تصمیم ترکیه به احیای روابط دیپلماتیک با اسرائیل

© AP Photo / Burhan Ozbiliciوزیر خارجه ترکیه
وزیر خارجه ترکیه   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.08.2022
عضو شوید
وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید که این کشورتصمیم گرفته است تا روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را احیا و سفرای دو طرف کارشان را از سر بگیرند.
به گزارش اسپوتنیک، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در بیاناتی اظهار داشت: ترکیه تصمیم گرفته است سفیر خود را در اسرائیل تعیین و روابط دیپلماتیک خود را با آن کشور را احیا کند.
وزیر امور خارجه ترکیه امروز چهارشنبه (17 آگست) دریک نشست خبری گفت: تصمیم برای تعیین سفیر در اسرائیل گرفته شد و طرف اسرائیلی نیز دراین زمینه به ما پاسخ مثبت ارائه داده است.به زودی نامزدی ما به رئیس جمهور معرفی خواهد شد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و یائیر لاپید نخست وزیر اسرائیل امروز چهارشنبه با یکدیگر در این خصوص به صورت تلفنی گفتگو کرده بودند.
همزمان در اوایل ماه آگست، آنکارا حملات هوایی ارتش اسرائیل به نوار غزه را در چارچوب عملیات طلوع علیه گروه جهاد اسلامی محکوم کرد.
روابط بین اسرائیل و ترکیه در سال 2010 پس از حادثه کشتی ماوی مرمره با اسرائیل بدتر شد.
حادثه حمله سربازان اسرائیل به کشتی ماوی مرمره حامل کمک‌های بشردوستانه به مردم تحت محاصره غزه در آب‌های بین‌المللی در تاریخ 31 مه 2010 رخ داد. در این حمله 10 تن از شهروندان ترکیه کشته شدند.
ترکیه پس از این حادثه سفیر خود در تل آویو را فراخواند و از اسرائیل خواستار عذرخواهی و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان این حادثه و برداشتن محاصره غزه شد، اما به دلیل عدم موافقت اسرائیل، روابط خود را با این کشوردر پایین ترین سطح سیاسی قرار داد و تمام قراردادهای نظامی را به حالت تعلیق درآورد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала