پاکستان: پهپاد های آمریکا درعملیات کشتن الظواهری از خاک ما استفاده نکرده اند

© Photo / U.S. Air Force/Bobbi Zapkaعملیات جاسوسی پهپاد آمریکایی در نزدیکی مرزهای روسیه
عملیات جاسوسی  پهپاد آمریکایی در نزدیکی مرزهای روسیه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2022
عضو شوید
یک مقام بلند پایه پاکستانی مدعی شد که طیاره‌ بی‌سرنشین آمریکایی برای گشتن ظواهری از خاک و فضای پاکستان استفاده نکرد.
به گزارش اسپوتنیک، یک مقام پاکستانی در واکنش به شایعات در باره کمک پاکستان به عملیات کشتن ایمن الظواهری توسط آمریکا به روزنامه اکسپرس تریبون گفت که پاکستان هیچ سهمی در این عملیات نداشت.
این مقام که هویتش فاش نشده، مدعی شد که طیاره‌ بی‌سرنشین آمریکایی از خاک و فضای پاکستان استفاده نکرد.
آمریکا پس از خروج از افغانستان رسماً نیروی زمینی در افغانستان ندارد و برای عملیات هوایی نیازمند عبور از فضای کشورهای مجاور افغانستان و مجوز آنان است. از این رو، برخی تصور می‌کنند که پاکستان برای این عملیات حریم فضایی خود را در اختیار امریکا قرار داده است.
این مقام پاکستانی گفت: "آنها(آمریکایی ها) گزینه‌های زیادی در منطقه دارند. اما پهباد آمریکایی نه از پاکستان پرواز کرده و نه از فضای آن استفاده کرده است."
در پاکستان بارها استفاده آمریکا از حریم فضایی این کشور برای حمله به فرماندهان و جنگجویان القاعده در مناطق قبایلی پاکستان موضوعی مناقشه برانگیز بوده است.
حرف‌هایی در مورد تلاش حکومت بایدن برای عقد یک موافقتنامه با پاکستان بخاطر استفاده از حریم فضایی این کشور وجود داشته است. زیرا، آمریکا پس از خروج از افغانستان به حملات هوایی بالای گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان متکی بوده و به این منظور نیاز به حریم هوایی کشورهای همسایه افغانستان دارد.
عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان قبلا در مصاحبه‌های خود گفته بود که به هیچ وجه به آمریکا اجازه نخواهد داد از فضای پاکستان استفاده کند. اما، مقامات امریکایی این موضوع را رد کرده اند که از پاکستان این درخواست را رسمی کرده اند.
رسانه‌های پاکستانی می‌گویند که حکومت پاکستان از این شادمان است که ایمن الظواهری همانند سلف خود، بن لادن در داخل پاکستان کشته نشد.
پاکستان برخلاف کشورهای دیگر با تاخیر به کشته شدن رهبر القاعده در افغانستان واکنش نشان داد. وزرات خارجه این کشور با انتشار یک بیانیه کوتاه، بدون نام بردن از الظواهری از "عملیات ضد تروریزم" آمریکا استقبال کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала