غرب روش قدیمی برای مبارزه با روسیه را به یاد آورد

© Sputnik / Alexander Vilfدبیر کل سازمان ملل متحد در مراسم رژه پیروزی در مسکو شرکت می کند
دبیر کل سازمان ملل متحد در مراسم رژه پیروزی در مسکو شرکت می کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.08.2022
عضو شوید
یک رسانه‌ی غربی نوشت: کشور های اروپا قصد دارند برای مبارزه با روسیه و چین مفهوم "ریملند" را دوباره زنده کنند.
به گزارش اسپوتنیک، میشل گورفینکل در مقاله‌ی برای نشریه‌ی The Wall Street Journal نوشت: غرب می خواهد با احیای مفهوم "ریملند" که به پیروزی در دو نبرد جهانی و جنگ سرد کمک کرد، با روسیه و چین مبارزه کند.
ریملند مفهومی است که توسط نیکلاس جان اسپیکمن، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه ییل حمایت شده است. از نظر او ژئوپلیتیک برنامه ریزی سیاست امنیتی یک کشور بر حسب عوامل جغرافیایی آن است.
دراین مقاله گفته می‌شود که کمان همکاری استراتژیک مورد حمایت ایالات متحده آمریکا اکنون از غرب تا شرق اوراسیا امتداد دارد و یک حاشیه اقیانوسی دفاعی را تشکیل می دهد که با قدرت های قاره ای اوراسیا، چین و روسیه مقابله می کند.
به گفته نویسنده مقاله، توسعه یک مفهوم استراتژیک جدید غرب در جریان سفر خاورمیانه ای جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، آشکار شد و به ویژه در اجلاس آنلاین گروه چهارجانبه I2U2 در 14 جولای (نخست وزیر اسرائیل یایر لاپید، نخست وزیر هند نارندرا مودی، رئیس جمهور امارات متحده عربی محمد بن زاید و بایدن) مورد توجه قرار گرفت.
اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، بعدا گروه چهار جانبه I2U2 را با "یک گفت‌وگوی امنیتی چهارجانبه، که اتحاد هند و اقیانوس آرام در ابتدای راه را نشان می دهد و شامل ایالات متحده نیز می‌شود، مقایسه کرد.
در مطلب خاطر نشان می‌شود که این اتحاد آمریکا، جاپان، استرالیا و هند را شامل می‎شود .
در سال 1942 ، نیکلاس اسپیکمن نظریه ای را ایجاد کرد که با نظریه هارتلند مکیندر مقابله کرد. اسپایمن اظهار داشت که حاشیه اوراسیا، مناطق ساحلی، کلید کنترل جزیره جهانی است.
ریملند یک مفهوم ژئوپلیتیکی است که توسط نیکلاس اسپیکمن دانشمند علوم سیاسی آمریکایی در سال 1940 در جغرافیای صلح معرفی شد. او نوشت: "هرکسی که ریملند را کنترل می کند، بر اوراسیا حکومت می کند. به نظر وی، امپراتوری های قاره ای، از جمله اتحاد جماهیر شوروی و اتحاد بین مسکو و پکن، می توانند قوس تحت کنترل آمریکا را که از سواحل اروپا (اروپا غربی و مدیترانه) تا خاورمیانه (جهان عرب-ترکی-فارس) به به سرزمین موسمی (آسیای جنوبی و شرقی) می رود را متوقف و مهار کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала