یک سالگی به قدرت رسیدن طالبان؛ افغانستان به کدام سو روان است؟

© Photoجرگه طالبان
جرگه طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2022
عضو شوید
در آستانه یک‌ سالگی حاکمیت طالبان بر افغانستان، دیده ‌بان حقوق بشر در آخرین گزارش آن را "فاجعه‌ بار" خوانده و گفته‌ است طالبان از زمان تصرف افغانستان در یک سال پیش، چندین تعهد خود را برای احترام به حقوق بشر و حقوق زنان زیر پا گذاشته ‌اند.
این گروه پس از دست ‌یافتن به قدرت در افغانستان، دروازه ‌های مکاتب را به‌ روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته کرده و زنان کارمند در ادارات دولتی را خانه ‌نشین کرده است. سرپرست وزارت معارف طالبان گزارش ها را در باره اینکه مکتب های دختران به خاطر تغییر نصاب آموزشی بازگشایی نشده اند رد کرد و گفت: مردم با تعلیم دختران نه بلکه با بیرون شدن دختران شان از خانه حساسیت دارند و فرهنگ افغانان در این قسمت سخت حساس است.
در گزارشات تحقیقی که از سوی نهادهای بین المللی به نشر رسیده آمده است که طالبان خلاف وعده عفو عمومی، دست به کشتار گسترده انتقام‌ جویانه علیه کارمندان دولت سابق و اعضای نیروهای امنیتی پیشین افغانستان زده ‌اند.
بسیاری از نظامیان حکومت پیشین افغانستان یا از کشور بیرون رفته و یا هم از بیم بازداشت و تعقیب در خفا به سر می برند.
در آخرین گزارش هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، پنج‌شنبه 29 سرطان، گزارش داد تاکنون 160 مورد قتل فراقانونی، 187 مورد دستگیری و بازداشت خودسرانه، 23 مورد بازداشت غیرقانونی، 56 مورد شکنجه و بدرفتاری با مقامات امنیتی پیشین توسط طالبان صورت گرفته است.
با آمدن طالبان بر تخت قدرت افغانستان، جبهه‌ های مخالف اعلام موجودیت کردند و در طول یک سال بارها طالبان را هدف قرار دادند.
با آمدن این گروه، میلیون‌ها نفر بیکار شدند و مهاجرت از افغانستان به کشورهای دیگر افزایش یافت. در آخرین صحبت ‌هاییکه حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان با تلویزیون ملی امریکا، داشت گفت که پس از سقوط افغانستان به ‌دست طالبان، این کشور از نظر اقتصادی در یک وضعیت فاجعه‌ باری قرار گرفته است.
خبرگزاری اسپوتنیک، در رابطه به یک سالگی حاکمیت طالبان در افغانستان، در مورد کارکردهای این گروه دیدگاه کارشناسان را در مورد:
- سیاست داخلی طالبان
- سیاست خارجی طالبان
- تامین امنیت در افغانستان
- جبهه‌ های مخالف طالبان
- شکنجه و اعدام نظامیان پیشین
- امنیت جان افراد ضد طالبانی
جمع آوری کرده است.
اکمل بقآ، کارشناس سیاسی و بین‌المللی درمورد کارکردهای یک ساله طالبان در افغانستان گفت: "یک سال پیش جمهوریت نیم بند را از دست دادیم و طالبان حاکمیت افغانستان را به دست گرفت و مردم فصل بدبختی خود را آغاز کردند و فضای تمام افغانستان به مانند یک زندان بزرگ شکل گرفته و شکنجه می‌شوند."
آقای بقا، افزود که طالبان برای مشروعیت داخلی هیچ تلاشی نکردند و به همین خاطر کشورهای خارجی نیز این گروه را به رسمیت نشناخت: "تا زمانیکه گروهی حاکمیت خود را در داخل کشور مشروعیت نبخشد، مشروعیت بین‌المللی بدست آورده نمی‌تواند."
به گفته این کارشناس سیاسی، طالبان برخی از نماینده‌های خود را در برخی از کشورها گماشته اند، اما نماینده‌های طالبان فاقد مصئونیت سیاسی می‌باشند. او همچنان گفت که برخی از کشورها نماینده های طالبان را پذیرفتند و برخی از تعاملات با آنها نیز صورت می گیرد اما آنها فاقد مصئونیت سیاسی میباشند.
به نظر اکمل بقا، طالبان به زودی مشروعیت خارجی را بدست نخواهند آورد.
پاکستان نزدیکترین کشور به طالبان افغانستان شناخته می‌شود. گفته می‌شود که جنگجویان این گروه طی دو دهه گذشته در پاکستان پناهگاه داشته و در مدارس دینی این کشور آموزش دیده‌اند.
روابط طالبان و پاکستان به‌حدی نزدیک است که حتا برخی از منتقدان افغان، طالبان را گروه نیابتی پاکستان می‌دانند؛ هرچند اسلام‌آباد همواره حمایت خود از طالبان را تکذیب کرده است.
این کارشناس مسائل سیاسی در مورد رابطه طالبان با پاکستان گفت: "طالبان استقلالیت خود را ندارند، مستقیم از آن طرف خط دیورند امر میگیرند و سفیر پاکستان به دست باز در امور سیاسی و امنیتی افغانستان دخالت میکند و حتی دو سخنگوی طالبان بخاطر نقد کردن کارکردهای سفیر پاکستان، از وظیفه سبک دوش شدند."
در بعد اقتصادی، بانک جهانی نیز گزارش داده است که شش کشور به شمول افغانستان به بحران غذایی رو به رو هستند.
این کارشناس افزود: "متاسفانه 26 میلیون انسان در معرض خطر غذایی قرار دارند، مردم کار و در آمد درست ندارند و حتی لوازم خانه خود را به دلیل مشکلات اقتصادی به فروش رساندند."
از دید او تعاملات اقتصادی طالبان با کشورهای دیگر نیز نتیجه نداده است: "افغانستان به زودی ارزش پولی خود را نیز از دست خواهد داد و بازار واردات و صادرات با مشکل مواجه میشود و فقر را بیشتر از پیش بالای مردم تحمیل خواهند کرد."
ازسوی دیگر، طالبان در توافقنامه دوحه با ایالات متحده تعهد کرده بود روابط خود با القاعده را قطع می‌کنند و به گروه‌های تروریستی اجازه فعالیت در خاک افغانستان را نخواهند داد.
مذاکرات صلح دوحه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2022
پیش زمینه های به قدرت رسیدن طالبان برای دومین بار در افغانستان

ایمن الظواهری، رهبر القاعده روز یکشنبه 9 اسد، در اثر حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا در منطقه شیرپور شهر کابل کشته شد.
آقای بقا در این خصوص گفت: "افغانستان عملاً به لانه تروریست‌ها تبدیل شده، کشته شدن رهبر القاعده در کابل، کشته شدن خراسانی، رهبر طالبان پاکستانی در جنوب، تهدید راکتی از شمال افغانستان به تاجیکستان و اوزبیکستان و حملات اخیر انتحاری بالای مردم شیعه بیانگر آن است که افغانستان به لانه تروریستی تبدیل شده که این میتواند یک خطر بزرگ به مردم افغانستان و منطقه و فرا منطقه باشد."
بعد از سقوط جمهوریت، احمد مسعود جبهه مقاومت ملی در پنجشیر را ایجاد کرد. او پس از سقوط کابل به دره پنجشیر رفت. هرچند جبهه مقاومت و طالبان در ابتدا وارد مذاکره شدند؛ اما پس از شکست مذاکرات، طالبان حملات خود را به پنجشیر آغاز و پس از چندین روز دیگر اعلام کردند که این ولایت را به صورت کامل تصرف کرده‌اند. نیروهای مقاومت ملی اما تاکنون می‌گویند که پنجشیر به صورت کامل سقوط نکرده است و مقاومت ادامه دارد.
در همین حال، اکمل بقا می‌گوید که تاهنوز جبهه مقاومت ملی نظر به توقع که مردم از آنها دارند عمل نکرده، اما از اینکه از ایجاد این جبهه زمان کمی می‌گذرد، در آینده به او باید امیدوار بود.
او گفت که جبهه مقاومت ملی روز به روز نیروهایش بیشتر می شود و مردم نیز کوشش میکنند که این جبهه را کمک کنند.
بقا افزود: "اگر جبهه در یک محور بزرگ سیاسی و دایره درست سیاسی، در میدان جنگ، در میدان دیپلماسی و سیاست، قدم پیش کند، مطمئن هستم که به زودی دست آورد بزرگی خواهند داشت. ولی اگر اشخاص ناکام را در دور خود جا بدهند، محبوبیت خود را از دست خواهند داد."
ازسوی هم سلمان‌علی دوست‌زاده، کارشناس مسایل سیاسی، درمورد کارکردهای طالبان در یک سال گذشته گفت: "پس از آمدن طالب‌ها مردم دچار شوک عمیق شدند، مردم انتظار این را داشتند که مذاکرات صلح که به سطح بین‌المللی برای افغانستان دنبال می‌شد، منجر به یک صلح دائمی و آرامش مردم افغانستان شود که متاسفانه با توافقی یک جانبه دستگاه استخباراتی ایالات متحده امریکا، بخصوص ترامپ در قطر، منجر به واگذاری قدرت از جمهوری به امارت منجر شد."
آقای دوست‌زاده افزود که یک سال از حکومت طالبان بر افغانستان می گذرد، اما در طول این وقت، نتوانستند مشروعیت داخلی بدست بی آورند.
او نیز گفت که طالبان حقوق شهروندان افغانستان را در نظر نمی‌گیرند و بخصوص حقوق خانم‌ها را پایمال کرده اند و اینکه اقتصاد آنها چگونه تامین می‌شود معلوم نیست.
رنگین دادفر سپنتا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2022
سپنتا: تصفیه‌ قومی و مذهبی به سیاست روزمره و‌ نظام مند طالبان تبدیل شده است

دوست‌زاده درمورد مرکز تمویل مالی طالبان گفت: "مرکز مالی طالب‌ها قطر است. امروز قطر تنها کشوری است که به نام حافظ منابع ایالات متحده امریکا، بسیار تماس‌های نزدیکی با طالب ها دارد و طالب ها نا گزیر اند به خاطر تامین معاشات و حل مشکلات خودشان مراجعه بکنند به قطر و متوصل به آنها شوند. مشکل دیگر اینها است که یکی از تعهداتی که به امریکا داده بودند این بود که هرگز اجازه نمی دهند افغانستان لانه تروریزم شود، درحالیکه الظواهری در کابل کشته شد و واکنش طالبان به این مسئله کتمان بوده و هم از اینکه از حضور او اطلاع نداشته اند و شماری هم علیه امریکا شعار سر دادند. من نمی دانم با این روشی که طالب ها دارند و این قاعده " موش و پشک بازی" را که امریکا روی دست گرفته، اگر طالبان تا ده سال دیگری در افغانستان باشند، مردم افغانستان شاهد یک روزگار سختی خواهند بود."
آقای دوست زاده در اخیر گفت که وضعیت افغانستان هیچ نوع دورنماییکه افغانستان را به سمت رفاه و آسایش برساند، این دورنمایی ها را تا آینده نه چندان نزدیک مشاهده نخواهیم کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала