25 میلیون تن در افغانستان در فقر زند‌گی می‌کنند

© Sputnik / Tariq AzimКабул во время карантина
Кабул во время карантина - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2022
عضو شوید
دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد می‌گوید که در حال حاضر نزدیک به 25 میلیون تن در افغانستان در فقر زند‌گی می‌کنند و ممکن است امسال 900 هزار فرصت کاری دیگر در بازار کار از بین بروند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، این نهاد می‌افزاید که سطح نیازها در افغانستان بسیار فراتر از ظرفیت‌های پاسخگو در اختیار فعالان بشردوستانه در این کشور است.
رامز الاکبرف، همانگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، گفت: "امروز واقعیت غم‌انگیز این است که سطح نیازها در افغانستان بسیار فراتر از ظرفیت پاسخگو فعالان بشردوستانه در افغانستان است و بدون احیای یک اقتصاد، سیستم بانکی کارآمد و یک تعامل طولانی مدت و باثبات‌تر که از نو شروع شود، این امر محقق نخواهد شد".
آگاهان مسایل اقتصادی نیز اوضاع کنونی افغانستان را پر چالش می‌دانند.
فهیم عباسی، آگاه مسايل اقتصادی، گفت: "بحران بزرگ اقتصادی از 2019 شروع شد تا اینکه فعلاً در فاجعه اقتصادی قرار داریم. از یکطرف بیکاری وجود دارد و مطلق پس انداز وجود ندارد و از طرف دیگر ارزش پول بسيار پايين است و قیمت‌ها بلند".
فرهاد مومندزی، آگاه مسایل اقتصادی، می‌گوید: "ضرورت است که حکومت در این بخش اقدام کند و پروژه‌های اساسی را راه اندازی کند تا به مردم کار پیدا شود".
در این میان، طالبان منجمد ساختن دارایی‌های افغانستان را از سوی ایالات متحده امریکا علت اوضاع بد اقتصادی در کشور می‌داند.
عبداللطیف نظری، معین وزارت اقتصاد طالبان، گفت: "راه حل ما برای بهبود وضعیت اقتصادی حمایت از صنایع داخلی و راه اندازی پروژه های اقتصادی است".
در همین حال، شورای پناهنده‌گان ناروی نیز در گزارش اش به مناسبت یک ساله‌گی طالبان گفته است که سطح گرسنه‌گی در افغانستان تکان دهنده است و میلیون‌ها افغان به علت عدم همکاری دولت فعلی و جامعه جهانی ناامید شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала