- اسپوتنیک افغانستان  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه 24 فبروری عملیات ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، هدف این عملیات را "محافظت از افرادی عنوان کرد که در طول هشت سال گذشته توسط رژیم کی‌یف تحت شکنجه و جنایت قرار گرفته اند" .

حضور نیروهای آموزش دیده سابق افغانستان در جنگ اوکراین؛ دخالت در جنگی که ربطی به افغانستان ندارد

© Sputnik / Pavel Lisitsyn /  مراجعه به بانک تصاویر تطبیقات قطعات کوماندو
تطبیقات قطعات کوماندو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.08.2022
عضو شوید
گروهی از نیروهای افغانستانی که در دولت اشرف غنی توسط کارشناسان آمریکایی و انگلیسی در تخصص‌های مختلف نظامی و اطلاعاتی آموزش دیده‌اند برای مقابله با نیروهای روسیه به اوکراین اعزام شده‌اند.
آمریکا در جریان تخلیه افراد قطعات صفر یک و صفر دو امنیت ملی را به ایالات متحده انتقال داد. این دو نیرو سال ها برای مناف آمریکا ، خارج از ادارۀ دولت پیشین در جنوب افغانستان جنگیدند و در زمان روند تخلیه از افغانستان هم با اعتماد ترین افراد برای آمریکا بودند، در کنار آن، شماری از افراد قطعه کوماندوی دولت پیشین افغانستان هم به آمریکا انتقال یافته اند.
در این مدت این افراد بدون پشتوانه مالی زندگی کرده اند و روند پذیرش آنان به عنوان شهروندان آمریکا نیز دشواری های خود را داشته است.
مگر آمریکا با استفاده از این دو ضعف و این که مصارف نظامیان پشین افغان به مراتب کمتر از هزینۀ یک عسکر آمریکایی است آٖنان را به جنگی فرستاده است که افغانستان در آن هیچ منفعتی ندارد.
یحیی چاووش، نظامی سابق و آگاه مسایل سیاسی افغانستان در صحبت با اسپوتنیک در رابطه به اینکه دلیل دخالت افغان ها در جنگی که هیچ ربط و منافعی در آن ندارند چیست می‌گوید، ایالات متحده از جمله یا بهتر بگویم سردمدار کشور های است که دائم از تروریسم دولتی حمایت نموده و از تروریست ها به عنوان یک وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف خود در سراسر جهان استفاده کرده و اکنون نیز استفاده می‌کند.
"ایالات متحده آمریکا دو گروه از سربازان ویژه یا کوماندو های آموزش دیده افغانستان را که شامل قطعه 01 و 02 بود به گونه مکمل از افغانستان تخلیه و به آمریکا منتقل و شماری را در پایگاه نظامی آمریکایی در امارات متحده عرب جا به جا کرد. از ابتدای جنگ اوکراین آمریکا قصد داشت حدود 2000 ازاین کوماندو ها را به آن کشور "اوکراین" منتقل کند و موفق شد که شماری زیادی از کوماندو های افغان را که وابسته به آمریکا بودند و به تاجیکستان گریخته بودند به بهانه اینکه می‌خواهد آنها را به جای امن منتقل کند، تحت پوشش نام های غیر مشخص به جنگ اوکراین فرستاد که در بسیاری عملیات ها در آن کشور شرکت داشتند."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
کارشناس می‌گوید که این کوماندو ها به گونه‌ی داوطلبانه دراین عملیات ها شرکت نداشتند و از طریق افغانستان منتقل نشده بودند، بلکه سازماندهی و انتقال این نیروها از سوی پیمان اتلنتیک شمالی "ناتو" و خود آمریکا انجام شد.
"در مجموع در عملیات اوکراین نه تنها از نیرو های ویژه سابق افغان کار گرفته شد، بلکه آمریکا از طریق اوکراین حتا از نیرو های داعش نیز دعوت کرد تا در جنگ اوکراین شرکت کنند. آنها تصمیم گرفتند که چندین هزار نیروی داعشی را از سوریه، عراق، سومالی و برخی کشور های آفریقایی وعربی جمع‌آوری کنند و به عنوان مزدوران جنگی در عملیات های اوکراین استفاده کنند."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
به گفته آقای چاووش، آمریکا از ابتدای بحران اوکراین روی این مزدوران جنگی سرمایه گذاری کرد، مثلی که در گذشته روی تنظیم های جهادی سرمایه گذاری می‌کرد. مراکز این تنظیم ها تا کنون در پاکستان وجود دارد. آمریکا از همان مراکز اکنون برای آموزش داعش کار می‌گیرد.
"در جمله این مراکز دو فرودگاه پاکستان، یکی فرودگاه شمسی در ایالت بلوچستان و دیگری در ایالت پنجاب برای پرواز هواپیما ها و پهپاد های آمریکایی در اختیار ایالات متحده قرار داده شده که حتا هواپیما های نظامی آمریکا از همین پایگاه ها در بحر هند و خلیج فارس پرواز های تجسسی و گشتی را انجام می‌دهند واز همین پایگاه ها و فرودگاه ها پهپاد های آمریکایی از مدتی بدین سو در افغانستان نیز پرواز های را انجام می‌دهند. "
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آقای چاوش در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از نیرو های آموزش دیده افغانستان به صورت علنی و با نام خود شان در عملیات اوکراین کار می‌گیرد و یا اینکه قرار است با نام های دیگری آنها را به جنگ اوکراین بفرستد، می‌گوید، همانطوری که در بالا یادآورشدم، ایالا متحده به گونه علنی اعلام کرده که 2000 تن این نیرو ها را با نام خود شان به عنوان مزدور جنگی در جنگ اوکراین می‌فرستد.
طالبان تاکید کرده است که در حد توان اجازه نخواهد داد این عناصر به اوکراین منتقل شوند. آن‌ها هرگز موافق نیستند.
باید گفت که مسئله اعزام نظامیان پشین افغانستان به اوکراین برای اولین بار از سوی فلیپ کازنت سفیر پیشین آمریکا در کوزوو مطرح شد که گفته بود؛ حکومت ایالات متحده یک قطعه خاص از سربازان و کوماندوهای افغان در ارتش آمریکا به وجود آورد. از دید او افغان‌ها جنگ کردن را خوب بلد اند.
آمریکا در جنگ اوکراین مداخله مستقیم نظامی ندارد، حتا از ترس روسیه نتوانست مانند حمایت از کرد ها در برابر حکومت صدام حسین در عراق و مانند حمایت از جنگجویان مخالف حکومت اسد در سوریه فضای ممنوعه هوایی را در اوکراین ایجاد کند.
شایان ذکر است که دولت اوکراین برای جنگ با روسیه از جنگجویان خارجی خواست که به این کشور بیایند، در شروع شمار زیادی از خارجی ها به خصوص کشور های غربی آماده جنگ با روسیه شدند و به اوکراین رفتند مگر زود این جنگ را بیهوده خواندند و به کشور های شان برگشتند.
روسیه بارها اعلام کرده است، همه مزدوران خارجی در اوکراین اهداف قانونی نظامی برای نیروهای مسلح این کشور استند.
یادآوری می‌کنیم که پیشتر ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان روز (سه‌شنبه 16 آگست) گفت: تعدادی از نیروهای ویژه سابق افغانستان در اوکراین به خدمت گرفته شده‌اند. بعضی از این نیروها به عضویت داعش درآمده و در داعش و سوریه می‌جنگند که این قابل پیش‌بینی بوده و تکرار سناریوی عراق است که به ظهور داعش منجر شد. بعضی دیگر از آن‌ها هم ظاهرا با وعده پول مواجه شده و مزدور نظامی می‌شوند، زیرا باید مخارج زندگی‌شان را تامین کنند، پس به نازی‌های اوکراینی می‌پیوندند. اما طالبان در این اتفاق هیچ نقشی ندارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала