رسانه هندی: ممکن ملا یعقوب یا متقی پناهگاه ظواهری را افشا کرده باشند

© Photo / IeaOfficeملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان
ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2022
عضو شوید
یک شبکه تلویزیونی هندی گزارش داده است، که ممکن سرپرستان وزارت دفاع و وزارت امور خارجه طالبان پناهگاه رهبر القاعده در کابل را افشا کرده باشند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، شبکه تلویزیونی نیوز ۱۸ هندی، ممکن ملا یعقوب در سفر پسین اش به قطر جای زندگی الظواهری را فاش کرده باشد.
بر پایه داده های این شبکه هندی، یکی دیگر از افراد مظنون به درز اطلاعات، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان است که دارای املاک، مستغلات و منافع تجاری دیگر در پاکستان است.
رهبر القاعده - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.08.2022
تدابیر شدید امنیتی گروه طالبان در جای کشتن شدن رهبر القاعده
پس از کشته شدن ایمن الظواهری در کابل، این سوال که چه کسی محل اقامت رهبر القاعده را به آمریکا فاش کرد، رهبری طالبان را درگیر کرده است.
ایمن الظواهری، رهبر القاعده روز یکشنبه ۹ اسد، در اثر حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا در منطقه شیرپور شهر کابل کشته شد.
ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان ماه گذشته، در یک سفر دو روزه به دوحه، پایتخت قطر رفت. او در این سفر با امیر قطر، رئیس ستاد ارتش و سایر مقام‌های قطری دیدار و گفتگو کرد. وزیر دفاع طالبان پس از بازگشت از دوحه گفت که در دیدار با مقام‌های قطری در مورد تمویل نیروهای طالبان گفتگو کرده است.
بنابر گزارش‌ها، رهبر القاعده در کابل در خانه متعلق به سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان هدف قرار گرفته است.
نیوز ۱۸ نقل از منابع ارشد اطلاعاتی گزارش داده است که ایمن الظواهری در کراچی پاکستان بود و از طریق مرز چمن به کابل منتقل شد.
این منابع گفته‌اند که تنها شبکه حقانی از این موضوع آگاه بود و حتی عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان از این موضوع آگاه نبوده است.
وزارت خارجه امریکا می‌گوید که طالبان با پناه دادن به رهبر القاعده، توافقنامه دوحه را نقض کرده است. از سوی دیگر، طالبان در مورد کشته شدن ایمن الظواهری سکوت کرده اما ادعا می‌کند که امریکا با انجام حمله هوایی توافقنامه دوحه را نقض کرده است.
در روزهای اخیر، شماری از جریان‌های سیاسی و مقام‌های پیشین امنیتی حکومت افغانستان نیز این احتمال را مطرح کردند که ممکن است برخی از عناصر طالبان محل اقامت رهبر القاعده را افشا کرده باشند.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شبکه حقانی به رهبری سراج‌الدین حقانی و طالبان جنوب به رهبری ملا برادر در مورد نحوه تقسیم قدرت دچار اختلاف شده‌اند. در روزهای نخست ورود طالبان به کابل، گزارش شد که خلیل حقانی، وزیر مهاجرین طالبان و عضو ارشد شبکه حقانی با ملا برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در ارگ ریاست جمهوری برخورد فیزیکی داشته‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала