فرمانده پیشین ستاد مرکزی امریکا: ایالات متحده از ماموریت اصلی اش در افغانستان آگاه نبود

© AP Photo / Alex BrandonГлава Центрального командования США Кеннет Маккензи
Глава Центрального командования США Кеннет Маккензи  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.08.2022
عضو شوید
فرمانده پیشین ستاد مرکزی امریکا درباره تخلیه افراد در جریان بیرون شدن شتابزده نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: باید خیلی زودتر آغاز به بیرون آوردن مردم می‌کردیم، نه اینکه تا آخر منتظر بمانیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، جنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین ستاد مرکزی ایالات متحده در مصاحبه با رادیو ان‌پی‌‌‌‌آر گفت، که امریکا در زمان حضور در افغانستان از ماموریت اصلی خود که جلوگیری از حمله القاعده بود غافل شد و به جای آن برای تحمیل شکلی از حکومت در این کشور تلاش کرد که بتواند آن را به رسمیت بشناسد.
این مقام پیشین نظامی امریکا که اخیراً بازنشسته شده گفت که فکر نمی‌کند افغانستان حکومت‌ناپذیر باشد. او افزود: "من معتقدم که افغانستان با مدل غربی که بر آن تحمیل خواهد شد، غیرقابل حکومت است و بنابراین فکر می‌کنم ما دلیل حضور مان در آنجا را گم کردیم و ماموریت اصلی را حفظ نکردیم".
فرمانده سنتکام: طالبان به ما پیشنهاد کنترول موقت بر کابل را داده بودند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.09.2021
فرمانده سنتکام: طالبان به ما پیشنهاد کنترول موقت بر کابل را داده بودند
فرمانده مک‌کنزی درباره تخلیه افراد در جریان خروج شتابزده نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: "باید خیلی زودتر شروع به بیرون آوردن مردم می‌کردیم، نه اینکه تا آخر منتظر بمانیم".
جنرال بازنشسته امریکایی ضمن اشاره به توافقات صورت گرفته بین امریکا و طالبان گفت: "من به طالبان اعتماد ندارم و با توجه به تجربه طولانی که از آن‌ها داشتم فکر نمی‌کنم آنها به قول خود عمل کنند. اما در این مورد خاص، ما یک هدف مشترک داشتیم. ما می‌خواستیم برویم و آنها هم می‌خواستند ما برویم".
مک‌کنزی در پاسخ به این پرسش که چرا چشم‌انداز تخلیه نیروها و افراد به صورت منظم برنامه‌ریزی نشده بود به مشکل ظرفیتی برای انجام عملیات تخلیه اشاره کرده و گفت که ما هر کسی را که می‌خواستیم بیرون نیاوردیم. او به‌ویژه از افغان‌هایی یاد کرد که در طول سال‌ها جنگ و در زمان‌های بسیار سخت دیگر به امریکایی‌ها کمک کرده بودند.
این مقام بلندپایه نظامی امریکا در آستانه سالگرد سقوط کابل ضمن ابراز پشیمانی از آن‌چه تابستان سال گذشته رخ داد، گفت: "متاسفم که ما نتوانستیم شکلی از حکومت را ارائه دهیم که به توسعه حقوق بشر و بهبود وضعیت زنان بینجامد".
او ضمن ابراز ناامیدی از بهتر شدن شرایط افزود: "همه این چیزها در حال حاضر به طور سیستماتیک توسط طالبان تخریب می‌شوند و من می‌ترسم که همه چیز بدتر شود".
یادآوری می کنیم، که با بیرون شدن آشفته ای نیروهای امریکایی از افغانستان و گریز اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، گروه طالبان در 15 اگوست این کشور را بدون درگیری بدون ولایت پنجشیر به تصرف کامل خود در آوردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала