پنهان‌کاری آمریکا در ارسال جنگ افزار ها به کی‌یف

CC0 / / US High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS)
US High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS) - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.08.2022
عضو شوید
یک گزارش نشریه پولیتیکو نشان می‌دهد که ایالات متحده بیش از آنچه دولت جو بایدن به صورت عمومی اعلام کرده، جنگ افزار در اختیار اوکراین قرار داده است.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه پولیتیکو در مقاله‌‌ی می‌نویسد که ایالات متحده به مراتب بیشتر از آنچه که واشنگتن به صورت عمومی گزارش می‌دهد جنگ افزارهای بیشتری در اختیار اوکراین قرار داده است.
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به این رسانه گفت که واشنگتن در یک بازه زمانی به صورت اعلام نشده، موشک‌های ضد رادار سرعت بالا را که برای از بین بردن سامانه‌های راداری استفاده می‌شود، به اوکراینی‌ها داده است. به گفته وی، آمریکا موشک‌های ضد رادار هارم (HARM) تحویل اوکراینی‌ها داده اما در بسته‌های کمکی اعلامی آن را با عنوان "قابلیت ضد رادار" تشریح کرده است.
پولیتیکو همچنین به نقل از دو منبع آگاه نوشت که واشنگتن در آخرین بسته تسلیحاتی جدید خود، مهمات هدایت شونده اکس‌کالیبور را جای داده درحالیکه دولت به صورت علنی به آنها اشاره‌ای نکرده است.
این نشریه در ادامه به یک احتمال نیز اشاره می‌کند که ایالات متحده مخفیانه سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) به اوکراین ارسال کرده و اگر این مساله درست باشد بر خلاف گفته دولت است.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در ماه جولای گفت که ارسال این موشک‌ها روسیه را بیشتر تحریک می‌کند و باعث برانگیختن جنگ سوم جهانی می‌شود.
این نشریه همچنین به اطلاعیه ای که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در رابطه با تخصیص یک قسط جدید کمک نظامی به کی‌یف به کنگره ارسال کرده بود، آشنا دسترسی یافته است. در این سند، از جمله موارد دیگر، آمده است که تسلیحات ارسال شده به اوکراین به فهرستی که در این اطلاعیه آمده است "محدود نمی شود".
این نشریه می‌افزاید: "ما اعتراف می کنیم که همه اینها حدس و گمان است. هیچ کس در دولت انتقال مخفیانه تسلیحات به اوکراین را تایید نکرده و یا حتی اشاره ای به آن نکرده است. و حتی اگر چنین کرده باشند، بعید است که چنین تصمیم محرمانه ای با ما در میان گذاشته شود".
گفتنی است در 24 فبروری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی، آغاز عملیات نظامی ویژه برای دفاع از جمهوری های دونباس را که در اوایل همان هفته رسماً به رسمیت شناخته شده بود، اعلام کرد.
از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای غربی، علاوه بر اعمال تحریم‌های شدید علیه مسکو، تاکنون میلیاردها دالر کمک تسلیحاتی و مالی در اختیار دولت و ارتش اوکراین قرار داده‌اند.
مسکو به صراحت اعلام کرده است که هیچ طرح اشغالگری ندارد و هدف این عملیات حفاظت از غیرنظامیان دونباس در برابر نسل کشی و غیر نظامی کردن و نازی زدایی در اوکراین است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала