درآمد دارند، عاید‌شان 50 در صد کاهش یافته است، میزان بیکاری ممکن به 40 در صد برسد، تورم پولی به دلیلی افزایش قیمت‌ها در جهان و کاهش واردات افزایش یافته است.

او از طالبان خواسته تا به حقوق شهروندان افغانستان به خصوص زنان و دختران احترام بگذارد، گروهی که فعالیت اجتماعی و اقتصادی زنان و دختران را محدود کرده و حتا دختران بالاتر از صنف ششم را از حق ادامه آموزش محروم کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала