ده مهم ترین رویداد یک سال سلطه طالبان بر افغانستان

© AP Photo / Ebrahim NorooziВерующие на богослужении в день праздника Ураза-байрам в Афганистане
Верующие на богослужении в день праздника Ураза-байрам в Афганистане  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2022
عضو شوید
اسپوتنیک افغانستان ده مهم ترین رویدادی را که در جریان یک سال حکومت طالبان در افغانستان اتفاق افتاده، جمع آوری کرده است.
1- حذف قانون اساسی، سرود ملی و پرچم افغانستان
گروه طالبان در قدم نخست در دوره دوم حاکمیت شان، قانون افغانستان، سرود و پرچم تاریخی این کشور را حذف کرده اند، آنان تاکید دارند که این قانون برای رهبری این گروه قابل قبول نیست و با شریعت اسلام هم‌خوانی ندارد.
28 جولای، سخنرانی رهبر طالبان در کندهار در خصوص قانون اساسی افغانستان
2- بسته‌ ماندن مکاتب‌ دخترانه زیر سلطه طالبان
وزارت معارف طالبان اعلام کرد که صنوف بالاتر از شش مکاتب دختران به دستور رهبر طالبان تا "امر" ثانی" بسته می‌باشد، پس از فروپاشی نظم جمهوریت، دروازه‌ مکتب‌ها به‌ روی دختران بسته شد و به‌رغم فشارهای جهانی و وعده‌های مقام‌های حکومت سرپرست طالبان، مکاتب هنوز بازگشایی نشده است.
24 مارچ 2022
3 – حذف وزارت زنان و حضور آنان در کابینه سرپرست و ادارات دولتی
طالبان روز جمعه، بیست‌وششم سنبله، وزارت امور زنان را به وزارت دعوت، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر تغییر دادند، وزارت امور زنان تاریخ پرفرازونشیب داشته است. این وزارت برای نخستین‌بار، ۷۸ سال پیش در زمان سلطنت ظاهرشاه ایجاد شد و تا سال ۱۳۷۵ یعنی تا اوایل دور اول حکومت طالبان، فعالیت داشت. با آمدن طالبان در آن زمان، این وزارت از فعالیت باز ماند و با روی کار آمدن حکومت جدید، دوباره به فعالیت آغاز کرد. وزارت امور زنان اما با آمدن دوباره طالبان، حذف شده است.[1]
7 سپتمبر 2021
4 – افزایش بیکاری و فرار شهروندان از افغانستان
با آغاز تسلط طالبان بر افغانستان از طریق گزینه نظامی و سقوط نظام جمهوریت به رهبری محمداشرف غنی، میلیون‌ها افغان از ترس طالبان و همچنین فقر فزاینده مجبور شده‌اند که به به کشورهای جهان بخصوص کشورهای همسایه ایران و پاکستان مهاجر شوند. هر چند که تاکنون آمار دقیق از مهاجران افغانستان همگانی نشده است، در تازه گزارش وزارت خارجه ایران اعلام کرد که نزدیک به 4 میلیون و 300 تا 4 میلیون 500 هزار در ایران مهاجر [2]شده اند.
آمار مهاجران افغان – 25 جون -2022
5 – توقف فعالیت بیش از 250 رسانه در افغانستان و بررسی قانون حق دسترسی به اطلاعات
طبق برآوردها، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت 219 رسانه متوقف [3]شده و در حدود هراز هزار خبرنگار از کار دست کشیدند. همچنان طالبان اعلام کرد که در حال بررسی قانون حق دسترسی به اطلاعات اند.
معاون سخنگوی این گروه، انعام الله سمنگانی به رسانه ها گفت که بسیاری از موارد این قانون تغییر خواهد کرد.
سخنرانی مجاهد – 5 فبروی 2022
6 – فرمان رهبر طالبان در خصوص کاشت خشخاش و تولید مواد مخدر
ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان با صدور یک فرمان تازه، کاشت خشخاش را در سراسر افغانستان ممنوع اعلام کرده و هشدار داده که تخلف از این فرمان، پیگرد و مجازات خواهد داشت، اما با صدور این فرمان تاکنون کاشت و فروش مواد مخدر در افغانستان کاهش نیافته است.
فرمان رهبر طالبان – 3 اپریل - 2022
7- قرارداد شراکت طالبان با یک شرکت خارجی
1- قرارداد خرید نفت با ایران [4]
2- قرار استخراج نفت با شرکت چینیایی اکسوس [5]
3- قرارداد استخراج معدن با چین[6]
وزارت مالیه طابان اعلام کرد که این گروه به گونه رسمی قرارداد مشارکت 20 درصد با یک شرکت چینانی در حوزه استخراج نفت چاه های قوشقره امضا کرده است.
1 آگوست 2022
8 – انفجارات و حملات راکتی داعش
اگرچه طالبان که در آگوست 2021 در افغانستان به قدرت رسیدند مدعی هستند که امنیت را در این کشور کاملا تامین کرده‌اند، اما حملات روزافزون گروه تروریستی داعش باعث ایجاد ناآرامی در داخل و خارج از این کشور شده است.
گروه تروریستی داعش که حملات خود را به ویژه علیه اعضای طالبان و شیعیان در افغانستان افزایش داده، بار دیگر بحث‌ساز شده است.
1- حملات داعش
21 – اپریل ولایت بلخ، حمله به مسجد شیعیان
2- انفجار خودرو نیرو‌های طالبان در ننگرهار
3- حمله مدرسه پسرانه هزاره- شیعه در غرب کابل
9 – کشته شدن رهبر القاعده در کابل
در توافقنامه دوحه که میان امریکا و طالبان در 29 ماه فبروی به امضا رسید، امریکا متعهد به خروج سربازانش از افغانستان
تا اول ماه مه 2021 و طالبان نیز متعهد به قطع رابطه با شبکه‌های تروریستی از جمله القاعده شد.
در تازه رویداد هفته گذشته، شیخ ایمن الظواهری، 71 ساله که زاده و شهروند مصر در حمله پهپادی نیروهای هوایی امریکا در محله شیرپور در شهر کابل، پایتخت افغانستان، کشته شد.
سخنرانی بایدن – 2 آگوست 2022
10 – برگزاری نشست بزرگ علمای طالبان در کابل
نشست سه روزه "هزاران عالم دینی و متنفذین محلی" در کابل توسط طالبان برگزار شد، این اولین گردهمایی بزرگ بود که رهبر طالبان در آن حضور یافت و سخنرانی کرد. در این نشست طرفداران طالبان با صدور قطعنامه‌ای نظام "امارت اسلامی"، عنوانی که طالبان حکومت خود را می‌نامد، دارای "مشروعیت داخلی" خوانده شد و از کشورهای خارجی خواسته شد که آن را "به رسمیت بشناسند"
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала